ABB og Lnett signerer ny rammeavtale for å styrke strømnettet i Rogaland

• ABB signerer ny rammeavtale med Lnett for å utvide og forsterke strømnettet i Rogaland.
  • Avtalen omfatter elektriske distribusjonsløsninger til infrastruktur- og boligfelt.
  • En rammeavtale med felles mål mot et mer teknologisk og ressurseffektivt samfunn som skal tilrettelegg for vekst og det grønne skiftet.
Johnny Stavnem, Kjell Berge, Leif Tore Einarsen fra Lnett, Kjetil Kleiva og Lars Eirik Salte fra ABB

ABB inngår ny langvarig rammeavtale med Lnett for å styrke og vedlikeholde strømnettet i Rogaland-regionen. Rammeavtalen innebærer leveranse av elektriske distribusjonsløsninger som sørger for å få energi ut til geografiske områder med infrastruktur, bygg- og boligfelt. Samarbeidet er styrket av et felles mål om å effektivisere forsyningen av energi for å tilrettelegge for vekst og det grønne skiftet.

- Sør-Rogaland er en region i stadig vekst og der omstilling fra fossil til fornybar energi pågår for fullt. ABB er for oss en kjent leverandør som vi har hatt et langt samarbeid med, og avtalen sikrer forutsigbare leveranser av nøkkelprodukter i vårt distribusjonsnett, sier Evy Thorbjørnsen, prosjektdirektør hos Lnett.

Lnett er ansvarlig for at det er nok kapasitet i strømnettet slik at innbyggere i ni kommuner i Sør-Rogaland får strøm. Etterspørselen etter mer strøm øker raskere enn før, og strømforbruket antas å vokse med 45-90 prosent de neste 20 årene. Med høyere krav til både leveringssikkerhet og kostnadseffektive løsninger som bidrar positivt til klima- og miljø, skal ABB møte Lnetts utfordringer med ledende teknologi innenfor elektrifisering.

I ABBs produktportefølje vil Lnett benytte seg av komplette distribusjonsløsninger bestående av høyspentanlegg og lavspenttavler, samt prefabrikkerte nettstasjoner som huser høyspentanlegg, transformator og lavspenttavle. Løsningene er grundig testet og typegodkjent i henhold til gjeldende normer, som vil bidra til sikker energiforsyning og redusering av tid på prosjektering av plassbygde nettstasjoner. Produktene utvikles og produseres i fabrikken i Skien.

- I ABB har vi høyt fokus på teknologisk utvikling og hvordan elektrifisering kan bidra til en mer bærekraftig fremtid. Smarte løsninger og høye krav til egne leveranser ser vi på som avgjørende for å støtte Lnetts ambisjoner om å levere pålitelig og ressurseffektiv nettutbygging. Vi er stolte av å få tilliten til å fortsette samarbeidet med Lnett etter så mange år, sier Gøran Salomonsen, daglig leder i ABB Electrification Norway AS.

Kontraktens varighet er på tre år, med mulighet for forlengelse opp mot totalt åtte år. Rammeavtalen trer i kraft første kvartal 2024.

ABB Electrification er en global teknologileder innen elektrifisering som legger til rette for en mer ressurseffektiv og pålitelig strømforsyning – fra energikilde til stikkontakt. Med over
50 000 ansatte i over 100 land samarbeider vi med våre kunder og partnere for å løse verdens største utfordringer innen elektrisk distribusjon- og energistyring. Vi hjelper bedrifter, industri og forbrukere med å drive sine fasiliteter og hjem på en effektiv og sikker måte. I takt med energiomstillingen elektrifiserer vi verden på en måte som er trygg, smart og bærekraftig. go.abb/electrification

ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs mer enn 105 000 ansatte bygger på over 140 år med ekspertise, og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling. www.abb.com

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding