30 år siden Imsdaleventyret startet
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
Hun forteller at lanseringen av Imsdal kan beskrives som det kommersielle startskuddet for flaskevann i Norge. Og det ble raskt en suksess. - Det tok ikke lang tid før dette rene og friske produktet ble favoritten til folk på farten som ønsket seg et godt og sunt alternativ til brus, juice, kaffe og andre mindre sunne drikker, fortsetter Josefine og legger til:
- Imsdals visjon var at det skulle bli vanlig å se unge gutter og jenter skulle gå nedover Karl Johans gate med en flaske Imsdal i hånden. Det skulle ikke ta mange år før visjonen ble realisert
Konkurrerer ikke med springen
Hun forteller at det ikke er meningen at kildevannet på flaske skal konkurrere med springvann.
–I Norge er vi så heldige at vi stort sett har rent og godt vann i springen. Norske familier trenger ikke store mengder Imsdal i kjøleskapet hjemme. 80 prosent av salget vårt går til folk som er på farten uten tilgang til rent, godt vann, legger Josefine til.
Markedsleder
Det har vært tappet vann fra kildene i Imsdalen siden tidlig på 1970-tallet, men på den tiden ble det meste eksportert til utlandet. Rundt 1990 kjøpte Ringnes rettighetene til Imsdalkilden, men det var først etter lanseringen av merkevaren Imsdal under OL i 1994 at vann uten kullsyre tok av som kategori i Norge.
– Det Imsdal greide fra dag én, var å skape et marked helt fra bunnen av. 30 år etter er vi stolte av å fortsatt være kategorikaptein, sier Josefine.
Hjørnesteinsbedrift
Den underjordiske Imsdalkilden ligger ved foten av Rondane, i en sidedal til Østerdalen. Vannet herfra er foredlet fra naturens side, etter å ha blitt filtrert gjennom store sandmasser. Vannet fylles direkte fra kilden på flasker i Koppang ved det som nå er Ringnes’ minste anlegg og en hjørnesteinsbedrift i kommunen.
Imsdal var også først ute med å lansere smaksatt kildevann helt uten sukker, eller kalorier. I dag får du Imsdal med smak av sitron, fersken og bringebær i tillegg til det originale kildevannet. Og i disse dager kommer nyheten Imsdal med smak av hylleblomst & lime, avslutter Josefine.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjefRingnes
Tel:90084257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
Ringnes tilbakekaller julebrus og eplemost på 0,33 L blank glassflaske20.12.2023 12:16:45 CET | Pressemelding
Ringnes har avdekket tilfeller med skader i flaskemunningen på 0,33 l blanke glassflasker som brukes til julebrus og eplemost. Sett opp mot det store volumet av flasker i markedet er omfanget svært begrenset. Som et føre-var tiltak velger selskapet likevel å tilbakekalle produkter som leveres på de aktuelle flaskene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom