76,7 millioner fra Enova til elektrifisering av fartøyer
Enova tildeler i alt 76,7 millioner kroner i støtte til elektrifisering av sju nye fartøyer gjennom støtteprogrammet «Elektrifisering av sjøtransport». Blant støttemottakerne er det turistfartøy, fôrfartøy, en selvlosser og flere bulkskip.
–Vi ønsker en raskere innfasing av nullutslippsteknologi i maritim transport. Det gjelder særlige innovative elektrifiseringskonsepter av fartøy og teknologier for bruk av hydrogenbaserte energibærere. Enova støtter dem som går foran, og vi vil øke og framskynde utvikling og bruk av ny og innovativ teknologi som muliggjør utslippsfri maritim transport, sier Rune Holmen, leder maritim transport i Enova.
Støttetilbudet «Elektrifisering av sjøtransport» skal bidra til at kommersiell bruk av batterier om bord på skip skjer hurtigere og i et økt omfang enn de ellers ville blitt, samt bidra til markedsopptak av batteriløsninger i alle fartøysegment. Programmet skal også bidra til utvikling og demonstrasjon av teknologi som gir økt hybridiseringsgrad eller større bruksområder for batteri.
Programmet hadde tre utlysningsfrister i 2023, og tildelingen nå i februar 2024 skjer etter den siste av disse fristene.
Støttemottakerne
Batterihybridisering og energieffektivisering av fôrfartøy, Eidsvaag AS – 23,2 mill. kroner
Eidsvaag AS opererer skip som transporterer fiskefôr fra fabrikker ut til oppdrettsanlegg langs norskekysten. Støtten vil gå til bygging av to nye fôrfartøy som er spesialdesignet for formålet. Med en batterihybridløsning, andre energieffektiviserende tiltak som optimalisert varmegjenvinningssystem med CO2-varmepumpe, samt elektrisk gravemaskin - kan fartøyet redusere klimagassutslipp i drift og på sikt opereres med nullutslipp i perioder.
Elektrifisering av MS Sandtroll, Roslagen Shipping – 11 mill. kroner
Roslagen Shipping AS skal gjøre oppgraderinger og levetidsforlengelse av et spesialfartøy for sandpumping/mudring. Hovedmotor skal skiftes ut, og det skal installeres et elektrisk fremdriftsystsem med batterier, landtilkobling for lading og nye hjelpegeneratorer. Det er forventet at denne oppgraderingen vil gjøre det mulig å operere skipet i 10-15 nye år.
Hybridifisering av turistfartøy, Rødne Trafikk AS – 7,3 mill. kroner
Rødne Trafikk AS ønsker å bygge en hybrid båt for operasjon og drift fra Bergen til Mostraumen. Dette er en turistrute Rødne har driftet i ti år. Båten skal være en katamaran bygget i karbonfiber, og skal designes og bygges ved et verft i Vestland. Rødne hadde et ønske om å bygge et helelektrisk fartøy for Mostraumen, men ser at det er krevende å få tilgang til tilstrekkelig likestrømslading til å kunne gå helelektrisk hele turen, og installerer derfor i første omgang en batteripakke med kapasitet dimensjonert etter tilgjengelig strøm på kai. Fartøyet klargjøres for større batteripakke som installeres så snart tilstrekkelig lading er tilgjengelig.
Ny teknologi for tre frakteskip (Cabu III), Klaveness Combination Carriers – tre skip á 11,7 mill. kroner
Rederiet Klaveness Combination Carriers (KCC) har gjennom sitt datterselskap KCC Shipowning AS intensjon om å installere såkalte «suction sail» i kombinasjon med batteripakke i tre nye identiske CABU kombinasjonsskip som skal bygges. Skipene frakter tanklaster inn og tørrlaster ut av Australia og oppnår gjennom dette svært høy utnyttelse av skipene.
Ny støtteordning planlegges
Denne tildelingsrunden var den nest siste innenfor dagens kriterier for «Elektrifisering av sjøtransport».
Enova jobber for tiden med nye støtteprogrammer for elektrifisering i maritim sektor.
En ny støtteordning planlegges for batteri i nullutslippsskip, og Enova vil komme tilbake med mer informasjon om få uker.
Nøkkelord
Kontakter
Rune HolmenLeder maritim transport, Enova SF
Tel:+47 926 40 927rune.holmen@enova.noAndreas Forsnes JahnRådgiver maritim transport, Enova SF
Tel:+47 415 04 829andreas.jahn@enova.noArne Morten Lundhaug JohnsenFung. pressesjefEnova SF
Tel:+47 916 85 896arne.johnsen@enova.noOm oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har omkring 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Støtte til over 1800 ladepunkter: – Vi satser videre på tungtransporten11.11.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Enova har gjennom åtte søknadsrunder støttet hjemmeladere, til både små og store bedrifter i tungtransporten.
Satsar stort på biokarbon for å kutte klimautslepp7.11.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Ved å bytte fossilt kol ut med klimavenleg biokarbon i stor skala kan smelteverket på Kyrksæterøra medverke til eit av dei aller største utsleppskutta i norsk industrihistorie.
Over 777 millioner til hydrogen: – Sikrer forsyningen langs norskekysten5.11.2024 09:21:52 CET | Pressemelding
Fem prosjekter for hydrogenproduksjon får støtte fra Enova. Satsingen skal være et springbrett for bruk av hydrogen i norsk skipsfart.
Over 5,7 EU-milliarder til norske selskap: – Største tildeling noensinne23.10.2024 12:18:04 CEST | Pressemelding
Over 484 millioner euro, eller rundt 5,7 milliarder kroner stilles til disposisjon til åtte prosjekter i Norge. Det er det høyeste beløpet noen gang fra innovasjonsfondet til norske selskap.
87 millioner til nyetablering i Hønefoss: – En fabrikk for fremtiden5.7.2024 12:28:22 CEST | Pressemelding
Enova har bevilget 87,3 millioner kroner i investeringsstøtte til prosjektet FLEX, som skal bidra til å implementere innovative energiløsninger i den nye fibermassefabrikken i Hønefoss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom