Selv spedbarn kan ha aha-opplevelser
«Våre nye funn om barns aha-opplevelser er viktig fordi vi nå forstår mer om hva som motiverer barns utvikling helt fra de er spedbarn» sier doktorgrads stipendiat Josefine Haugen.

Forskerne ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo har samlet inn over seks hundre fortellinger om barns aha-opplevelser fra foreldre i over 25 land. Fortellingene viser at barn har aha-opplevelser gjennom hele barndommen. Det yngste barnet var bare 2-3 uker gammel. Eksempler på aha-opplevelser som ble fortalt var: to åringen som hyler og hopper av glede over å plutselig skjønne at han kan snu søplebøtten opp ned for å klatre opp i sengen sin, seksåringen som plutselig knekker lesekoden, eller 14 åringen som viser lettelse i det han endelig finner løsningen på et komplekst regnestykke. Resultatene fra den nye studien viser at aha-opplevelsene hos de yngste barna ofte handler om praktiske og konkrete problemstillinger, mens de eldre barna oftest har aha-opplevelser knyttet til mer teoretiske og kognitive utfordringer.
Nytt forskningsfelt
Både foreldre og lærere har fortalt om magiske øyeblikk der barn lyser opp når de plutselig forstår eller får til noe nytt, likevel har forskere viet lite oppmerksomhet til aha-opplevelser hos barn fram til nå.
«Vi vet at aha-opplevelser øker læring» sier Haugen. Hos voksne er det vist at det er lettere å huske noe som er lært med en aha-opplevelse og de gir sterke positive følelser som fører til motivasjon og interesse. Alle disse positive effektene gjorde at forskerne ved Epistemic Feeling Lab Group ved Universitetet i Oslo ble nysgjerrige på hvordan aha-opplevelser er til stede i barns liv. Studien har gitt et solid fundament for forskerne som nå studere hvordan barn selv forstår aha-opplevelser og hvordan man aktivt kan fremkalle dem hos barn.
Nøkkelord
Kontakter
Svein Harald MildeKommunikasjonsrådgiver
Kommunikasjonsrådgiver, pressekontakt og sosiale medier ved Psykologisk institutt, UiO
Linda Josefine Aas HaugenStipendiatPsykologisk institutt ved Universitetet i Oslo
Tel:+47 97118844l.j.a.haugen@psykologi.uio.nowww.sv.uio.no/psi/personer/vit/lindajos/index.htmlLenker
AhaChild - Utviklingen av unge barns forståelse av innsikt og aha-opplevelser
En aha-opplevelse er en følelse som kan motivere og berike læring. Men vi vet lite om hvordan barn forstår følelser i læring generelt, og aha-opplevelser spesielt. Derfor skal vi undersøke hvordan barn i aldersgruppen 4-8 år forstår aha-opplevelser som oppstår i læringssituasjoner.
Om prosjektet
En aha-opplevelse er en følelse som oppstår i forbindelse med plutselig innsikt og forståelse av noe som tidligere ikke var forstått. Fordi aha-opplevelser inneholder både følelsesmessige og tankemessige elementer, er de spesielt interessante med tanke på samspillet mellom følelser og tanker.
Barns forståelse av følelser begynner med evnen til å kjenne igjen og navngi ulike følelser. Barnet forstår etter hvert hvilke situasjoner som kan føre til hvilke følelser, og følelser kan reguleres og skjules. En mer avansert forståelse av blandede følelser, og av hvordan følelser henger sammen med tanker utvikles først når barnet når skolealder. På bakgrunn av dette forventer vi at yngre barn har en ufullstendig forståelse av hva innsikt og aha-opplevelser inneholder.
Kontakt Linda Josefine Aas Haugen på mibil +47 97118844 eller epost l.j.a.haugen@psykologi.uio.no

Følg pressemeldinger fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Ny doktorgradsstudie: Beboerparkering fører til mer bilkjøring13.8.2025 10:47:43 CEST | Pressemelding
Doktorgradsavhandlingen til samfunnsøkonom Guri Natalie Jordbakke undersøker hvordan ulike insentiver påvirker forbruk av varer og tjenester. Hun viser at beboerparkering gir beboere mer tilgjengelig parkering, og dermed fører til mer bilkjøring. Jordbakke demonstrerer også at kunder er villig til å betale for mer miljøvennlig hjemlevering, hvis de får vite at det er et alternativ.
Ny doktorgradsstudie: Hvordan skaper barn mening når de opplever samlivsbrudd?20.6.2025 09:53:19 CEST | Pressemelding
Hvert år gjennomgår ca. 10 000 foreldrepar i Norge samlivsbrudd. Har de barn under 16 år, er mekling obligatorisk. Denne avhandlingen utforsker og søker å utvide forståelsen av hva barns deltakelse i mekling innebærer for familiene.
Ny doktorgradsstudie om ungdoms mental helse: Følelser, hjernenettverk og rollen til foreldrenes mentale helse19.6.2025 10:27:33 CEST | Pressemelding
Ny forskning avslører at ungdoms mentale helse er nært knyttet til hvordan de håndterer følelser. Studien viser også at barn av foreldre med psykiske problemer kan bli påvirket i sin følelsesmessige utvikling.
Ny doktorgradsstudie: Psykiske plager blant unge under koronapandemien13.6.2025 12:38:52 CEST | Pressemelding
Doktorgradsavhandling viser at unge fikk mer psykiske plager under og etter karantene, og i tider med strenge restriksjonsnivå under koronapandemien. Også andelen jenter med spiseproblemer økte.
Ny doktorgradsavhandling: Kulturendring i politiet etter 22. juli10.6.2025 09:54:34 CEST | Pressemelding
Marius Duhović Hafstad ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo, utforsker hvordan en fleksibel organisasjonskultur påvirker ansattes engasjement i norsk politi etter terrorangrepet 22. juli.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom