Blått Kvantesprang

PRESSEINVITASJON: Lansering av havsatsingen «Blått kvantesprang»

Næringsklyngene Energy Transition Norway, GCE Ocean Technology og GCE Blue Maritime inviterer pressen til lansering av "Blått Kvantesprang" på Kulturhuset, Youngstorget, torsdag 8. februar 10:00.

Norge og verden står midt i en klima- og energikrise av alvorlig omfang. De norske havnæringene kan levere viktige svar og løsninger på disse utfordringene, men det krever at vi kraftsamler innsatsen på tvers av bransjer og regioner.

«Blått Kvantesprang» er en nasjonal satsing for å realisere mulighetene i de norske havnæringene gjennom et grønt og offensivt vekstprogram. Programmet har i første omgang fokus på grønn energiomstilling og grønn skipsfart.  Blant målene i «Blått Kvantesprang» er:

• Utvikle nye energisystemer og lavutslippsløsninger for havnæringene, og på den måten realisere store kutt i klimautslipp.
  • Utvikle nye, komplette norske verdikjeder gjennom innovasjonsprosjekter, og på den måten bidra til å øke eksporten fra havnæringene med 200-250 milliarder kroner (utenom olje og gass).

På oppdrag fra næringsklyngene Energy Transition Norway, GCE Ocean Technology og GCE Blue Maritime, har PwC utviklet «Blått Kvantesprangs» forretningsplan, i tett samarbeid med bedrifter og virksomheter. Utviklingsarbeidet som har pågått det siste halve året, er finansiert av Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal fylkeskommuner.

På sikt er målet at Blått kvantesprang utvides til andre deler av havnæringene.

Pressen er hjertelig velkomne til å delta på lanseringen.

Prosjektgruppen bak «Blått Kvantesprang» bestående av næringsklyngene Energy Transition Norway, GCE Ocean Technology, GCE Blue Maritime og PwC vil være tilgjengelig for pressen umiddelbart etter lanseringen. Det blir også mulig å snakke med sentrale bedrifter i havnæringene som er til stede.

Følg pressemeldinger fra Blått Kvantesprang

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Blått Kvantesprang på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Blått Kvantesprang