Nye CUPRA Born VZ

CUPRA Born VZ er det nyeste tilskuddet i porteføljen til bilmerket fra Barcelona. Den nye utgaven av CUPRA Born er enda mer responsiv og dynamisk.

CUPRA Born VZ i den nye fargen Dark Forest, samt nye 20" lettmetallfelger
  • Ny batteripakke på 79 kWh gir inntil 570 km rekkevidde og 170 kW hurtiglading.
  • VZ leverer økte ytelser: 240 kW/545 Nm, runder 100 km/t på bare 5,7 sekunder og topphastigheten er på hele 200 km/t.
  • Sportslig interiør med nye CUP sportsseter som standard, samt pedaler for styring av regenerering på rattet.
  • Bilen oppleves mer dynamisk takket være forsterkede bremser og fjæring, samt mer responsiv styring og pedaler.
  • Designet er beriket med to nye 20" lettmetallfelger, den iøynefallende VZ-logoen og to helt nye lakkfarger.

CUPRA Born VZ skrur opp volumet

– CUPRA Born VZ viser at CUPRA mener alvor når det gjelder utvikling av elektriske biler som leverer ekte kjøreglede. Dette er en CUPRA som mange kommer til å drømme om å eie, sier Alexander Hjermind, fungerende kommunikasjonssjef for CUPRA Norge i Harald A. Møller AS.

CUPRA Born VZ tar den avanserte teknologien til CUPRA Born og skrur opp volumet: det helelektriske systemet leverer hele 240 kW (326 hk) – en økning på 40 prosent sammenlignet med e-BOOST utgaven. Dreiemomentet er økt til imponerende 545 Nm – 75 prosent mer enn noen annen Born-versjon. Det betyr at CUPRA Born VZ kan nå 100 km/t fra stillestående på bare 5,7 sekunder. Toppfarten er også økt til 200 km/t. VZ er forkortelsen til det spanske ordet Veloz, som betyr rask, en sømløs måte å beskrive merkets nye kjøretøy på.

– CUPRA Born var en milepæl for merket da vi lanserte modellen i 2021 som vår første 100 prosent elektriske kjøretøy. Born har levert eksepsjonelt, med 45 300 enheter solgt i fjor, en økning på 44,4 prosent sammenlignet med året før, sier administrerende direktør for CUPRA, Wayne Griffiths.

– Med CUPRA Born VZ, skal vi bringe enda mer ytelse til denne modellen og nok en gang bevise at elektrifisering og ytelse er en perfekt match, fortsetter Griffiths.

Med introduksjonen av CUPRA Born VZ blir også to nye farger tilgjengelig: Dark Forest, som er eksklusiv for CUPRA Born VZ, samt Midnight Black. CUPRA introduserer også to nye 20" lettmetallfelger, for å understreke det sportslige uttrykket og de dynamiske egenskapene. Bredere dekk med høy ytelse bidrar til å levere kraften og dreiemomentet til veien.

En av de mest dynamiske bilene i sitt segment

CUPRA Born VZ kommer med oppgradert dynamisk sportsunderstell, mer responsiv styring og forbedrede bremser. Forsterket understell resulterer i at CUPRA Born VZ kan tilbys med fem seter, tross sitt store batteri. For å aktivt kunne justere regenereringen i bilen etter behov, får CUPRA Born VZ pedaler for regenerering på rattet. Blant standardutstyret finner man også nye CUP bøtteseter som gir en ergonomisk og sportslig sittestilling. Kombinasjonen av disse oppgraderingene gjør CUPRA Born VZ til en av de mest dynamiske bilene i sitt segment.

12.9" belyst infotainmentskjerm og lydanlegg fra Sennheiser

CUPRA Born VZ kommer med en ny infotainmentskjerm på hele 12.9" med belyst betjeningspanel for temperatur og volum.

CUPRA har i samarbeid med Sennheiser utviklet et nytt 425W-lydanlegg med 10 høyttalere. Det nye lydanlegget skal levere en helt unik lydopplevelse med Sennheisers programvare AMBEO Concerto, som er i stand til å destillere grunnleggende komponenter av musikk og redistribuere dem gjennom hele bilen.

En av markedets tryggeste modeller blir enda tryggere

CUPRA viser at de tar sikkerhet på alvor når de nå tilgjengeliggjør enda mer sikkerhetsutstyr i kompaktbilen. CUPRA Born VZ kommer med en horisontal LED-stripe på dashbordet, som går parallelt med frontruten. LED-stripen gir informasjon og varsler til fører og medpassasjerer. Varslene gjelder blant annet batteriprosent, førerassistentsystemer og funksjoner i infotainmentsystemet.

Nye funksjoner blir også tilgjengelig: Side assist som gir beskjed når kjøretøy befinner seg i blindsonen, Front Light Assist som automatisk justerer frontlyktene, Dynamisk trafikkskiltgjenkjenning og Exit Warning som varsler om hindringer når man skal åpne dørene.

CUPRA Born VZ lanseres på verdensbasis tredje kvartal av 2024.

CUPRA er utfordrermerket fra Barcelona

CUPRA er et ukonvensjonelt utfordrermerke som bringer sammen følelser, elektrifisering og ytelse for å inspirere verden fra Barcelona. Siden lanseringen i 2018, har CUPRA blitt et av Europas raskest voksende bilmerker og har et globalt nettverk av spesialiserte salgssteder.

CUPRA beviser at elektrifisering og sportslighet er en perfekt kombinasjon, og i 2023 nådde merket nye høyder med over 230 000 leverte biler. Hver kommende modellansering markerer en ny milepæl i å definere merkets karakter, med et utfordrende og originalt design.

CUPRA er FC Barcelonas offisielle bil- og mobilitetspartner, World Padel Tours premium sponsor og den offisielle sponsoren for E-sportklubben Finetwork KOI. CUPRA er også stolt over å delta i Formel E.

CUPRA er en del av Volkswagen-gruppen og importeres av Harald A. Møller AS.

CUPRAs Formel E-racingbil