Rekordhøy miljøscore i Drammen
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.

Det bygges nye dobbeltspor mellom Drammen og Kobbervikdalen. Når anlegget åpner høsten 2025, går det et sammenhengende dobbeltspor mellom Tønsberg og Oslo. Det legger til rette for raskere reiser, flere togavganger og mer utslippsfri transport.
Vår entreprenør Veidekke bygger både kulvert og løsmassetunnel i sentrum av byen. De har mottatt en miljøsertifisering (BREEAM-sertifikat) for arbeidet. Prosjektet har fått betegnelsen «Excellent» og hele 83,5 prosent i poengsum – det høyeste som er oppnådd for et anleggsprosjekt i Norge.
I tillegg har prosjektet kostet mindre enn planlagt og er ferdig før tidsfristen.
Håper rekorden ryker raskt
Bane NORs utbyggingsdirektør, Bettina Sandvin, er glad for det gode og grønne resultatet.
– Det er viktig for oss at byggearbeidet blir stadig mer bærekraftig og klimavennlig. Derfor må vi fortsette å strekke oss, sammen med bygg- og anleggsbransjen. Her har Veidekke og utbyggingsprosjektet i Drammen gått foran med et godt eksempel, sier Sandvin.
Direktør i Veidekke anlegg, Neal Nordahl, er også fornøyd.
– I dette kompliserte milliardprosjektet oppnådde vi betydelig bedre miljø- og klimaavtrykk enn vår felles målsetting. Det ble gjennomført uten alvorlige skader, under budsjett, og overlevert før tiden, sier Nordahl.
Erfaringene med Breeam infrastructure som pilotprosjekt i Drammen førte til at Bane NOR har valgt å innføre systemet i alle våre store utbygginger.
– Det er selvsagt gøy at vi klarte å sette ny rekord, men jeg håper for klodens del at den slås fortest mulig. For hele bransjen må ta ansvar. Vi må hele tiden søke nye og stadig mer miljøvennlige måter å gjennomføre anleggsprosjektene på, sier Nordahl.
Koster mindre enn planlagt
Kontrakten mellom Veidekke og Bane NOR ble inngått i november 2019. Oppgaven var å konstruere en 540 meter lang betongkulvert i en åpen byggegrop. I tillegg skulle det lages en 290 meter lang tunnel gjennom løsmasser. Den går gjennom krevende grunnforhold og inn i fjellet i Strømsåsen, sør for Drammen stasjon.
Veidekke bygget også bergtunnelen som er en del av dette komplekse prosjektet. Arbeidet ble gjennomført under koronaperioden, uten alvorlige skader, billigere enn budsjettert, og uten konflikter eller uavklarte tvister. I tillegg ble jobben unnagjort før den avtalte tidsfristen.
FAKTA - BREEAM Infrastructure
Dette er et verktøy for å dokumentere og fremme bærekraft for ulike typer infrastrukturprosjekter som veier, jernbane, broer, landskapsarkitektur og parkanlegg. Det brukes bevisbaserte vurderingskriterier og ekstern verifisering for å gi et resultat som kan offentliggjøres og brukes for å måle bærekraft i et prosjekt.
Kontakter
Tormod UgelstadBane NOR
Tel:+4799501625tormod.ugelstad@banenor.noBilder

Om oss
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Omfattende fornyelse av jernbanen i Oslo- området3.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bane NOR gjennomfører nå en rekke store fornyelsestiltak i Oslo-området for å bedre punktligheten og sikre økt driftsstabilitet. Hver dag passerer rundt 1200 tog gjennom Oslo S, og den sterke trafikkveksten på en gammel infrastruktur har ført til økt slitasje på jernbanen.
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom