Stortingsmelding om Nansen-programmet: - Viktig å mobilisere privat sektor i gjenoppbyggingen av Ukraina

- NHO og våre medlemmer støtter fullt opp om regjeringens støtte til Ukrainas kamp mot russisk aggresjon. Vi berømmer regjeringen for etableringen av Nansen-programmet og for vekten som legges på tverrpolitisk forankring og dialog, sier NHOs områdedirektør Idar Kreutzer.

Moment Studio/NHO Moment Studio/NHO

NHOs medlemsbedrifter bidrar i dag inn i alle hovedsatsingene i den norske støtten til Ukraina; humanitær bistand, militær støtte og den sivile innsatsen til å holde hjulene i gang i den ukrainske økonomien, samt gjenoppbygging av et bærekraftig samfunn. I NHOs innspill til regjeringens arbeid med stortingsmeldingen har vi understreket betydningen av å mobilisere privat sektor.

- Norsk teknologi, kompetanse og løsninger er etterspurt av Ukraina og bedriftene er klare til å ta ansvar. Da Zelenzkyj besøkte Norge i desember ønsket han selv å møte nettopp norsk næringsliv. Det er et tydelig signal om at privat sektor kan spille en viktig rolle fremover, sier Kreutzer.

Vi oppfordrer også regjeringen til å se nærmere på hvilken rolle Norfund kan spille som investor i Ukraina. Dette i tillegg til oppdragene som gis til Eksfin, Innovasjon Norge og NORAD.

- Det er viktig å mobilisere privat sektor i gjenoppbyggingen av Ukraina. NHO ønsker velkommen konkrete tiltak i meldingen som styrker det norske virkemiddelapparatet bidrag til dette, sier Kreutzer.

NHO ønsker velkommen opprettelsen av et Ukraina-forum som styrker koordineringen mellom myndigheter, partene i arbeidslivet og næringslivet og ser frem til å bidra konstruktivt der i nær dialog med våre medlemmer.

Om oss

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er den største interesseorganisasjonen for bedrifter i Norge. Vi i NHO jobber for gode rammevilkår for medlemsbedriftene og engasjerer oss for bedriftenes interesser på en rekke samfunnsområder.

Om kun få år vil Norge få et kraftunderskudd20.6.2024 13:18:05 CEST | Pressemelding

Et nytt digitalt kraftkart fra LO og NHO viser at Norge om tre år bruker mer kraft enn vi produserer. LO og NHO har brukt offisielle data fra Statnett, SSB og NVE for å gi en oversikt over kraftbalansen frem til 2035. Hvor mye kraft trengs, og hvor mye ny kraft kommer? Hvor mye må vi produsere hvis vi skal beholde den industrien vi har i dag? Detter er samlet i et kart som viser tydelig hvor vi er på vei hvis vi ikke gjør noe: Her kan du se om din region får kraftunderskudd.