Forvarming av elbilen gir sommerfart på vinterlading
Vinterkulda gjør at hurtiglading går tregere, men har du en moderne elbil som kan forvarme batteripakken før du kommer til hurtigladestasjonen, kan du oppnå svært god ladefart også i vinterkulda. Dette viser 2024-utgaven av Elbilforeningens vintertest.

Under årets vintertest har Elbilforeningen kjørt en rekke forvarmingsøvelser i temperaturer mellom -6 og -25. Vi har sammenlignet det bilprodusenten oppgir som mulig maks ladefart med faktisk ladefart i minusgrader med forvarmet batteri.
Elbilforeningens tester viser at 75-90 prosent av sommerlig ladefart er fullt mulig dersom man forvarmer batteriet, i noen tilfeller enda mer.
– Det betyr at dersom du er på langtur i vinterkulda, er det ikke så farlig om bilen har mindre rekkevidde enn vanlig, hvis batteriet kan forvarmes og lades raskt, sier Frydenlund.
Flere nyere elbilmodeller har mulighet til forvarming
Frydenlund har vært opptatt av ladefart siden foreningens første vintertest i 2018. Den gang var det ikke noe som het forvarming, og hurtiglading i kulda var alt annet enn hurtig. Men det har skjedd mye på disse årene, og i årets vintertest er bare to av de elleve bilene som testes uten denne muligheten.
– Resultatene er gledelige. Jeg vil påstå at forvarming er en langt viktigere egenskap enn bilens vinterrekkevidde, mener Frydenlund og fortsetter:
– Forvarming vil ikke være like viktig for alle elbilister, men for dem som kjører langt om vinteren og i stor grad baserer seg på hurtiglading, vil det være en klar fordel.
Under årets vintertest har Elbilforeningen benyttet måleverktøy fra samarbeidspartner Aviloo Battery Diagnostics til å måle løpende batteritemperatur i et utvalg av testbilene. Samme verktøy brukes også til å sjekke batterihelse.
– Alt bruker mer energi når det er kaldt, og forvarming «stjeler» også energi. Derfor er det lurt å ikke kjøre rundt med nesten tomt batteri på kalde dager, slik at du kan forvarme en times tid før hurtiglading, sier Frydenlund.
Kun ti minutter lengre ladetid selv i sprengkulde
Polestar 2 er en av bilene som er med i årets vintertest og som kjørte med lavest temperatur. Den ble testet i temperaturer helt ned til -25. Etter en kjøretur på 70 kilometer, med forvarming, ladet bilen fra 8 til 80 prosent på 38 minutter. Til tross for at vi ikke var i nærheten av oppgitt makseffekt, var ladefarten stabilt god.
– Det bidro til at ladeøkten tok bare ti minutter mer enn Polestar selv oppgir for hurtiglading fra 10 til 80 prosent under sommerlige værforhold, forklarer Frydenlund.
Her er en oversikt over bilene vi har sett nærmere på og hvordan forvarming påvirket ladefarten:
Modell |
Temperatur før og under testen (C) |
Forvarming (km): |
Oppgitt maksladefart (kW): |
Maks ladefart etter forvarming(kW) |
BMW i5 |
-10,5 til -14 |
50 |
205 |
202 |
Hyundai Kona |
-6 til -8 |
68 |
100 |
99 |
Polestar 2 |
-19 til -25 |
70 |
205 |
105 |
Tesla Model Y |
-11 til -14 |
50 |
250 |
241 |
Volkswagen ID.7 |
-18 til -21 |
50 |
175 |
149 |
Xpeng G9 |
-7 til -10 |
50 |
300 |
227 |
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Ståle FrydenlundSeniorrådgiver
Fag- og rådgiving
Bilder

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Askøy er første kommune hvor halvparten av bilparken er elektrisk12.6.2025 16:48:10 CEST | Pressemelding
I Askøy kommune, utenfor Bergen, er nå annenhver bil elektrisk. Det gjør kommunen til stedet i verden med høyest andel elbiler. – Dette er fantastiske nyheter og viser hvor langt vi har kommet med elbilsatsingen i Norge, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Is, brus og toalett er viktigst når elbilistene velger hvor de skal hurtiglade10.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hva avgjør hvor elbilistene stopper når de skal hurtiglade? I Elbilforeningens ferske undersøkelse, Elbilisten, svarer over 4 av 10 at fasiliteter er avgjørende for hvor de tar hurtigladepausen. Mens pris kommer langt ned på listen.
Lyse utsikter for køfri lading i sommer-Sverige5.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Svenskene har fått fart på elbilsatsingen og har økt ladekapasiteten med hele 25 prosent siden juni i fjor sommer. – Dette gir lysere utsikter for elbilferie i nabolandet, sier Christina Bu.
Nybilsalg i mai: Topp Teslasalg tross omdømmefall2.6.2025 10:30:03 CEST | Pressemelding
I nybilsalget for mai ligger Tesla Model Y overlegent på topp. Elbilandelen endte på 93,9 prosent. 98,1 prosent av alle privatpersoner kjøper elbil, men for bedriftsmarkedet er elbilandelen bare 88,6 prosent. −Vi gleder oss over at så å si alle private husholdninger nå velger elbil, men det må bli slutt på nye fossilbiler også i næringslivet, sier Bu.
Politikk påvirker valg av bilmerke27.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk utgave av spørreundersøkelsen Elbilisten, svarer flertallet at politikk har påvirkning på valget av bilmerke. Hele 43 prosent oppgir at de ikke vil kjøpe Tesla av politiske grunner. – Til tross for at Tesla fremdeles selger mange biler i Norge, viser undersøkelsen tydelig hvordan Elon Musks politiske arbeid påvirker Tesla negativt, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom