Fortsatt kronglete skolevei for nyankomne flyktninger
Veien til videregående opplæring har ikke er blitt mer effektiv, til tross for flere endringer i integreringspolitikken, viser ny Fafo-rapport.
En ny Fafo-rapport har kartlagt om nyankomne flyktninger har fått en enklere og raskere vei til å oppnå kvalifikasjoner gjennom videregående opplæring – slik at de kan få fagbrev eller generell studiekompetanse.
Dette var et sentralt mål for integreringsloven, som trådte i kraft i 2021.
Forskerne finner at kommunene og fylkeskommunene både har verdsatt og forstått intensjonen om at flere skal få formell kvalifisering gjennom introduksjonsprogrammet.
Like fullt finnes det få tilrettelagte tilbud for flyktninger med svake norskkunnskaper. Der det finnes tilbud hvor flyktninger og andre innvandrere lærer norsk og fag parallelt, ser dette ut til å fungere godt.
Rapporten er skrevet på oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
– Regjeringen forventer at folk som ankommer Norge raskt kommer i jobb, og kan forsørge seg selv. Dette vil vi samtidig legge til rette for. Derfor er det viktig at flyktninger raskt sikres den formelle kompetansen norsk arbeidsliv trenger, sier arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna, og fortsetter:
– Det er bra at fag- og yrkesopplæring som tilrettelegges for de som har svake norskferdigheter fungerer godt, men det er fortsatt en vei å gå. Derfor kommer vil til å foreslå ytterligere tiltak på dette i integreringsmeldingen til våren.
Tre sentrale hindringer
Rapporten viser at lovendringen så langt ikke har ført til fortgang for nyankomnes kvalifisering. De identifiserer flere hinder for å oppnå lovens målsetting:
- Mangel på tilrettelagte opplæringstilbud: Mangel på tilbud om videregående opplæring for voksne minoritetsspråklige er en utfordring. Der det er et tilbud om videregående opplæring, er tilretteleggingen for deltakere med svake norskkunnskaper ofte utilstrekkelig, noe som forsinker opplæringsprosessen.
- Hindringer knyttet til dokumentasjon: Krav om dokumentasjon på fullført grunnskole eller engelskopplæring utgjør en hindring for deltakere, og noen ender opp med å ta grunnskole på nytt før de kan starte videregående opplæring.
- Manglende tillit til at skolene vil tilrettelegge: Selv om det formelt sett ikke er krav om norskkunnskaper for å søke videregående opplæring, er lærere og andre som jobber med nyankomne innvandrere utrygge på at fylkeskommunen vil legge til rette for at nyankomne med svake norskkunnskaper vil få den tilretteleggingen de trenger, og velger å heller gi dem mer tid med norskopplæring og grunnskole for å redusere risiko for at de dropper ut.
Utfordrende start for fersk lov
Arbeidsforholdene har helt ikke vært de enkleste for kommunene og fylkeskommunene.
Pandemien bidro til en rekke praktiske problemer for hele opplæringssektoren, og de høye ankomsttallene av ukrainske flyktninger økte etterspørselen etter opplæringstilbud raskere enn man klarte å tilby.
Rapporten understreker behovet for forbedringer i samarbeidet mellom kommuner, fylkeskommuner og andre relevante aktører for å møte utfordringene knyttet til integrering av nyankomne innvandrere gjennom opplæring, og dermed en stødigere fot innenfor arbeidslivet.
Tilgang på videregående opplæring er viktig for å sikre at flere får en stabil tilknytning til arbeidsmarkedet, forteller rapportens hovedforfatter, Fafo-forsker Guri Tyldum.
– Men veien til fagbrev og studiekompetanse er fremdeles lang for de aller fleste – og når det ikke er tilstrekkelig tilrettelegging øker sjanser for at mange mister motivasjonen og faller av på veien, vektlegger hun.
Fakta om integreringsloven
- Det er en politisk målsetning at fylkeskommunen skal få en mer sentral rolle i integreringsarbeidet.
- Videre skal flere med rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap delta tidligere i opplæring som gir formell kvalifisering. Dette gjelder også de som deltar i introduksjonsprogrammet.
- Flere av grepene som innføres med integreringsloven (Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid LOV-2020-11-06-127) i 2021 var ment å bidra til dette.
- For å sikre at opplæring i norsk og samfunnskunnskap gis i tilknytning til øvrig opplæring, og for å muliggjøre rask oppstart i videregående opplæring, presiseres det i loven at fylkeskommunen, som eier av de videregående skolene, skal ha ansvar for opplæring i norsk og samfunnskunnskap for deltakere som går fulltid i videregående opplæring.
- Fafo-rapporten ser på hvordan kommuner og fylkeskommuner samarbeider om å løse disse oppgavene. Den kan lastes ned og leses gratis på Fafos hjemmesider.
Kontakter
Stein R. FredriksenInformasjonssjef
Tel:+47 99591959stein.roar.fredriksen@fafo.noBilder
Lenker
Om Fafo
Forskningsstiftelsen Fafo er et av Norges største samfunnsvitenskapelige forskningsmiljøer. Fafo ble etablert i 1982 og har til formål å utvikle kunnskap om deltakelse, levekår, demokrati, utvikling og verdiskapning. Basert på høye forskningsetiske og metodiske standarder er ønsket å bidra til samfunnsmessig fornyelse. Med et historisk utgangspunkt i norsk fagbevegelse er Fafos aktivitet basert på å levere kritisk og handlingsorientert forskning om arbeidsliv og velferdspolitikk til sentrale beslutningstakere og beslutningsprosesser.
www.fafo.no
Følg pressemeldinger fra Fafo
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fafo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fafo
Fafo skal forske på eksil-russerne som politisk kraft21.9.2024 04:30:00 CEST | Pressemelding
Hvordan er det å være «eksil-russer» i Europa? Og hvordan er vilkårene for at de skal kunne påvirke den politiske utviklingen i Russland? De neste tre årene skal Fafo bidra til å forstå dette bedre.
Hanne C. Kavli i gang som daglig leder ved Fafo5.8.2024 13:49:50 CEST | Pressemelding
Første prioritet blir å legge til rette for at forskerne kan fortsette å levere forskning av høy kvalitet, vektlegger Kavli: – Samfunnet preges av stadig større usikkerhet. Vi trenger solid kunnskap for å forstå endringene som skjer, og ha verktøy for å håndtere utfordringene.
Mange LO-tillitsvalgte frykter konsekvensene av det grønne skiftet18.6.2024 06:05:00 CEST | Pressemelding
LOs tillitsvalgte er overveiende positive innstilt til det grønne skiftet, viser ny spørreundersøkelse. Samtidig svarer 6 av 10 at de frykter de sosiale konsekvensene.
Stor bekymring for demokratiets fremtid blant nordmenn10.6.2024 16:53:50 CEST | Pressemelding
6 av 10 nordmenn er urolige for demokratiets stilling i verden. Det er en av de mest slående resultatene fra en landsrepresentativ spørreundersøkelse som Respons Analyse har gjennomført for Fafo. Temaet for årets Fafokonferanse den 11. juni er usikkerhet, og formålet med undersøkelsen var å se nærmere på hva som skaper usikkerhet i den norske befolkningen.
Økt oppslutning om EU-medlemskap i ny måling10.6.2024 16:52:26 CEST | Pressemelding
Fafo har siden 2016 stilt spørsmål om befolkningens holdninger til EU-medlemskap og EØS-avtalen. I 2024 er det 25 prosent av befolkningen som vil bli medlem av EU, en økning fra 13 prosent i 2016 og 14 prosent i 2019. Andelen som svarer ja til EU-medlemskap er sammenfallende med tall publisert i Nettavisen 10. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom