Ungdom om sosiale medier: Mener vold og uthenging er mest skadelig
Ungdom opplever vold og uthenging som det mest skadelige de møter i sosiale medier. Foreldre er mest bekymret for seksualiserte henvendelser fra fremmede voksne og digital utestengelse, viser en ny rapport fra Medietilsynet.

– Ungdommene vi har intervjuet, opplever at det er vanskelig å beskytte seg mot voldelig innhold på nett. De opplever å bli eksponert for vold uten at de aktivt søker etter det selv. Dette er alvorlig, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
For første gang har Medietilsynet spurt ungdom om hva de selv opplever som skadelig innhold i sosiale medier, og helst ville vært foruten. Undersøkelsen er gjort i forbindelse med den europeiske markeringen av “Safer Internet Day”, som i år foregår 6. februar. Rapporten «Robust, resignert og nummen» baserer seg på kvalitative intervjuer med 11 ungdommer i alderen 13-15 år og deres foreldre.
Ekte vold skremmer
Ungdommene i undersøkelsen forteller at de reagerer mest på videoer av vold utøvd av ungdom mot ungdom. Nesten alle i fokusgruppen sier at de har sett slike videoer. Flere sier de tror at ydmykelsen i at det blir filmet og delt igjen og igjen er like ille som selve voldshandlingene. Nesten alle ungdommene forteller at de har sett innhold de skulle ønske at de ikke hadde sett.
Foreldrene som er intervjuet, nevner ikke voldsvideoer som noe de kjenner til eller bekymrer seg for. Flere svarer likevel at de kjenner til at barna har sett video av drap og selvmord.
Såkalte «exposed»-kontoer på sosiale medier, der barn og unge utsettes for hets og ryktespredning, ble også trukket fram av de unge som skadelig innhold. De fleste ungdommene som ble intervjuet, hadde sett slike kontoer, der det blant annet deles bilder, videoer og sladder om enkeltpersoner.
Foreldre har andre bekymringer
Blant foreldrene som ble intervjuet, ble seksualiserte henvendelser fra fremmede voksne nevnt som en hovedbekymring knyttet til skadelig innhold på nett. Aggressiv markedsføring og utestengelse var andre ting foreldrene bekymret seg for.
– Rapporten viser at det er et stort sprik mellom foreldrenes frykt for hva som er skadelig på nett og det ungdommene selv opplever som skadelig. 13-15-åringene opplever at de voksne ikke vet hvor mye voldelig innhold de ser for eksempel på Snapchat og TikTok, sier Velsand.
Ungdommene som er intervjuet forteller at de har stor forståelse for at foreldre bekymrer seg for hva slags innhold de møter i sosiale medier. Likevel forteller de at de snakker lite med voksne om det de ser.
Skadelig innhold på nett er tema når Medietilsynet 6. februar har et åpent, digitalt arrangement for foreldre og voksne som jobber med barn og unge. Her er hovedtema hvilket skadelig innhold ungdommene møter i sosiale medier, og hva som kan gjøres for å skape en tryggere digital hverdag. Ulike fageksperter, som politi og psykolog, deltar på arrangementet.
Les hele rapporten "Robust, resignert eller nummen?" her.
Kort om rapporten og funn i undersøkelsen:
-
Dette er en kvalitativ undersøkelse, den er ikke representativ. Den gir likevel et viktig innblikk i ungdommers og foreldres tanker rundt skadelig innhold på nett.
-
Til denne rapporten har det blitt gjennomført intervjuer med to fokusgrupper i Oslo. En gruppe med 11 ungdommer i alderen 13-15 år og en gruppe med foreldrene deres.
-
Familiene hadde ulike utdanningsløp og bruttoinntekter, og to foreldre hadde en annen landbakgrunn enn norsk. Ungdomsgruppen hadde seks jenter og fem gutter, foreldregruppen hadde åtte kvinner og to menn.
-
Ungdommene hadde stor forståelse for at voksne bekymrer seg.
-
Ungdommene mente de ser for mye vold, foreldrene visste i mindre grad om det.
-
Ungdommene anser voldelig innhold som mest skadelig. De aller fleste hadde sett innhold om selvmord, krig og slåsskamper.
-
Ungdommene sier selv at de ikke reagerer følelsesmessig på å se voldsinnhold, da de stadig blir eksponert for den type innhold.
-
«Exposed»-kontoer bekymrer ungdom. Utestengelse er et problem.
-
Foreldre trodde at ungdommene selv ville definere seksualiserte hendelser og porno som det mest skadelige.
-
Både ungdommene og foreldrene mener at porno er for lett tilgjengelig.
-
Ungdommene gjør «ingenting» når de ser uønsket innhold. De ønsker ikke å påføre foreldrene stress eller å få konsekvenser.
-
Ungdommene sier de ber om hjelp først ved trusler.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noMari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame20.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.
Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring12.3.2025 16:25:04 CET | Pressemelding
Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom