Lyngsdalen-elever vant førstepris i prestisjetung konkurranse

Det var en euforisk gjeng fra Lyngsdalen skole i Lyngen som i dag stakk av med seieren under finalen av Scandinavian Innovation Award (SIA), Skandinavias største kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn og unge.  Med laget «CreativeFuture» vant de førstepremien på 20 000 kroner.

Fornøyd gjeng fra Lyngdalen skole vinner førstepremien og en sjekk på 20 000 kroner Tekna

Ti lag fra Norge og Sverige presenterte i dag sine forskningsprosjekter til hvordan man kan bruke teknologi til å forbedre formidling av kunst og kultur. Målet er å få flere til å engasjere seg og delta i kulturelle aktiviteter.

Det var talentene fra 5. – 7. trinn på Lyngsdalen skole som til slutt stakk av med seieren for sin ide «kunstutstillingen forstå meg»

– Dette var kjempegøy og overraskende å vinne, sier Lyngdalen- elevene om seieren.

- Det er imponerende å se hva alle lagene har fått til og hvordan de har brukt teknologiforståelsen sin til å utvikle så mange spennende løsninger. Det var likevel CreativeFuture som utmerket seg med sin løsning. Jeg heier på alle disse unge teknologispirene, sier Tekna-president, Elisabet Haugsbø.

Våre fremste innovasjonshelter

Kunnskaps- og teknologikonkurransen SIA er en utvidelse av FIRST LEGO League, som arrangeres hvert år, over hele Skandinavia. Det er den ideelle stiftelsen FIRST Scandinavia som står bak FIRST LEGO League i Norge og Sverige. Av 700 lag som deltok i FIRST LEGO League i 2023, var det kun ti lag som gikk videre og som fikk presentere sin ide under Scandinavian Innovation Award i Oslo.

Med årets tema «MASTERPIECE», høster Lyngsdal-laget skryt fra juryen for sin innovative ide.

- CreativeFuture har ikke som mange fokusert på å bruke teknologi for å løse problemer, men faktisk fokusert på problemer som teknologien har skapt! De har laget en arena hvor voksne på en effektiv måte kan lære om, og forstå mye av den verden som barna i dag er en del av – ikke bare tekniske løsninger, men også følelser som dette utvikler.

– Forskningsprosjektet som Lyngsdalen talentene presenterte under dagens finale er innovasjon i verdensklasse. Det er inspirerende å se samarbeidet og læringsviljen blant forskerspirene i SIA. Vi kommer til å trenge smarte og kreative problemløsere fremtiden, og CreativeFuture sin løsning er et godt eksempel på dette. Det er inspirerende å se, sier Haugsbø.

I likhet med de 700 andre lagene som konkurrerte i FIRST LEGO League, har laget fra Lyngsdalen en stor interesse for realfag og problemløsing.

Ut i den store realfagsverden

Hensikten med SIA er å løfte frem Skandinavias fremste innovasjonstalenter, og vekke realfagsinteresse hos barn og unge.

- I en verden som står overfor mange utfordringer, fra klimaendringer og bærekraftig utvikling, til utfordringer i helse og teknologi, er det disse unge kloke hodene med friske ideer, kreative løsninger og evnen til samarbeid, som vil være med og forme fremtiden. Vi trenger at flere unge velger realfag og teknologi for å bidra til utvikling i samfunnet vårt i de neste generasjonene. Viktigst av alt, er kanskje å gi de unge erfaringer med problemløsning og innovasjon, slik at vi kan løse fremtidens utfordringer på en best mulig måte, sier Silje Kumeus, Assisterende daglig leder i FIRST Scandinavia.

Fakta om Scandinavian Innovation Award:

• Scandinavian Innovation Award er en utvidelse av FIRST LEGO League - verdens største kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn og unge mellom 10 og 16 år.
  • Det er sjette gang SIA arrangeres i Norge.
  • Av 700 lag i Skandinavia, ble syv norske lag blitt håndplukket til å delta i konkurransen. I tillegg har tre svenske lag kvalifisert seg.
  • Arrangementet FIRST LEGO League arrangeres av FIRST Scandinavia og støttes av Tekna
  • Hensikten med arrangementet er å øke unge menneskers interesse for teknologi og realfag og stimulere dagens ungdom til å bli fremtidens ingeniører og forskere.

Les mer på https://hjernekraft.org/fll/om-first-lego-league/scandinavian-innovation-award

Resultater:

Lag

Land

Scandinavian Innovation Award  1. plass

CreativeFuture

Lyngen

Scandinavian Innovation Award  2. plass

RoboMech 4

Bergen

Scandinavian Innovation Award  3. plass

Aspeboda science club

Dalarna

Oversikt over lagene som konkurrerte:

Lag

Sunnhordaland

Norg

Om oss

Tekna organiserer medlemmer som har en mastergrad innen teknologi, realfag eller naturvitenskap. Våre 100 000 medlemmer jobber hver dag med å løse samfunnets utfordringer gjennom innovasjon og ny teknologi. Tekna er den største masterforeningen i Norge, og den største fagforeningen i Akademikerne.