Priv til red. Takkemarkering for innsatsen i Stamsund

Den krevende redningsaksjonen ved Einebærøya utenfor Stamsund i Lofoten fredag den 26. januar førte til store skader på RS 125 «Det Norske Veritas». Førstkommende onsdag arrangeres det en takkemarkering for alle som bidro til at skøyta ble berget.

RS «Det Norske Veritas» ble tatt ombord i frakteskipet «Oddrun With» og fraktet til verftet GOT i #Mandal, hvor skøyta i sin tid ble bygget. Fokuset nå er å få oversikt over skadeomfanget og gjøre vurderinger av det videre arbeidet. Redningsselskapet

Det ble mobilisert bredt for å holde skøyta flytende til den kunne løftes opp og fraktes til verftet GOT i Mandal, der den i sin tid ble bygget. Men det hadde vi ikke klart uten den fantastiske innsatsen som ble gjort av blant annet det lokale brannvesen, sivilforsvar, lokalt næringsliv og støtten fra lokalbefolkningen.

Det var et lagarbeid som strakk seg langt utover det man kan forvente som bidro til å berge redningsskøyta vår, og det er vi veldig takknemlige for.

Takkelisten er lang, og derfor ønsker Redningsselskapet velkommen til en markering i Stamsund for å takke lokalbefolkningen og de som har stått på natt og dag for å holde skøyta flytende.

Blant de som skal holde takketale er president i Redningsselskapet, Jon Rysst og generalsekretær Grete Herlofson. Jeg håper dere har anledning til å dekke fra markeringen.

Når: Onsdag 21. februar 24

Hvor: Live Lofoten, Stamsund

Tid: 13.00-15.00

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne».

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 58 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.