ABB

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning

Del
  • Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip
  • DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​
  • Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​
ABB Ltd

DNV har kvantifisert gevinstene som eiere av flytende naturgass (LNG)-skip kan forvente å oppnå ved å bruke den nye Dual Fuel, Electric+ (DFE+)-løsningen utviklet av ABB og MAN Energy Solutions. Løsningen består av MANs firetakts 49/60DF dual fuel-motor og ABBs Dynamic AC-kraftfordeling og kontrollsystem, og er utviklet for å overkomme effektivitetsutfordringer som er spesifikke for denne fartøystypen.

DNVs Maritime Advisory-vurdering konkluderer med at DFE+-konseptet er "et konkurransedyktig og mer energieffektivt alternativ til selv de mest effektive konvensjonelle dual-fuel fremdriftsdesign for LNG-fartøy." Mindre plassbehov for maskiner kan gi "et konservativt estimat" på 5 prosent større lastekapasitet. Kombinert med andre tiltak for å optimalisere ytelsen, kan DFE+-konseptet bidra til en total energibesparelse på 6 – 7,5 prosent, tatt i betraktning økt transportkapasitet, sier DNV.

Fra 1. januar 2023 har Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) pålagt redere å rapportere fartøyer til en Energy Efficiency Design Index (EEDI), en Energy Efficiency Existing Ships Index (EEXI) og en operasjonell Carbon Intensity Index (CII). Disse verktøyene gir eierne retningslinjer for å oppfylle IMOs mål for reduksjon av klimagassutslipp.

Som det nyeste tilskuddet til MANs firetaktsportefølje er MAN 49/60DF-motoren optimalisert for LNG. Motoren er skreddersydd til ABBs Dynamic AC-system, som kombinerer fordelene ved konvensjonell AC med variabel frekvens for å la motorene kjøre på optimale hastigheter – noe som gir en betydelig forbedring av det totale drivstofforbruket.

"Eiere av LNG-skip står overfor spesifikke utfordringer med å overholde regelverket, gitt deres avhengighet av fremdriftsløsninger med begrenset potensial for effektivitetsgevinster," sier Prof. George Dimopoulos, vitenskapelig rådgiver, DNV. "Fremdriftskonseptet til ABB – MAN tar sikte på å tilby LNG-skip en svært effektiv måte å møte gradvis skjerpede utslippskrav, samtidig som drivstoffkostnadene reduseres."

"Med over 200 LNG-skip i den globale ordreboken, og stadig strammere utslippsbestemmelser, trenger eierne ny teknologi for å møte kravene som gjelder for denne spesifikke klassen av skip," sier Rune Lysebo, Strategic Market Development, ABB Marine & Ports.  «Som DNVs dokumentasjon av gevinstene fra ABB og MAN Energy Solutions nyutviklede løsning beviser, er tiden inne for å utforske neste generasjons teknologier for LNG skip».

DFE+ kan installeres med en energilagringsløsning for å fungere som en «spinning reserve», eller koples sammen med ABBs Azipod® elektriske fremdrift. ABB og MAN vil også utforske integrering av brenselceller etter hvert som teknologien modnes.

ABB Process Automation automatiserer, elektrifiserer og digitaliserer industrielle operasjoner som dekker et bredt spekter av essensielle behov – fra å levere energi, vann og materialer, til å produsere varer og transportere dem til markedet. Med sine ~20 000 ansatte, ledende teknologi- og serviceekspertise, hjelper ABB Process Automation kunder i prosess-, hybrid- og maritime industrier med å forbedre ytelsen og sikkerheten til operasjoner, noe som muliggjør en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. go.abb/prosessautomatisering

Kontakter

Lenker

ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs mer enn 105 000 ansatte bygger på over 140 år med ekspertise, og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling. www.abb.com

Følg pressemeldinger fra ABB

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ABB

ABB først i verden med vannkjølt IE5 SynRM motor som setter en ny standard for energieffektivisering og høy effekt8.2.2024 10:54:20 CET | Pressemelding

Nytt vannkjølt design kombinerer ultra-premium virkningsgrad med høy ytelse IE5 SynRM vannkjølte motorer er ideelle for applikasjoner der høy effekt og kompakt størrelse er en kritisk faktor IE5 virkningsgrad og høy pålitelighet optimaliserer de totale levetids-kostnadene (TCO) ved lavere energiforbruk og reduserte drifts- og vedlikeholdskostnader

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye