Fremtind

Nær dobling av vannskader i januar

Del

Antall vannskader er nær doblet så langt i år, viser tall fra Fremtind. Mesteparten av økningen er værrelatert og skyldes frost og vanninntrengning.

De første to ukene av året ble innledet med en kald periode som resulterte i nærmere 1200 frostskader. Foto: Fremtind.
De første to ukene av året ble innledet med en kald periode som resulterte i nærmere 1200 frostskader. Foto: Fremtind.

– Vi forventet en skadetopp i januar, men ikke så massivt som dette. I januar setter vi rekord i antall meldte vannskader i første kalendermåned, sier Anette Grønby Rein, som er kommunikasjonssjef i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Fremtind har registrert rundt 5700 bygningsskader i januar, og 3800 av disse er vannskader. Det er nær dobbelt så mange vannskader som i de to foregående årene.

Brutal start på året
De første to ukene av året ble innledet med en kald periode som resulterte i nærmere 1200 frostskader. Dette ble etterfulgt av snøfall, mildvær og betydelige nedbørsmengder. Så kom ekstremværet Ingunn mot slutten av måneden.

– Det har vært en brutal start på året, som har medført svært hektiske dager for alle som håndterer skadene hos oss. Vi treffes av så mange ulike og overlappende værhendelser, forklarer Grønby Rein.

Færre skader enn fryktet etter «Ingunn»
Fremtind har foreløpig registrert rundt 300 skader som følge av stormen "Ingunn".

– Det er for tidlig å konkludere på et endelig antall, for erfaringsmessig blir det etteranmeldt skader etter slike værhendelser. Men det ser ut til at skadeomfanget etter ekstremværet er mindre enn vi fryktet, til tross for store ødeleggelser, avslutter Grønby Rein.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Frostskade i kryperom. Foto: Fremtind.
Frostskade i kryperom. Foto: Fremtind.
Last ned bilde
Frostskadet hytte i januar. Foto: Fremtind.
Frostskadet hytte i januar. Foto: Fremtind.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye