Fremtidens forsikringskrav kan behandles av Generativ AI
Ny innsikt fra Boston Consulting Group (BCG) viser hvordan kunstig intelligens er i ferd med å revolusjonere forsikringsbransjens skadeprosesser. Generativ AI kan automatisere og akselerere prosessene betydelig.
- AI-teknologien forventes å føre til en reduksjon på mellom 3% og 4% i skadeutbetalinger, men også en kostnadsreduksjon mellom 20% og 30% relatert til skadehåndtering, sier Morten Bjørnson, Partner ved BCGs Oslo-kontor.
Han viser til funnene fra den ferske rapporten GenAI Will Write the Future of Insurance Claims og trekker frem fem områder der teknologien kan gjøre en stor forskjell for både forsikringsselskaper og -kunder.
1. Skadevurderinger
GenAI, sammen med maskinlæring og bildegjenkjenningsteknologier, kan vurdere skader med stadig større presisjon.
2. Effektivisering av skadebehandling
GenAI kan automatisere flere stadier i skadereisen, som vil betydelig redusere saksbehandlingstiden.
3. Forbedret kundestøtte
GenAI-drevne virtuelle assistenter kan tilby øyeblikkelig tilgang til informasjon og assistanse, som gir kunder hurtigere svar – og høyere tilfredshet.
4. Datadrevne forretningsinnsikter
GenAI kan gjøre store mengder data generert i skadeprosessen til verdifulle innsikter som forsikringsselskapene kan bruke i forretningsutvikling og økt konkurransekraft.
5. Skadeforebygging og oppdagelse av svindelGenAI-algoritmer kan evaluere svindelsannsynlighet og flagge mistenkelige skademeldinger for videre undersøkelse.
Brukes til bedrageri
BCG-partneren understreker dog at selv om GenAI vil gi mange muligheter, følger også flere risikoer for forsikringsbransjen. Et eksempel er avanserte svindelforsøk.
- Selv om GenAI kan hjelpe forsikringsselskaper med å oppdage og forhindre svik, kan det også muliggjøre det. Bedrageriforsøk kan nå forbedres og utformes på nye og overbevisende måter med GenAI, inkludert generering av falske bilder og opprettelse av personer som opptrer menneskelig. Dette krever at forsikringsselskaper anerkjenner risikoen for slike sofistikerte forsøk og styrker forsvarsmekanismene med en kombinasjon av robust dataanalyse, atferdsanalytikk, samarbeidende datadeling, menneskelig ekspertise og kundeopplæring.
Talent og teknologi
BCG opplever betydelig interesse blant nesten alle store forsikringsselskaper for å eksperimentere med bruk av GenAI i sine virksomheter.
- Det er viktig med en balansert tilnærming til implementering, hvor GenAI kombineres med eksisterende maskinlæringsverktøy. Selskaper må sørge for ansvarlig bruk av teknologien, beskytte kundedata og unngå fordomsfull modellering. GenAI bør ikke erstatte strukturkapital, men heller fremme ferdighetsutvikling blant ansatte og kombinere talent og teknologi, avslutter Bjørnson.
Nøkkelord
Kontakter
Harald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comMorten BjørnsonPartnerBCG Norge
Bjornson.Morten@bcg.comBilder
Lenker
Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.
BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 30 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Generativ AI hjelper nordmenn med å finne de beste tilbudene under årets Black Week14.11.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Flere forbrukere enn noensinne tar i bruk generativ AI (GenAI) som et verktøy for å finne de beste tilbudene. I en fersk global undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) fremkommer det at 38 % av respondentene allerede har brukt eller planlegger å bruke GenAI i løpet av Black Friday, Cyber Monday og Singles’ Day.
Europeiske forbrukere bruker mindre penger selv om inflasjonspresset avtar22.10.2024 11:30:00 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) viser at forbrukere over hele Europa blir skvist fra flere kanter. 73 % av de spurte sier at prisen på varer og tjenester har økt i første halvdel av 2024. Samtidig har ikke lønninger og sparing holdt tritt: 25 % av de spurte sa at inntekten deres falt i første halvdel av 2024, og 28 % klarer ikke spare like mye som før.
BCG-rapport: Leverandørkjeder er største kilde til klimagassutslipp – men mindre enn 2 av 10 selskaper har konkrete mål for utslippsreduksjon4.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nye funn fra Boston Consulting Group (BCG), i samarbeid med CDP, avslører at utslipp i leverandørkjeden (Scope 3) er hele 26 ganger større enn selskapenes direkte operasjonelle utslipp (Scope 1 og 2). Til tross for dette har kun 15 % av selskapene som rapporterer til CDP satt konkrete mål for reduksjon av Scope 3-utslipp.
Store forskjeller i avkastningen blant energiselskapene8.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Totalavkastning i energisektoren fra 2019 til 2023 avslører betydelige forskjeller i verdiskapningen – fra 6 % til 48 % på tvers av subsektorer. Det viser en fersk analyse fra konsulentselskapet BCG.
Veikart til økt lønnsomhet i havvindsektoren: Ny rapport fra BCG og PEAK Wind4.7.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Optimalisering av drifts- og vedlikeholdspraksiser innen havvind kan forbedre både den operasjonalle ytelsen og lønnsomheten, skriver Boston Consulting Group og PEAK Wind i en fersk analyse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom