Fornøyde beboere i Stendis omsorgsboliger
Både beboere og oppdragsgivere av Stendis boliger for heldøgns omsorg svarer jevnt over at de er godt fornøyde med tjenestene de mottar. Det viser en undersøkelse utført i november 2023.
Stendi drifter 105 boliger med heldøgns omsorg for voksne beboere over hele landet. I brukerundersøkelsen er beboerne er delt i to hovedgrupper:
- Beboere med utviklingshemming eller autismespekterforstyrrelser
- Beboere med psykiske utfordringer, rus eller demens
Stendis avdeling for fag og kvalitet gjennomfører årlige spørreundersøkelser både blant beboerne som bruker Stendis tilbud om heldøgns omsorg og blant kommunene som er oppdragsgivere for tilbudet. Skalaen for undersøkelsen går fra 1–5 («stemmer i svært stor grad» til «stemmer ikke i det hele tatt»).
Beboere med utviklingshemming og autisme føler seg trygge
Hele 128 beboere i gruppen med utviklingshemming eller autismespekterforstyrrelser var registrert som mottakere av undersøkelsen (en oppgang fra 109 året før). Av disse har 89 beboere svart på undersøkelsen, 14 via verge. Svarprosenten har gått opp til 70 prosent fra 64 prosent året før.
Resultatet viser at 82 % sier de føler stor grad av trygghet. Når man legger til de som svarer at det stemmer i noen grad, er tallet 94 %.
Tema |
Fornøyd* |
Påstander |
Trygghet |
94 (82) % |
«Jeg føler meg trygg der jeg bor» |
«Jeg føler meg trygg på personalet» |
||
Imøtekommenhet |
95 (88) % |
«Jeg får hjelp av personalet når jeg trenger det» |
«Jeg føler meg trygg på personalet» |
||
Samarbeid og brukermedvirkning |
95 (77) % |
«Jeg får være med å bestemme i hverdagen» |
«Personalet møter meg med omsorg» |
||
Aktivitet |
95 (83) % |
«Har tilbud om aktiviteter jeg liker» |
«Personalet hjelper meg til å delta på aktiviteter» |
||
Sosialt nettverk |
93 (77) % |
«Jeg har noen å være sammen med når jeg ønsker det» |
«Personalet hjelper meg med det sosiale hvis jeg trenger det» |
||
Kvaliteten på tjenesten |
90 (82) % |
«Jeg fungerer bedre i hverdagen når jeg bor her» |
«Alt i alt har jeg det bra der jeg bor» |
Neste del av undersøkelsen var rettet mot den andre gruppen av beboere, de med psykiske utfordringer, rus eller demens.
Se også video-intervjuet med en av våre beboere, Marie Næss, som forteller sin sterke historie
Eller les artikkelen om Marie "Fra innsiden av psykiatrien" her.
Mer fornøyde beboere
166 beboere innen psykisk omsorg, rus og demens fikk undersøkelsen. Av disse har 81 beboere (49 prosent) besvart. De resterende evnet ikke, eller ønsket ikke å besvare undersøkelsen.
Resultatet viser at andelen som var fornøyd med aktiviteten har økt til 90 prosent, fra 77 prosent året før. Opplevelsen av kvaliteten på tjenesten har også økt – til 88 prosent, fra 79 prosent året før.
Direktør for omsorgstjenester, Roy Mowatt, er svært fornøyd med resultatene og forklarer:
– Aktivitet skaper trivsel og er nært knyttet til livskvalitet. Svarene fra beboerne tyder på at innsatsen vi har lagt i brukernes aktiviteter det siste året har virket. Det er veldig gledelig, konstaterer Mowatt.
9 av 10 kommuner er spesielt fornøyde med Stendis imøtekommenhet
Oppdragsgiverundersøkelsen ble sendt ut til 173 kommunalt ansatte knyttet til våre oppdrag innen omsorgstjenester i 2023. 37 prosent av disse har besvart undersøkelsen.
De kommuneansatte har svart på åtte spørsmål innen områdene ivaretakelse av beboeren, imøtekommenhet, samarbeid og brukermedvirkning, samt kvalitet.
97 prosent av Stendis oppdragsgivere er fornøyde med kvaliteten på tjenesten. Særlig skårer Stendi bra på imøtekommenhet, ifølge 98 (92 prosent)* av oppdragsgiverne. Mowatt utdyper:
- Å være tilgjengelig for våre oppdragsgivere er et fokusområde hos oss. Det skal være lett å bruke våre tjenester, og lett å komme i kontakt med oss ved behov.
Tema |
Fornøyd* |
Påstander |
Ivaretakelse av beboeren |
98 (81) |
fysiske helse |
psykiske helse |
||
ADL-ferdigheter |
||
sosialt nettverk (familie og venner) |
||
skole/arbeid/fritid |
||
aktivitets- og fritidstilbud |
||
beboers målsetting i tiltaksplanen |
||
kriminalitet/rusbruk |
||
Imøtekommenhet |
98 (92) |
«Jeg blir møtt med interesse og engasjement» |
«Det er lett å kontakte Stendi» |
||
Samarbeid og brukermedvirkning |
97 (77) |
«Det er enkelt å bruke Stendi sine tjenester» |
«Informasjonen om oppdraget» |
||
Kvaliteten på tjenesten |
97 (81) |
«Stendi holder det de har forpliktet seg til» |
«Jeg vil anbefale Stendi til egen/andre kommuner» |
||
«Alt i alt er jeg fornøyd med Stendi som leverandør» |
Selv om resultatene er gjennomgående gode er det alltid noe vi kan jobbe mer med for å gjøre tjenestene våre enda bedre, sier Mowatt og avslutter med noen konkrete forbedringsområder:
– Ut ifra tilbakemeldingene fra våre oppdragsgivere skal vi arbeide med å bli enda bedre på å utnytte våre stordriftsfordeler og sørge for mer læring på tvers av organisasjonen, konkluderer Mowatt.
* Spørsmålene har en 5 punkts skala fra «Stemmer i svært stor grad» til «Stemmer ikke i det hele tatt». Svarene fra den øvre delen av skalaen («Stemmer i svært stor grad», «stemmer i stor grad» og «stemmer i noen grad») er slått sammen når vi måler hvor stor prosentandel som er fornøyde. Prosentandelen i parentes viser kun til de som har svart «Stemmer i stor eller svært stor grad».
Nøkkelord
Kontakter
Roy MowattDirektør omsorgstjenester i Stendi
Tel:+47 930 90 644roy.mowatt@stendi.noBilder
Om oss
Stendi er Norges største private omsorgsaktør, og leverer et rikt spekter av tjenester innen barnevern, bo- og omsorgstjenester, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og hjemmebaserte tjenester til stat og kommuner.
Følg pressemeldinger fra Stendi
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stendi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stendi
Toget kjørte fra Vegard18.10.2024 11:17:41 CEST | Pressemelding
Vegard Olsen, som jobber som BPA-rådgiver i Stendi assistanse, opplevde nylig at toget kjørte uten ham, fordi det tok for lang tid å ta ut rullestolrampen. En situasjon mange med funksjonsnedsettelser dessverre fortsatt møter når de reiser kollektivt.
Ny rekrutteringskampanje for Stendi barnevern3.9.2024 12:23:40 CEST | Pressemelding
Etter å ha vunnet flere priser for kreative og inkluderende stillingsannonser, lanserer Stendi nå en ny rekrutteringskampanje for å rekruttere flere miljøterapeuter innen barnevern.
Stendi gir avdelingsledere et skreddersydd lederprogram2.9.2024 12:10:29 CEST | Pressemelding
I høst starter 36 av Stendis medarbeidere på et seks måneders lederprogram hos VID vitenskapelige høgskole. De er det fjerde kullet som gjennomfører programmet, som gir 15 studiepoeng og økt kompetanse om ledelse innen barnevern og omsorgstjenester.
En rapport som bør legges i en skuff30.8.2024 10:54:22 CEST | Aktuelt
Avkommersialiseringsutvalgets rapport skriver ut feil medisin til vår sektor. Det siste sektoren trenger er å fase ut valgfrihet for brukere, oppdragsgivere og ansatte, i tillegg til fleksibilitet og innovasjon. Det vi trenger er mer samarbeid om de gode løsningene.
Skjermet avdeling for eldre i Sande21.8.2024 09:11:16 CEST | Pressemelding
I Sande i Holmestrand kommune har Stendi et skreddersydd tilbud for eldre som ikke helt passer inn i større institusjoner. I to eneboliger er det nå plass til syv beboere med demens og/eller psykiske utfordringer, som har behov for heldøgns omsorg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom