Hvorfor er det viktig å snakke om valg av spareprofiler?

Valg av spareprofil er avgjørende for avkastningen på innskuddspensjonen. Da er det viktig å forstå investeringsmål, risikotoleranse og tidshorisont. Dette for å kunne velge riktig profil.

Pensjonsleverandørene bruker ofte alderstilpassede spareprofiler, men det er viktig å vite at det finnes alternativer, sier Ronnie Gjevik, forsikringsmegler i Söderberg & Partners.

Viktig med god informasjon

For å utnytte denne muligheten er det avgjørende med informasjon, god oversikt og forståelse for viktigheten av å ta et aktivt valg. På den måten kan den ansatte skaffe seg en oversikt, tidligst mulig, om hvordan økonomien blir som pensjonist.

Ulike risikoprofiler

Forsiktig: Passer for de som ønsker lav risiko og bevaring av kapital. Investeringene er hovedsakelig i lavrisikoobligasjoner og likvide midler.

Moderat: Gir en balanse mellom risiko og avkastning. Egnet for de som ønsker moderat vekst med en rimelig grad av risiko. En kombinasjon av aksjer og obligasjoner.

Offensiv: For de som har lengre tidshorisont og tåler høyere risiko for å oppnå større avkastning. Investeringene er hovedsakelig i aksjer med noe diversifisering i andre verdipapirer.

Hvordan velge riktig profil?

- Livet endres, og det samme gjelder økonomiske mål og risikotoleranse. Pensjonsleverandørene bruker ofte alderstilpassede spareprofiler som minsker risikoen jo nærmere pensjonsalder man kommer. Da er det viktig å være klar over at det finnes alternativer hvor man kan stå i høyere risiko lengre, sier Ronnie Gjevik, forsikringsmegler i Söderberg & Partners.

Viktige spørsmål som den enkelte bør stille seg:

1. Hvor komfortabel er man med risiko i investeringene sine?
    Velg en spareprofil som samsvarer med egen risikotoleranse.
  2. Hvor lenge er det til man går av med pensjon?
    En lengre tidshorisont gir større rom for å håndtere kortsiktig risiko.
  3. Har man spesifikke økonomiske mål, som å kjøpe bolig, reise eller støtte barnas utdanning?
    Velg en profil som støtter din langsiktige økonomiske ambisjoner.

- Våre rådgivere bistår mange bedrifter og deres ansatte med å ta informerte beslutninger på sine spareprofiler. Vi sørger også for å sikre at bedriften innfrir sine informasjonsplikter overfor de ansatte, avslutter Gjevik.

Söderberg & Partners er en av Nordens ledende rådgivere og formidlere av forsikringer og finansielle produkter. Våre oppdragsgivere er bedrifter, organisasjoner, fagforbund og privatpersoner. Våre tjenester i Norge inkluderer forsikringsrådgivning, forsikringsmegling, pensjonsrådgivning, formuesrådgivning, medlemsforsikringer til foreningsmarkedet og uavhengig skadeoppgjør og skaderådgivning. Konsernet har i dag 3300 medarbeidere fordelt på 144 kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Luxemburg, UK og Spania. Hovedkontoret ligger i Stockholm.

Söderberg & Partners etablerte seg i Norge i 2014 og kjøper her inn forsikringstjenester på vegne av våre kunder for NOK 9 mrd. årlig, noe som gjør den norske virksomheten til en av de største kjøperne av forsikring i det norske markedet. Vi er 350 ansatte i Norge, fordelt på Lysaker, Tønsberg, Kristiansand, Bryne, Bergen, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim, Fredrikstad, Raufoss, Bodø, Svolvær og Tromsø.