Nær dobling av vannskader i januar
Antall vannskader er nær doblet så langt i år, viser tall fra Fremtind. Mesteparten av økningen er værrelatert og skyldes frost og vanninntrengning.
![De første to ukene av året ble innledet med en kald periode som resulterte i nærmere 1200 frostskader. Foto: Fremtind.](/data/images/public/17846913/18045609/30f6d900-e189-4a4c-b8e0-b878fbf80f56-w_720.jpg)
– Vi forventet en skadetopp i januar, men ikke så massivt som dette. I januar setter vi rekord i antall meldte vannskader i første kalendermåned, sier Anette Grønby Rein, som er kommunikasjonssjef i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Fremtind har registrert rundt 5700 bygningsskader i januar, og 3800 av disse er vannskader. Det er nær dobbelt så mange vannskader som i de to foregående årene.
Brutal start på året
De første to ukene av året ble innledet med en kald periode som resulterte i nærmere 1200 frostskader. Dette ble etterfulgt av snøfall, mildvær og betydelige nedbørsmengder. Så kom ekstremværet Ingunn mot slutten av måneden.
– Det har vært en brutal start på året, som har medført svært hektiske dager for alle som håndterer skadene hos oss. Vi treffes av så mange ulike og overlappende værhendelser, forklarer Grønby Rein.
Færre skader enn fryktet etter «Ingunn»
Fremtind har foreløpig registrert rundt 300 skader som følge av stormen "Ingunn".
– Det er for tidlig å konkludere på et endelig antall, for erfaringsmessig blir det etteranmeldt skader etter slike værhendelser. Men det ser ut til at skadeomfanget etter ekstremværet er mindre enn vi fryktet, til tross for store ødeleggelser, avslutter Grønby Rein.
Nøkkelord
Kontakter
Anette Grønby ReinKommunikasjonssjef i Fremtind
Tel:412 93 009anette.rein@fremtind.noBilder
![Frostskade i kryperom. Foto: Fremtind.](/data/images/public/17846913/18045609/365ae70b-425c-4708-8b0b-4f1dbe77b1fa-w_240.jpg)
![Frostskadet hytte i januar. Foto: Fremtind.](/data/images/public/17846913/18045609/55a18044-0a9e-4003-be2f-3b1adadbdd3f-w_240.jpg)
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Rekordmange dyr drepes i trafikken: – Husk ditt ansvar som bilist19.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
– Om du har kjørt på et dyr, har du ingenting å tape på å melde fra til politiet. Du risikerer ikke bonustap, og du kan få redusert egenandel, opplyser skadeforebygger.
Magetrøbbel er største skadeårsak for nordmenn på reise17.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Blir du syk på reisen i sommer, er sannsynligheten stor for at det er magen som skaper trøbbel. Feriemage topper nemlig reisesykestatistikken i de aller fleste land om sommeren.
1 av 3 gjør ingen ekstra tiltak for å sikre huset mot innbrudd i sommer15.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Mange låser kun døra når de drar på ferie, viser en ny undersøkelse. Mens folk i byen bruker mest boligalarm, sverger folk fra bygda til nabohjelp.
Dette gjør du hvis kofferten blir borte i sommer12.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Om sommeren er det ekstra trafikk på flyplassene i Europa, og det gir større risiko for å miste bagasjen. Noen grep er lure å ta før du reiser.
Prøvde seg med bagasjesvindel: Ble avslørt8.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Da kofferten ble borte, krevde kunden erstatning for en rekke merkeklær til 47 000 kroner. To måneder senere kom kofferten til rette – og det viste seg at innholdet var langt ifra så verdifullt som kunden hadde påstått.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom