Hytteinnbrudd økte med 26 prosent i fjor
Flere innbruddstyver tar seg til rette i hyttefelt, viser skadetall fra Fremtind. Både antall innbrudd og utbetalingssum har økt etter pandemien.
I 2023 ble det meldt om 163 hytteinnbrudd, og det er en økning på 26 prosent fra året før, viser skadestatistikk fra Fremtind. Erstatningsutbetalingene har økt med 31 prosent på samme tid.
Bransjetall fra Finans Norge viser at det er stadig dyrere objekter som stjeles. Et hytteinnbrudd kostet i snitt 42 200 kroner.
– Etter pandemien har vi sett en tendens til flere omreisende tyveribander i hyttefelt, særlig i hverdager og på hytter som ligger skjermet for innsyn, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Noen tyver tar seg god tid
Vanligste fremgangsmåter er at tyvene bryter seg inn inngangsdøren eller knuser et vindu.
– Det varierer i hvor god tid tyvene tar seg. Ligger hytta helt for seg selv, hender det at kunder opplever at nesten alt av verdier er stjålet eller at tyvene faktisk har overnattet noen dager. Derfor er det lurt å sørge for at hytta ser bebodd ut før du reiser. Avtal gjerne også tilsyn av hytta med noen gode naboer, så hytta ikke står helt tom og usett over lengre tid, råder Hofstad-Nielsen.
Hyttetyver er ikke helt som andre tyver
På noen punkter skiller hyttetyvene seg ekstra fra boligtyvene.
– Vi ser at hyttetyver ikke er helt som andre tyver. De er ofte ute etter dyre viner, sportsutstyr og kostbare redskaper. Lås derfor ned din fineste vin før du drar fra hytta. Husk også å sikre gjenstander i boder og uthus, avslutter Hofstad-Nielsen.
Dette er mest populært å stjele for hyttetyver:
- Alkohol
- Verktøy
- Brunevarer
- Båtmotorer
- Snøfreser
- Jaktvåpen
- Annet løsøre av verdi
Dette er mest populært å stjele i boliger:
- Smykker og klokker
- Brunevarer
- Kontanter
- Klær
- Sykler
- Verktøy
- Skiutstyr
Nøkkelord
Kontakter
Therese NielsenSkadeforebygger i Fremtind
Tel:928 58 599therese.nielsen@fremtind.noPressevakt
Tel:22 42 96 00pressevakt@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Rekordmange dyr drepes i trafikken: – Husk ditt ansvar som bilist19.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
– Om du har kjørt på et dyr, har du ingenting å tape på å melde fra til politiet. Du risikerer ikke bonustap, og du kan få redusert egenandel, opplyser skadeforebygger.
Magetrøbbel er største skadeårsak for nordmenn på reise17.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Blir du syk på reisen i sommer, er sannsynligheten stor for at det er magen som skaper trøbbel. Feriemage topper nemlig reisesykestatistikken i de aller fleste land om sommeren.
1 av 3 gjør ingen ekstra tiltak for å sikre huset mot innbrudd i sommer15.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Mange låser kun døra når de drar på ferie, viser en ny undersøkelse. Mens folk i byen bruker mest boligalarm, sverger folk fra bygda til nabohjelp.
Dette gjør du hvis kofferten blir borte i sommer12.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Om sommeren er det ekstra trafikk på flyplassene i Europa, og det gir større risiko for å miste bagasjen. Noen grep er lure å ta før du reiser.
Prøvde seg med bagasjesvindel: Ble avslørt8.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Da kofferten ble borte, krevde kunden erstatning for en rekke merkeklær til 47 000 kroner. To måneder senere kom kofferten til rette – og det viste seg at innholdet var langt ifra så verdifullt som kunden hadde påstått.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom