Fritt Ord: Nye tildelinger til prosjekter i journalistikk februar 2024

Senter for undersøkende journalistikk har fått 800.000 kroner til å styrke graving i norske redaksjoner. Nettavisen Framtida har fått støtte til unge anmeldere av film, TV-serier og dataspill. Her er nye tildelinger til journalistikk i februar.

SUJO presenterer erfaringer i seminar på Fritt Ord
    SUJO presenterer erfaringer i seminar på Fritt Ord Henrik Pryser Libell for Fritt Ord Fri bruk

Tildelingsliste publisert 21. 2.2024. For full liste, se under.

Framtida.no: Mener det er for høy snittalder på filmanmeldere

Nettavisen Framtida.no har fått støtte til å fortsette en satsing på unge anmeldere av film, TV-serier og dataspill. – Behovet blir tydelig når vi ser på snittalderen til filmanmeldere i de store norske avisene, sier redaktør i Framtida, Andrea Rygg Nøttveit.

Redaksjonen i Framtida har regnet på snittalderen på filmanmelderne i seks store norske medier. Den var 50 år, noe lavere om man også tar med anmeldere av dataspill. tillegg viste mangfoldet seg å være begrenset. Bare 5 av 14 filmanmeldere var kvinner, og ingen av dem hadde noen kjent minoritetsbakgrunn.

Satsingen er en fortsettelse av prosjektet «Ung og kritisk» fra 2023. Anmeldelsene vil spenne fra action og fantasy til historiske drama, animert manga og dokumentarfilm.

De nye anmelderne er Jenny Lund (f. 2001) fra Jæren, Rakeb Berhanu Erana (f. 2001) fra Sogndal, Ola Birgitsønn Vik (f. 2004) fra Nordkjosbotn og Anette Fadnes Marcussen (f. 2001) fra Stord. Framtida vil dessuten lage en nettressurs for ungdomsskolen og videregående om hvordan unge selv kan skrive kulturkritikk.

SUJO: Gravejournalistikk i små redaksjoner

I samme tildelingsrunde har Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) fått 800 000 kroner til å styrke gravende journalistikk. På få år har SUJO vært med på å revitalisere den journalistiske gravingen i små og mellomstore norske aviser takket være det de kaller «SUJO-modellen». Senteret har deltatt i flere titalls graveprosjekter, fire større samarbeidsprosjekter og workshops for rundt tusen journalister og redaktører. Seks graveprosjekter, i Brønnøysunds Avis, Askøyværingen, Sandnesposten, Bygdanytt, Kulingen og Nettavisen, har vært ekstra dyptpløyende. I et seminar hos Fritt Ord 14. februar utdypet SUJO sine erfaringer så langt.

Prosjektet er treårig, og Fritt Ord støttet SUJO også i 2023 og 2022. Tredje og siste fase av prosjektet handler om analyse av de 68 enkeltprosjektene og å lage læremateriell til bruk i norske redaksjoner. Funnene skal så publiseres i SUJOs «Kunnskapsbasen», utdyper reportasjeleder Kristine Holmelid. Der blir de tilgjengelige for alle norske journalister.

Bevilgninger i Norsk journalistikk februar 2024. Søknader om mer enn kr 100 000

ABM-media as, Norsk journalistikk: Utstillingskritikk i tidsskriftet Museum i 2024, kr 100 000

Alf Fagerheim, Norsk journalistikk: Artikkelserien “Fiskebestandene i Nordøst-Atlanteren i krise?”, kr 50 000

Anders Dunker, Norsk journalistikk: Dybdejournalistikk om teknologi, miljø og fremtid, kr 75 000

Dag og Tid AS, Norsk journalistikk: “Dei vestlege grensene mot sør” – tre reiseseriar, kr 100 000

Dagsavisen, Norsk journalistikk: “Fagbevegelsen i USA har kjempet i motbakke (…)” – reportasjereise, kr 60 000

Dmitrii Taralov, Norsk journalistikk: “From Sanctions to Success” – russian senator sells fish to Norway, kr 150 000

E24 Norges Viktigste Næringslivsavis AS, Norsk journalistikk: Artikkelserien “På innsiden av den nye teknologirevolusjonen”, kr 125 000

Fenomen TV Film og Scene AS, Norsk journalistikk: Podkasten “Bombemålet Norge – Ikkevoldsaken 1983”, kr 50 000

Frostingen AS, Norsk journalistikk: “Legesaken – den lille lokalavisas samfunnsoppdrag når krisen rammer”, kr 100 000

IEC Publishing, Norsk journalistikk: ALTSÅ.no i januar og februar 2024, kr 50 000

Ingrid Brekke, Norsk journalistikk: Podkasten “Tyskerne” i 2024, kr 50 000

Jan Walaker, Norsk journalistikk: Kulturtidsskriftet WA? i 2024, kr 40 000

Jens-Eirik Larsen, Norsk journalistikk: Norges forhold til Russland – journalistikk for Samtiden og Dagens Perspektiv, kr 50 000

Landssamanslutninga av nynorskkommunar – Framtida, Norsk journalistikk: «Ung kritikk 2024" – kulturkritikk av unge for unge, kr 75 000

Lene Christensen, Norsk journalistikk: Artikkelserien “Kolonialistiske blindsoner”, kr 75 000

Lyder Produksjoner AS, Norsk journalistikk: Podkasten “Historier fra gata”, kr 75 000

Mediehuset Nettavisen AS, Norsk journalistikk: Graveprosjektet “Granskingsindustrien”, kr 100 000

Fritt Ord er en allmennyttig privat stiftelse som arbeider for å fremme ytringsfrihet, offentlig debatt, kunst og kultur.

Fra vedtektene: «Stiftelsen Fritt Ords fremste formål er å verne om og styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge, særlig ved å stimulere den levende debatt og den uredde bruk av det frie ord. Fritt Ord kan også støtte andre sider ved norsk kultur, i første rekke den del av kulturen som gjør bruk av ordet.»

Utlysningen “Norsk journalistikk" siden 2017

Fritt Ord satser hvert år inntil 25 millioner kroner på norsk journalistikk gjennom utlysningen “Norsk journalistikk”. Utlysningen har seks søknadsfrister i året.