DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning
- Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip
- DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp
- Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent
![](/data/images/public/5310709/18046431/2f420172-ec04-482d-9347-506e6cab5dec-w_720.png)
DNV har kvantifisert gevinstene som eiere av flytende naturgass (LNG)-skip kan forvente å oppnå ved å bruke den nye Dual Fuel, Electric+ (DFE+)-løsningen utviklet av ABB og MAN Energy Solutions. Løsningen består av MANs firetakts 49/60DF dual fuel-motor og ABBs Dynamic AC-kraftfordeling og kontrollsystem, og er utviklet for å overkomme effektivitetsutfordringer som er spesifikke for denne fartøystypen.
DNVs Maritime Advisory-vurdering konkluderer med at DFE+-konseptet er "et konkurransedyktig og mer energieffektivt alternativ til selv de mest effektive konvensjonelle dual-fuel fremdriftsdesign for LNG-fartøy." Mindre plassbehov for maskiner kan gi "et konservativt estimat" på 5 prosent større lastekapasitet. Kombinert med andre tiltak for å optimalisere ytelsen, kan DFE+-konseptet bidra til en total energibesparelse på 6 – 7,5 prosent, tatt i betraktning økt transportkapasitet, sier DNV.
Fra 1. januar 2023 har Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) pålagt redere å rapportere fartøyer til en Energy Efficiency Design Index (EEDI), en Energy Efficiency Existing Ships Index (EEXI) og en operasjonell Carbon Intensity Index (CII). Disse verktøyene gir eierne retningslinjer for å oppfylle IMOs mål for reduksjon av klimagassutslipp.
Som det nyeste tilskuddet til MANs firetaktsportefølje er MAN 49/60DF-motoren optimalisert for LNG. Motoren er skreddersydd til ABBs Dynamic AC-system, som kombinerer fordelene ved konvensjonell AC med variabel frekvens for å la motorene kjøre på optimale hastigheter – noe som gir en betydelig forbedring av det totale drivstofforbruket.
"Eiere av LNG-skip står overfor spesifikke utfordringer med å overholde regelverket, gitt deres avhengighet av fremdriftsløsninger med begrenset potensial for effektivitetsgevinster," sier Prof. George Dimopoulos, vitenskapelig rådgiver, DNV. "Fremdriftskonseptet til ABB – MAN tar sikte på å tilby LNG-skip en svært effektiv måte å møte gradvis skjerpede utslippskrav, samtidig som drivstoffkostnadene reduseres."
"Med over 200 LNG-skip i den globale ordreboken, og stadig strammere utslippsbestemmelser, trenger eierne ny teknologi for å møte kravene som gjelder for denne spesifikke klassen av skip," sier Rune Lysebo, Strategic Market Development, ABB Marine & Ports. «Som DNVs dokumentasjon av gevinstene fra ABB og MAN Energy Solutions nyutviklede løsning beviser, er tiden inne for å utforske neste generasjons teknologier for LNG skip».
DFE+ kan installeres med en energilagringsløsning for å fungere som en «spinning reserve», eller koples sammen med ABBs Azipod® elektriske fremdrift. ABB og MAN vil også utforske integrering av brenselceller etter hvert som teknologien modnes.
ABB Process Automation automatiserer, elektrifiserer og digitaliserer industrielle operasjoner som dekker et bredt spekter av essensielle behov – fra å levere energi, vann og materialer, til å produsere varer og transportere dem til markedet. Med sine ~20 000 ansatte, ledende teknologi- og serviceekspertise, hjelper ABB Process Automation kunder i prosess-, hybrid- og maritime industrier med å forbedre ytelsen og sikkerheten til operasjoner, noe som muliggjør en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. go.abb/prosessautomatisering
Kontakter
Heli Harri
Tel:+358 50 335 8072heli.harri@fi.abb.comLenker
ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs mer enn 105 000 ansatte bygger på over 140 år med ekspertise, og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling. www.abb.com
Følg pressemeldinger fra ABB
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra ABB
Resultater 2. kvartal 2024: Solid etterspørsel; rekordhøy operasjonell EBITA-margin18.7.2024 08:42:39 CEST | Pressemelding
Ordrer 8 435 millioner dollar, -3%; sammenlignbart1 0% Inntekter 8 239 millioner dollar, +1%; sammenlignbart1 +4% Driftsinntekter 1 376 millioner dollar; margin 16,7% Operasjonell EBITA1 1 564 millioner dollar; margin1 19% Resultat per aksje 0,59 dollar; +22%2 Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter 1 067 millioner dollar; +40%
Ny jordfeilbeskyttelse fra ABB øker sikkerhet og styrker strømforsyning27.6.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
ABB har utviklet en innovativ beskyttelsesmetode for distribusjonsnettet Beskyttelsesmetoden øker sikkerheten for mennesker og på installert utstyr Den innovative jordfeilbeskyttelsen sørger for en mer stabil strømforsyning og unødvendig avbrudd.
ABB Value Provider samarbeider for bærekraftig gjenvinning av elektromotorer26.6.2024 10:37:38 CEST | Pressemelding
Elektromotorer består i stor grad av verdifulle råvarer som kobber, aluminium og jern, og 98% av materialene kan resirkuleres. Resirkulering i seg selv gir en energibesparelse på mellom 75 og 95 prosent sammenlignet med nyproduksjon av metallene fra gruvedrift.
Topsøe, ABB og Fluor inngår allianse for å utvikle standardisert konsept for SOEC elektrolysefabrikk19.6.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding
Den nye alliansen vil bygge Topsøes Solid Oxide Electrolysis Cells (SOEC) fabrikk i Virginia, USA basert på en standardisert tilnærming, forutsatt endelig investeringsbeslutning. Fabrikken vil levere toppmoderne elektrolysatorer for effektiv produksjon av grønt hydrogen. Grønt hydrogen og dets derivater, som grønn ammoniakk og eMethanol, kan brukes som e-drivstoff eller kjemikalier som er nøkkelen til å avkarbonisere energikrevende næringer og langdistansetransport.
ABB lanserer hypereffektive IE6 magnetfrie motorer4.6.2024 07:53:18 CEST | Pressemelding
SynRM (synkron reluktansmotor) er den første magnetfrie motoren som oppnår forventet IE6-nivå – med 20 prosent reduserte energitap sammenlignet med tilsvarende IE5-motorer Magnetfrie SynRM-motorer er en del av en omfattende teknologiportefølje som også inkluderer permanent magnet (PM) og magnetassisterte SynRM-motorer (PMaSynRM)
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom