Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.

– Vi ønsker å vise frem innholdet slik det faktisk er, så det ikke skal være noe tvil for kundene om grovhetsandelen i brødene våre. Derfor trykker vi nå den nye grovhetsmerkingen på alle våre Coop-brød, ved siden av den allerede godt etablerte brødskalaen, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.
Brødskalaen er en frivillig merkeordning for mel- og bakeribransjen, som består av et brødskalasymbol der brødet tildeles alt fra ett til fire kakestykker basert på hvor grovt det er.
– Innføringen av brødskalaen var svært positivt og revolusjonerte bransjen i sin tid. Den var et viktig verktøy for å bevisstgjøre forbrukerne. Samtidig mener vi at den kunne vært enda tydeligere, og det er grunnen til at vi nå lanserer et egenutviklet grovhetsmerke på brødene våre, sier Brudvik.
Lytter til kundene
Brødskalaen er godt kjent og visuell, men utfordringen er at den kan være misvisende. Den vil blant annet tildele ett kakestykke til en loff, og et brød med 52 prosent grovhet får tre kakestykker, noe som gjør at brødene vil fremstå grovere enn de faktisk er.
– Det vi har gjort med vår nye grovhetsmerking er å blåse opp grovhetsgraden i stor skrift, vi mener det er en ærlig og tydelig måte å synliggjøre innholdet i brødene våre, sier Brudvik.
Coop har testet både brødskalaen og den nye grovhetsmerkingen i sitt medlemspanel. Tilbakemeldingene er at den nye merkingen er nøyaktig og enkel å dekode. Ved valget mellom dagens brødskala eller ny grovhetsmerking, er flertallet mest positive til Coops nye designforslag. Den blir foretrukket på tvers av alle alderskategorier.
– Som forbrukereid organisasjon er vi opptatt av å lytte til medlemmene våre. Vårt medlemspanel er en måte medlemmene våre kan være med å påvirke hva vi gjør, og basert på tilbakemeldingene herfra ruller vi nå ut vår nye grovhetsmerking, sier Brudvik.
Endrer design
Innføringen av grovhetsskalaen blir gjort i forbindelse med en større designendring av Coop-brød.
– Det var på høy tid med en oppfriskning av brøddesignet vårt. Vi ønsket oss en større helhet på tvers av segmenter, og vi håper og tror at kundene våre vil sette pris på endringene.
De nye brødposene på Coop-brød er nå ute i butikk. Kundene vil fortsatt finne alle sine favorittbrød, bare i ny drakt.
I tillegg lanserer Coop et nytt barnebrød med navn Småtrollbrød. Brødet er 80 prosent grovt og uten hele korn, noe som betyr at det er et av de groveste barnebrødene på markedet.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder



Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Trender i brusmarkedet: Koffeinfritt og naturlige alternativer på fremmarsj3.11.2025 17:16:03 CET | Pressemelding
Forbrukere blir stadig mer bevisste på hva de drikker, og koffeinfri brus og naturlige ingredienser øker i popularitet. Interessen for mer naturlige alternativer kan til tider konkurrere med sukkerfrie brusvarianter, som ellers dominerer markedet.
Tilbakekaller Coop dressing creme fraiche31.10.2025 13:52:21 CET | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop dressing creme fraiche 415 g. etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Norske gresskar lyser opp Halloween hos Coop30.10.2025 08:52:12 CET | Pressemelding
Frem mot årets skumleste feiring forventer Coop å selge over 600 tonn norske Halloween-gresskar i sine butikker, og markerer dermed ny salgsrekord.
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom