Skal jobbe med Airbus for å utvikle infrastruktur for hydrogen på flyplasser

Del

Avinor og SAS har i dag signert en samarbeidsavtale med den globale flyprodusenten Airbus for å utvikle infrastruktur for hydrogen på norske flyplasser. Med denne avtalen posisjonerer Norge og Sverige seg for å kunne være tidlig ute i dette løpet.

Illustrasjon: SAS Airbus A320 parkert på Avinor-lufthavn (Molde Årø)
Illustrasjon: SAS Airbus A320 parkert på Avinor-lufthavn (Molde Årø) Øystein Løwer/Avinor

Med i avtalen er også Avinors svenske motpart, Swedavia, og det svenske energiselskapet Vattenfall for tilsvarende utvikling på svenske flyplasser.

Samarbeidet vil bidra til kunnskap om og forståelse av hvordan hydrogenfly fungerer, hvordan infrastrukturen på flyplassene skal tilrettelegges og hvordan hele verdikjeden skal bygges opp for operativ drift, inkludert forsyningslinjer for drivstoff. Videre skal samarbeidet bidra til å identifisere hvilke norske flyplasser som skal tilrettelegges for hydrogenfly, samt behov knyttet til det regulatoriske rammeverket.

Norge og Sverige kan være foregangsland for hydrogenfly

Dette er første gang en mulighetsstudie av denne typen dekker to land og mer enn 50 flyplasser. Det gjenspeiler partnernes felles ambisjon om å komme videre på veien mot målet om netto null karbonutslipp fra luftfarten i 2050. Airbus har et uttalt mål om å få det første hydrogenflyet i kommersiell drift i 2035

-Hydrogen seiler opp som en sentral energibærer i fremtidens fossilfrie luftfart. Som eier og operatør av 43 flyplasser over hele Norge, har Avinor jobbet med bærekraft i mange år allerede, og har tatt en posisjon som en pådriver og tilrettelegger for den grønne omstillingen av norsk luftfart. Vår dialog med Airbus om avkarbonisering av luftfart går flere år tilbake og vi er veldig glade for å kunne annonsere dette samarbeidet sammen med SAS og våre gode naboer i Sverige. Norge, så vel som Sverige, er godt posisjonert for å være en tidlig pådriver for introduksjonen av hydrogendrevne fly. Vi ser frem til å bidra med vår ekspertise samt infrastruktur for å bringe dette viktige arbeidet videre, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.

-Verden tar viktige steg mot en mer bærekraftig fremtid. Samtidig skal vi i SAS sikre at også kommende generasjoner kan nyte fordelene med sømløse globale forbindelser. Ved å samarbeide med noen av de sterkeste og mest innovative aktørene i bransjen, tar vi ansvar for å drive overgangen mot netto-nullutslipp. En reise som er avgjørende ikke bare for SAS, men for hele luftfartsindustrien, sier SAS’ konsernsjef Anko van der Werff.

-Hydrogen skiller seg ut som en viktig muliggjører for en bærekraftig luftfartsfremtid, sier Guillaume Faury, administrerende direktør i Airbus.

-Norge og Sverige er blant de mest krevende regionene for luftfart og har et stort potensial for hydrogenproduksjon fra fornybare energikilder. Jeg er veldig glad for å inngå dette samarbeidet med partnere som er fullt engasjerte i å ta betydelige skritt mot en fossilfri luftfart. Det passer perfekt med Airbus sin strategi om å skape og utvikle økosystemer for hydrogen i de mest egnede delene av verden, sier Faury.

Bruken av hydrogen som drivstoff i fremtidige fly forventes ikke bare å redusere flyutslippene i luften betydelig, men kan også bidra til å avkarbonisere lufttransportaktiviteter på bakken.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Signering Stockholm 1
Signering Stockholm 1
Yevgeniya Akinshina/Airbus
Last ned bilde
Signering Stockholm 2
Signering Stockholm 2
Yevgeniya Akinshina/Airbus
Last ned bilde
signering Stockholm 3
signering Stockholm 3
Yevgeniya Akinshina/Airbus
Last ned bilde

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Tredje kvartal 2024: Rammebetingelser som gir tilstrekkelig handlingsrom27.11.2024 12:15:00 CET | Pressemelding

I november 2023 anerkjente Samferdselsdepartementet at Avinor hadde behov for betydelige forbedringer i sine rammevilkår, for å unngå omfattende nedskrivinger av verdier. Regjeringen varslet at den ville vurdere en rekke mulige tiltak for fremleggelse i forslaget til statsbudsjett for 2025. I forslaget til statsbudsjett foreslår regjeringen realvekst i Avinors avgifter, som det viktigste virkemiddelet for å oppnå nødvendig resultatforbedring.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye