Nå er nye CLE 53 4MATIC+ Coupé klar for bestilling
Nye Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé kombinerer muskuløse linjer med en brølende rekkesekser på 449 hestekrefter. Nå er de norske prisene klare, med en startpris på kr. 1.556.000,- (eks. levering). De første bilene er forventet på norske veier til sommeren.
- CLE 53 4MATIC+ er en muskuløs og linjelekker coupé, med dynamiske kjøreegenskaper og en kraftig rekkesekser. Dette er bilen for de som verdsetter harmonien mellom kraft og eleganse, og samtidig ønsker en kjøreopplevelse som ikke bare vekker lidenskapen, men også inspirerer til nye eventyr på veien, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Rekkesekser med 449 hestekrefter
CLE 53 4MATIC+ Coupé benytter en oppgradert versjon av M256-motoren på 3-liter med seks sylindre. Den leverer en effekt på 449 hestekrefter og et dreiemoment på 560 Nm. I samspill med den nye elektriske kompressoren, tilbyr denne en overboost-funksjon med et midlertidig dreiemoment på 600 Nm i opptil 12 sekunder. Bilens innovative integrerte startgenerator bidrar med et ekstra krafttilskudd på 23 hestekrefter og 205 Nm, og understøtter det avanserte 48-volts elektriske systemet.
Med fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk og 9-trinns AMG SPEEDSHIFT girkasse, fordeles kreftene lynraskt, og gir bilen en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 4,2 sekunder. Den elektronisk begrensede toppfarten på 250 km/t kan økes til 270 km/t med den valgfrie AMG Driver's Package.
Kraftfull, muskuløs og smidig
Designmessig skiller CLE 53 4MATIC+ Coupé seg ut med utvidede for- og bakskjermer, og med en sporvidde som har økt 58 millimeter foran og 75 millimeter bak, sammenlignet med en standard CLE. Den dynamiske fronten med AMG-spesifikk grill og «power domes» på panseret gir den nye modellen et kraftfullt utseende.
AMG RIDE CONTROL bidrar til økt smidighet og mer nøytral atferd i svinger. Stålfjæringen har adaptiv justerbar demping, og gir både enestående kjøredynamikk og et høyt nivå av kjørekomfort. Dempingen tilpasses individuelt for hvert hjul basert på kjøresituasjonen og veiforholdene. Dette skjer raskt og presist gjennom separate ventiler i demperne. Videre kan demperkarakteristikken velges i tre nivåer, noe som muliggjør en merkbar forskjell mellom langdistansekomfort og sportslige kjøreegenskaper.
Bakakselstyring for bedre manøvreringsevne og stabilitet
Bakakselstyring er standard og gir en maksimal styrevinkel på opptil 2,5 grader, der bakhjulene svinger i motsatt retning av forhjulene ved hastigheter på opptil 100 km/t (variabelt avhengig av AMG DYNAMICS-innstillingen). Dette fører til en virtuell forkortelse av akselavstanden og resulterer i betydelig mer smidige kjøreegenskaper og bedre manøvreringsevne. Dette betyr at svingradiusen reduseres, noe som er spesielt merkbart under parkering.
Ved hastigheter over 100 km/t (variabelt avhengig av AMG DYNAMICS-innstillingen) svinger bakhjulene parallelt med forhjulene i opptil maksimalt 0,7 grader. Den virtuelle forlengelsen av akselavstanden har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse.
Pris
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé |
|
Fra kr. (eks. levering) |
1.556.000,- |
Tekniske data
Spesifikasjon |
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé |
Motor |
R6 bensinmotor |
Slagvolum |
2.999 cc |
Effekt |
449 hk ved 5.800-6.100 o/min |
Dreiemoment |
560 Nm (600 Nm midlertidig med boost) ved 2.200-5.000 o/min |
Effekt ISG |
23 hk |
Dreiemoment ISG |
205 Nm |
Drivlinje |
Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift |
Girkasse |
AMG SPEEDSHIFT TCT 9G |
Akselerasjon 0-100 km/t |
4,2 sekunder |
Toppfart |
250 km/t (valgfritt 270 km/t) |
Kombinert drivstofforbruk (WLTP) |
9,7-9,3 l/100 km |
Kombinert CO2-utslipp (WLTP) |
220-212 g/km |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Fra London til Brighton i en 120 år gammel Mercedes19.11.2024 09:30:45 CET | Pressemelding
Med en Mercedes-Simplex 28/32 hk fra 1904 fullførte Mercedes-Benz Classic årets versjon av verdens eldste bilarrangement fra London til Brighton.
Mercedes-AMG utvikler første høyytelses-SUV på fremtidens elektriske plattform12.11.2024 08:50:00 CET | Pressemelding
For første gang i sin 57 år lange historie utvikler Mercedes-AMG en SUV helt fra bunnen av. Den banebrytende terrengbilen, "Born in Affalterbach", er bygget på den elektriske plattformen AMG.EA. Utviklingsbiler skal gjennomgå de første prøvekjøringene denne vinteren.
Første titt på kommende CLA7.11.2024 11:21:05 CET | Pressemelding
Kommende CLA er designet for å sette nye standarder innen rekkevidde og effektivitet i sin klasse, og tilbyr kundene en avansert elektrisk drivlinje. Ola Källenius gir oss en første titt og avslører blant annet hvordan frontlysene ser ut. Modellen har verdenspremiere i 2025.
Mercedes-Benz åpner egen fabrikk for batterigjenvinning6.11.2024 08:45:00 CET | Pressemelding
Europas første batterigjenvinningsfabrikk som bruker en integrert mekanisk-hydrometallurgisk prosess har åpnet i Kuppenheim i Tyskland. Dette markerer en viktig milepæl på veien mot å øke bærekraften for råvarer takket være en forventet utvinningsgrad på mer enn 96 prosent og netto CO2-nøytral drift.
130 år siden Benz Motor-Velociped ble første serieproduserte bil10.10.2024 10:53:20 CEST | Pressemelding
Benz & Cie. startet produksjonen av verdens første serieproduksjonsbil for 130 år siden – Motor-Velociped. I jubileumsåret 2024 tar Mercedes-Benz Classic bilen tilbake på veien og det i Sindelfingen, der fremtiden til Mercedes-Benz utvikles.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom