To millioner til forskning på hund

Norsk Kennel Klubs hovedstyre har bevilget to millioner kroner til styrkning av NKKs forskningsfond, som er en egen stiftelse. Avkastningen fra fondet brukes til forskning på hund og helse.

Leder av stiftelsen NKKs forskningsfond, Hilde Charlotte Solheim, sammen med sin hund.
Leder av stiftelsen NKKs forskningsfond, Hilde Charlotte Solheim. Foto: Foto: Mari Galåen Fri bruk

Pr. i dag finnes det ikke offentlige midler til forskning på familiedyr. Dette er en utfordring i forbindelse med det store fokus på hundeavl og hundehelse, hvor det mangler faktabasert kunnskapsgrunnlag.

NKK opprettet et forskningsfond i forbindelse med sitt 100 årsjubileum i 1998, men det har ligget brakk noen år før det ble revitalisert i fjor i forbindelse med NKKs 125 årsjubileum. Samtidig ble det skilt ut som egen stiftelse.

- Dette ble gjort for å gjøre det helt uavhengig av NKKs drift, og sikret at midlene ikke kan benyttes til noe annet enn det som er formålet, sier Hilde Charlotte Solheim, leder av fondets styre og nestleder i NKKs hovedstyre.

- Vi vet at det er altfor dårlige finansieringsmuligheter for forskning på hund og hundehelse i Norge. Derfor er det veldig gledelig at fondet nå er på plass i ny form og at de første søknadene er behandlet, sier hun.

Det er NKKs Hovedstyre som oppnevner fondets styre, inkludert lederen for styret. En samarbeidsavtale mellom NKK og forskningsfondet innebærer at NKK gir fondet gratis sekretariatstjenester, både faglig, i driften av styret, kommunikasjonstjenester og regnskapstjenester.

- Denne avtalen er selvsagt veldig god for fondet. Den sikrer at bidrag til fondet kan gå uavkortet til formålet, ikke administrasjon. Jeg håper dette gir høy tillit hos mulige givere, sier Solheim.

Etter at tilskuddet på to millioner ble vedtatt i NKKs styre denne uken, har fondet nå en egenkapital på 3,5 millioner kroner. Målet er at det skal bli så stort at man kan bruke avkastningen til å dele ut midler, uten å røre grunnkapitalen. I fjor ble det for første gang delt ut midler fra fondet. Tre søkere fikk til sammen 100.000 kroner.

- Summene er foreløpig ikke så store, men midlene som ble delt ut i fjor, ble godt mottatt, og håpet er at vi skal kunne tildele større beløp som kan gi gode bidrag til å øke forskningsinnsatsen på hund, understreker Solheim.

Forskningsfondets styre består av følgende: Leder: Hilde Charlotte Solheim, medlemmer:  Stein Istre Thoresen, veterinær, professor emeritus, Elin Kristiansen, veterinær og daglig leder ved AniCura Hønefoss, og William Bredal, veterinær, Helse- og registreringsavdelingen NKK.

Kontakter

Cecilie HolgersenAvdelingsleder marked og kommunikasjonNKK/avdeling marked og kommunikasjon

Tel:41541143cecilie@nkk.no

Bilder

Leder av stiftelsen NKKs forskningsfond, Hilde Charlotte Solheim.

Følg pressemeldinger fra Norsk Kennel Klub

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Kennel Klub på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Kennel Klub