Forvarming av elbilen gir sommerfart på vinterlading
Vinterkulda gjør at hurtiglading går tregere, men har du en moderne elbil som kan forvarme batteripakken før du kommer til hurtigladestasjonen, kan du oppnå svært god ladefart også i vinterkulda. Dette viser 2024-utgaven av Elbilforeningens vintertest.

Under årets vintertest har Elbilforeningen kjørt en rekke forvarmingsøvelser i temperaturer mellom -6 og -25. Vi har sammenlignet det bilprodusenten oppgir som mulig maks ladefart med faktisk ladefart i minusgrader med forvarmet batteri.
Elbilforeningens tester viser at 75-90 prosent av sommerlig ladefart er fullt mulig dersom man forvarmer batteriet, i noen tilfeller enda mer.
– Det betyr at dersom du er på langtur i vinterkulda, er det ikke så farlig om bilen har mindre rekkevidde enn vanlig, hvis batteriet kan forvarmes og lades raskt, sier Frydenlund.
Flere nyere elbilmodeller har mulighet til forvarming
Frydenlund har vært opptatt av ladefart siden foreningens første vintertest i 2018. Den gang var det ikke noe som het forvarming, og hurtiglading i kulda var alt annet enn hurtig. Men det har skjedd mye på disse årene, og i årets vintertest er bare to av de elleve bilene som testes uten denne muligheten.
– Resultatene er gledelige. Jeg vil påstå at forvarming er en langt viktigere egenskap enn bilens vinterrekkevidde, mener Frydenlund og fortsetter:
– Forvarming vil ikke være like viktig for alle elbilister, men for dem som kjører langt om vinteren og i stor grad baserer seg på hurtiglading, vil det være en klar fordel.
Under årets vintertest har Elbilforeningen benyttet måleverktøy fra samarbeidspartner Aviloo Battery Diagnostics til å måle løpende batteritemperatur i et utvalg av testbilene. Samme verktøy brukes også til å sjekke batterihelse.
– Alt bruker mer energi når det er kaldt, og forvarming «stjeler» også energi. Derfor er det lurt å ikke kjøre rundt med nesten tomt batteri på kalde dager, slik at du kan forvarme en times tid før hurtiglading, sier Frydenlund.
Kun ti minutter lengre ladetid selv i sprengkulde
Polestar 2 er en av bilene som er med i årets vintertest og som kjørte med lavest temperatur. Den ble testet i temperaturer helt ned til -25. Etter en kjøretur på 70 kilometer, med forvarming, ladet bilen fra 8 til 80 prosent på 38 minutter. Til tross for at vi ikke var i nærheten av oppgitt makseffekt, var ladefarten stabilt god.
– Det bidro til at ladeøkten tok bare ti minutter mer enn Polestar selv oppgir for hurtiglading fra 10 til 80 prosent under sommerlige værforhold, forklarer Frydenlund.
Her er en oversikt over bilene vi har sett nærmere på og hvordan forvarming påvirket ladefarten:
|
Modell |
Temperatur før og under testen (C) |
Forvarming (km): |
Oppgitt maksladefart (kW): |
Maks ladefart etter forvarming(kW) |
|
BMW i5 |
-10,5 til -14 |
50 |
205 |
202 |
|
Hyundai Kona |
-6 til -8 |
68 |
100 |
99 |
|
Polestar 2 |
-19 til -25 |
70 |
205 |
105 |
|
Tesla Model Y |
-11 til -14 |
50 |
250 |
241 |
|
Volkswagen ID.7 |
-18 til -21 |
50 |
175 |
149 |
|
Xpeng G9 |
-7 til -10 |
50 |
300 |
227 |
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Ståle FrydenlundSeniorrådgiver
Fag- og rådgiving
Bilder

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Elbilrekord kan gi ladetrykk i juleferien18.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Rekordsalget av elbiler betyr at mange skal ut på sin første langtur i juleferien. Det kan gi ekstra trykk på ladestasjonene.
EU feiger ut og bremser elbilmålet16.12.2025 18:17:18 CET | Pressemelding
EU vraker sitt ambisiøse mål om kun å selge nullutslippsbiler fra 2035. – Dette er et alvorlig sykdomstegn. I stedet for å satse på framtidens teknologi og ta opp konkurransen med Kina, velger den europeiske bilindustrien å kjempe for gårsdagens teknologi, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Historisk milepæl: Flere elbiler enn dieselbiler3.12.2025 12:33:37 CET | Pressemelding
Fra og med i dag vil elbil være den mest vanlige personbilen på veiene i Norge. − Dette er en bra dag. Vi feirer at det likevel ikke blir full moms på elbiler i 2027 samtidig med at vi kvitterer for at elbilene har slått dieselbilene på norske veier, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Nybilsalg november: Elbilrush før varslet momsøkning1.12.2025 10:40:03 CET | Pressemelding
Det er løp- og-kjøp-elbil-stemning i Norge. Elbilandelen i årets nest-siste måned endte på 97,6 prosent, og fire av fylkene har en elbilandel på over 99 prosent. Aller høyest kommer Telemark med 99,7 prosent! − Dette viser at folk vil ha elbil så lenge den har en konkurransedyktig pris, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Hurtigladedekning ikke lenger en bekymring27.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
For tre år siden var dårlig dekning av hurtigladere den største hodepinen for norske elbilister. Nå har bekymringen falt til åttendeplass. Hva skjedde?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom