Skal jobbe med Airbus for å utvikle infrastruktur for hydrogen på flyplasser
Avinor og SAS har i dag signert en samarbeidsavtale med den globale flyprodusenten Airbus for å utvikle infrastruktur for hydrogen på norske flyplasser. Med denne avtalen posisjonerer Norge og Sverige seg for å kunne være tidlig ute i dette løpet.
![Illustrasjon: SAS Airbus A320 parkert på Avinor-lufthavn (Molde Årø)](/data/images/public/17421123/18044571/24ee73f5-a46c-4287-89f9-e622ff12d6a6-w_720.jpeg)
Med i avtalen er også Avinors svenske motpart, Swedavia, og det svenske energiselskapet Vattenfall for tilsvarende utvikling på svenske flyplasser.
Samarbeidet vil bidra til kunnskap om og forståelse av hvordan hydrogenfly fungerer, hvordan infrastrukturen på flyplassene skal tilrettelegges og hvordan hele verdikjeden skal bygges opp for operativ drift, inkludert forsyningslinjer for drivstoff. Videre skal samarbeidet bidra til å identifisere hvilke norske flyplasser som skal tilrettelegges for hydrogenfly, samt behov knyttet til det regulatoriske rammeverket.
Norge og Sverige kan være foregangsland for hydrogenfly
Dette er første gang en mulighetsstudie av denne typen dekker to land og mer enn 50 flyplasser. Det gjenspeiler partnernes felles ambisjon om å komme videre på veien mot målet om netto null karbonutslipp fra luftfarten i 2050. Airbus har et uttalt mål om å få det første hydrogenflyet i kommersiell drift i 2035
-Hydrogen seiler opp som en sentral energibærer i fremtidens fossilfrie luftfart. Som eier og operatør av 43 flyplasser over hele Norge, har Avinor jobbet med bærekraft i mange år allerede, og har tatt en posisjon som en pådriver og tilrettelegger for den grønne omstillingen av norsk luftfart. Vår dialog med Airbus om avkarbonisering av luftfart går flere år tilbake og vi er veldig glade for å kunne annonsere dette samarbeidet sammen med SAS og våre gode naboer i Sverige. Norge, så vel som Sverige, er godt posisjonert for å være en tidlig pådriver for introduksjonen av hydrogendrevne fly. Vi ser frem til å bidra med vår ekspertise samt infrastruktur for å bringe dette viktige arbeidet videre, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.
-Verden tar viktige steg mot en mer bærekraftig fremtid. Samtidig skal vi i SAS sikre at også kommende generasjoner kan nyte fordelene med sømløse globale forbindelser. Ved å samarbeide med noen av de sterkeste og mest innovative aktørene i bransjen, tar vi ansvar for å drive overgangen mot netto-nullutslipp. En reise som er avgjørende ikke bare for SAS, men for hele luftfartsindustrien, sier SAS’ konsernsjef Anko van der Werff.
-Hydrogen skiller seg ut som en viktig muliggjører for en bærekraftig luftfartsfremtid, sier Guillaume Faury, administrerende direktør i Airbus.
-Norge og Sverige er blant de mest krevende regionene for luftfart og har et stort potensial for hydrogenproduksjon fra fornybare energikilder. Jeg er veldig glad for å inngå dette samarbeidet med partnere som er fullt engasjerte i å ta betydelige skritt mot en fossilfri luftfart. Det passer perfekt med Airbus sin strategi om å skape og utvikle økosystemer for hydrogen i de mest egnede delene av verden, sier Faury.
Bruken av hydrogen som drivstoff i fremtidige fly forventes ikke bare å redusere flyutslippene i luften betydelig, men kan også bidra til å avkarbonisere lufttransportaktiviteter på bakken.
Nøkkelord
Kontakter
Margareth AskeAvinor
Tel:92667083margareth.aske@avinor.noBilder
![Signering Stockholm 1](/data/images/public/17421123/18044571/8ce16c89-888c-4724-96e4-bc48115c8585-w_240.jpeg)
![Signering Stockholm 2](/data/images/public/17421123/18044571/bfc1abf3-d56f-410d-8993-8a461e4bf6b0-w_240.jpeg)
![signering Stockholm 3](/data/images/public/17421123/18044571/092e9612-1c12-4a01-88b8-bce053c8f027-w_240.jpeg)
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Avinors systemer er ikke berørt av globale IT-problemer19.7.2024 11:23:23 CEST | Pressemelding
Ingen av Avinors systemer er berørt av IT-problemene som påvirker utenlandske flyplasser i dag. Avinor benytter ikke sikkerhetstjenester fra den leverandøren det er snakk om.
Passasjertala aukar utanlands, men gjekk tilbake innanlands også i juni10.7.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
4,8 millionar reisande nytta Avinor sine lufthamner i juni. Dette er ein auke på 2 prosent samanlikna med juni i fjor. Det er utanlandstrafikken som aukar, med heile 9 prosent. Innlandstrafikken gjekk derimot tilbake med 3 prosent samanlikna med juni i fjor.
Endrer mattilbudet på Oslo lufthavn: Her er de nye spisestedene5.7.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nå blir det flere av nordmenns favoritter på flyplassen. Dette er den største endringen i matkonseptet på hovedflyplassen siden utvidelsen i 2017.
Oslo lufthavn kåret til Europas beste flyplass4.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemelding
Norges hovedflyplass nådde helt til topps i kåringen av Europas beste flyplass i kategorien 25-40 millioner passasjerer årlig under ACI EUROPE Best Airport Awards.
Avinor og Kongsberg Defence & Aerospace har signert avtale om syv nye fjernstyrte tårn2.7.2024 15:14:42 CEST | Pressemelding
Tårnsenteret i Bodø fjernstyrer nå 11 tårn, og i mars 2025 vil de siste tårnene i Fase 1 i Remote Towers-Programmet settes i operativ drift fra tårnsenteret. Samtidig vil Remote Towers-systemet oppgraderes slik at hver arbeidsposisjon vil kunne operere inntil 3 lufthavner samtidig
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom