Pixii

Pixii satser på forbrukermarkedet med Pixii Home

Pixii, som nylig ble kåret til Norges raskest voksende teknologiselskap, går inn i forbrukermarkedet med det modulære energilagringsproduktet Pixii Home, som først blir lansert på det svenske markedet.

Pixii Home tilbyr batterilagring for hjemmemarkedet med kombinasjonen av profesjonell kvalitet og stilren design.

– Flere faktorer driver hjemmemarkedet: Økt penetrasjon av solenergi og elbiler, svingende energipriser på grunn av endret energimiks, offentlige støtteordninger og åpning for at husholdninger deltar i markedene for nettstøtte. Disse faktorene gjør det svært gunstig å investere i et hjemmebatteri og har ført til en eksplosiv interesse, sier Kenneth Bodahl, administrerende direktør i Pixii.

Ny divisjon

Pixii har opprettet en ny divisjon for Pixii Home, ledet av Andreas Gronarz, som nylig begynte i Pixii og har omfattende bakgrunn fra forretningsutvikling innen fornybar energi og teknologi, primært fra det tyske markedet.

Til å begynne med lanseres Pixii Home i Sverige, som har gunstige rammebetingelser og støtteordninger knyttet til solcelleanlegg i boliger og lar husholdninger ta del i markedet for nettstøtte.

– Etter Sverige vil vi lansere Pixii Home i nye land basert på en fortløpende vurdering av markedsutvikling og regelverk. Vi vil gå inn i hjemmemarkedet gjennom veletablerte samarbeidspartnere. Vi forventer at Pixii Home vil bidra betydelig til veksten vår allerede i 2024, sier Gronarz.

Sist høst ble Pixii utropt til Norges raskest voksende teknologiselskap i kåringen Deloitte Technology Fast 50.

Bringer industrielll kvalitet til hjemmemarkedet

Pixii Home er basert på PixiiBox, en 3,3 kW toveis konverteringsmodul som også er byggesteinen i kjernen av Pixiis løsninger for det profesjonelle markedet. Pixii Home kan utstyres med opptil seks PixiiBox-moduler (20kW) og opptil fire 48-volts litium-ion-batterier med en total kapasitet på 20 kWh. Både antall PixiiBox-moduler og batterier kan skaleres etter nåværende og fremtidige strømbehov.

– Pixii er kjent for å levere energilagringsløsninger av høy kvalitet til krevende profesjonelle kunder. Vårt fokus på modularitet og skalerbarhet gjør produktene egnet for en rekke bruksområder. Vi synes  at forbrukere i de private hjem fortjener samme pålitelighet og fleksibilitet, og det er det vi tilbyr med Pixii Home, sier Bodahl.

Pixii Home tilbyr forbrukere flere fordeler:

• Smart energisparing
    • Lagrer overflødig solenergi som kan forsyne hjemmet med  gratis, fornybar elektrisitet når det trengs
    • Lader batterier fra nettet når strømprisene er lave, for bruk når strømkostnadene er høye
    • Kan kutte toppene i energiforbruket og dermed redusere effektavgifter til nettselskapene
  • Gjør det mulig for forbrukere å generere inntekter ved å
    • Selge nettstøttetjenester: få betalt for å leie ut batterikapasitet til lokale nettselskap, gjennom tjenester som FFR, FCR og FCAS
    • Selge overflødig solenergi tilbake til nettet
  • Fungerer som backup under strømbrudd – gjør deg mindre avhengig av nettet
  • Er enkel å installere, oppgradere og integrere med eksisterende solcelleanlegg
  • Nordisk design, bygget for å tåle all slags vær
  • Overvåkes og kontrolleres gjennom en brukervennlig app

Pixii Home har en av bransjens raskeste responstider for energilagring opp til 20 kW, noe som gjør den spesielt egnet for FFR- og FCR-tjenester. Dette betyr at systemet håndterer svært raske justeringer i effekt. Dette er avgjørende for å opprettholde nettstabilitet gjennom å bidra til frekvensreguleringstjenester, som er kritiske når det oppstår plutselige etterspørselstopper eller fall i tilbudet.

For å lære mer om Pixiis energilagringsløsninger for hjemmemarkedet og hvordan de kan være til nytte for huseiere, se www.PixiiHome.com

Kontakt:

Adm. direktør Kenneth Bodahl, +47 920 94 528, kenneth.bodahl@pixii.com

Om Pixii

Pixii er en raskt voksende leverandør av modulære og skalerbare batteribaserte energilagringsløsninger for en rekke ulike markedssegmenter. Med et sterkt engasjement for en bærekraftig fremtid bidrar Pixii til å akselerere overgangen til grønn energi ved å muliggjøre effektiv integrering av fornybar energi, redusere kostnader, utslipp og miljøpåvirkning. Pixii ble etablert i 2018 av eksperter innen energiomforming og lagring med tiår med bransjeerfaring. Selskapet har sitt hovedkontor i Kristiansand, med et raskt voksende team i et økende antall internasjonale kontorer. I 2023 ble Pixii kåret til Norges raskest voksende teknologiselskap i den prestisjefulle kåringen Deloitte Technology Fast 50. www.pixii.com

Kenneth Bodahl, administrerende direktør i Pixii

Følg pressemeldinger fra Pixii

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Pixii på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Pixii