Nå snakker Donald Duck sørlandsk!

I nummeret av Donald Duck & Co 7 som utkommer 16. februar har gjengen i Andeby fått sørlandsdialekt. Programleder og youtuber Christopher Robin Omdahl fra Mandal har hatt jobben med å oversette Donald til sin dialekt.

Programleder Christopher Robin Omdahl har «oversatt» Donald til sørlansk i ukens utgave av Donald-bladet. Foto: Peder Ebbesen

Denne uken snakkes det for første gang sørlandsk i Andeby. Dette skjer i utgaven av Donald Duck & Co 7 som utkommer fredag 16. februar, i forbindelse med dialektprosjektet «Hele Norge kvakker».

Gjennom hele 2024 vil Donald-bladet inneholde historier som er oversatt til norske dialekter, og kjente ambassadører for dialektene får i oppgave å kle Donald i deres lokale språkdrakt.

Bor du i Krisetilstand eller Andal?
Det er Christopher Robin Omdahl fra Mandal, programleder, youtuber og Skilpadda i forrige runde av Maskorama, som har hatt i oppgave å oversette Donald til sørlandsk. Omdahl har valgt å oversette sin personlige Donald-favoritthistorie «Personlighetsvelgeren», som første gang sto på trykk i Donald Duck & Co 45/1997.

Omdahl har tatt oppgaven på alvor, og brukte lang tid på å finne frem til den perfekte historien å sette til Sørlandet.

Det var vanskelig, for det er så mange historier jeg er glad i. Historien jeg har valgt er egentlig ganske teknologipessimistisk. Det er interessant å lese den nå, med tanke på hvor mye teknologien har utviklet seg siden historien først kom ut. Jeg tror den veldig er relevant i dag!

Til historien hører en hendig ordliste med forklaringer på de mest utpreget mandalske uttrykkene. I bladet følger det i tillegg med et «duckifisert» kart over Kristiansand – eller Krisetilstand, som det nå heter.

Nå kan du stemme på DIN dialekt!

Kommer du IKKE fra Sørlandet? Fortvil ei! På Donald.no kan du nå stemme på hvilken dialekt Donald skal snakke i kommende Donaldblader. https://donald.no/

Nå kan du stemme på DIN dialekt!  Kommer du IKKE fra Sørlandet? Fortvil ei! På Donald.no kan du nå stemme på hvilken dialekt Donald skal snakke i kommende Donaldblader. https://donald.no/
Nå kan du stemme på DIN dialekt! Kommer du IKKE fra Sørlandet? Fortvil ei! På Donald.no kan du nå stemme på hvilken dialekt Donald skal snakke i kommende Donaldblader. https://donald.no/
Kart over Krisetilstand (Kristiansand)
Christopher i «duckifisert» versjon  (Illustrasjon: Arild Midthun/Egmont)
Christopher i «duckifisert» versjon (Illustrasjon: Arild Midthun/Egmont)
Cover til Donald-bladet som er ute denne uken.
I ukas nr av Donald Duck & Co kan du lese Donald som snakker sørlandsk!

Om oss

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.