UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Selv spedbarn kan ha aha-opplevelser

Del

«Våre nye funn om barns aha-opplevelser er viktig fordi vi nå forstår mer om hva som motiverer barns utvikling helt fra de er spedbarn» sier doktorgrads stipendiat Josefine Haugen.

Colourbox.com

Forskerne ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo har samlet inn over seks hundre fortellinger om barns aha-opplevelser fra foreldre i over 25 land. Fortellingene viser at barn har aha-opplevelser gjennom hele barndommen. Det yngste barnet var bare 2-3 uker gammel. Eksempler på aha-opplevelser som ble fortalt var: to åringen som hyler og hopper av glede over å plutselig skjønne at han kan snu søplebøtten opp ned for å klatre opp i sengen sin, seksåringen som plutselig knekker lesekoden, eller 14 åringen som viser lettelse i det han endelig finner løsningen på et komplekst regnestykke. Resultatene fra den nye studien viser at aha-opplevelsene hos de yngste barna ofte handler om praktiske og konkrete problemstillinger, mens de eldre barna oftest har aha-opplevelser knyttet til mer teoretiske og kognitive utfordringer.

Nytt forskningsfelt

Både foreldre og lærere har fortalt om magiske øyeblikk der barn lyser opp når de plutselig forstår eller får til noe nytt, likevel har forskere viet lite oppmerksomhet til aha-opplevelser hos barn fram til nå.

«Vi vet at aha-opplevelser øker læring» sier Haugen. Hos voksne er det vist at det er lettere å huske noe som er lært med en aha-opplevelse og de gir sterke positive følelser som fører til motivasjon og interesse. Alle disse positive effektene gjorde at forskerne ved Epistemic Feeling Lab Group ved Universitetet i Oslo ble nysgjerrige på hvordan aha-opplevelser er til stede i barns liv. Studien har gitt et solid fundament for forskerne som nå studere hvordan barn selv forstår aha-opplevelser og hvordan man aktivt kan fremkalle dem hos barn.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

AhaChild - Utviklingen av unge barns forståelse av innsikt og aha-opplevelser

En aha-opplevelse er en følelse som kan motivere og berike læring. Men vi vet lite om hvordan barn forstår følelser i læring generelt, og aha-opplevelser spesielt. Derfor skal vi undersøke hvordan barn i aldersgruppen 4-8 år forstår aha-opplevelser som oppstår i læringssituasjoner.

Om prosjektet

En aha-opplevelse er en følelse som oppstår i forbindelse med plutselig innsikt og forståelse av noe som tidligere ikke var forstått. Fordi aha-opplevelser inneholder både følelsesmessige og tankemessige elementer, er de spesielt interessante med tanke på samspillet mellom følelser og tanker.  

Barns forståelse av følelser begynner med evnen til å kjenne igjen og navngi ulike følelser. Barnet forstår etter hvert hvilke situasjoner som kan føre til hvilke følelser, og følelser kan reguleres og skjules. En mer avansert forståelse av blandede følelser, og av hvordan følelser henger sammen med tanker utvikles først når barnet når skolealder. På bakgrunn av dette forventer vi at yngre barn har en ufullstendig forståelse av hva innsikt og aha-opplevelser inneholder.

Kontakt Linda Josefine Aas Haugen på mibil +47 97118844 eller epost l.j.a.haugen@psykologi.uio.no

Følg pressemeldinger fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Women Entrepreneurs Are Negatively Affected by Gender Inequality in Trading Partner Countries9.10.2024 16:44:05 CEST | Pressemelding

Gender inequality in trading partner countries has a negative impact on women entrepreneurs, even if they are from well-developed countries. Firm-level data from Denmark show that new businesses founded by women trade less with countries with higher gender inequality than similar businesses founded by men. This, thus, makes it more difficult for women entrepreneurs to gain new market share, which can hamper the growth performance of their businesses. These are some of the findings of a new study by RETHINK-GSC, an EU-funded research project led by the Kiel Institute.

Women Entrepreneurs Are Negatively Affected by Gender Inequality in Trading Partner Countries9.10.2024 16:44:05 CEST | Press release

Gender inequality in trading partner countries has a negative impact on women entrepreneurs, even if they are from well-developed countries. Firm-level data from Denmark show that new businesses founded by women trade less with countries with higher gender inequality than similar businesses founded by men. This, thus, makes it more difficult for women entrepreneurs to gain new market share, which can hamper the growth performance of their businesses. These are some of the findings of a new study by RETHINK-GSC, an EU-funded research project led by the Kiel Institute.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye