Arva

Været gjør det ikke lett – men vi retter der vi kommer til

Klokken 14:00 er om lag 700 kunder i Arva uten strøm. Været byr på utfordringer og antall strømløse vil kunne variere. Men Arvas driftssentral og montørressurser jobber kontinuerlig for å finne, koble om og rette feilårsakene.

Bildet viser en feil som alene har medført at 116 kunder på Helligvær har vært uten strøm. Tråden som holder isolator har løsnet og loopen henger nå kun i en støtteisolator.

– Årsakene til de pågående strømstansene er i all hovedsak gjort rede for. Strømforsyning vil bli gjenopprettet så snart det er mulig, og det er forsvarlig å ferdes ute for våre ressurser, forteller beredskapsleder Per-Magne Johansen i Arva.

Utplassert montører

Arva har utplassert montørressurser og materiell på strategiske plasser, både i Nordland og Troms, på steder hvor fremkommelighet kan bli utfordrende, som fjelloverganger og bruer. Nedbør kombinert med vind påvirker fremkommeligheta og sikkerheten, både til lands og til vanns.

– Vi ser også at salting på luftnettet kan gi oss noen utfordringer. Salt som piskes opp av sjøen på grunn av kraftig vind kan være utfordrende for luftnettet. Ved at det kan forårsake at brudd på strømforsyningen fordi nettet slår seg ut på jordfeil, fortsetter Johansen.

Rullerer mannskapet

– Sikkerheten for våre ressurser er fortsatt i høysetet. Det er betydelig skredfare. I tillegg kan det være løse gjenstander i lufta. Vi har også noe vinterlynaktivitet. I og med at været ser ut til skulle vare en stund, så har vi forberedt å rullere godt på mannskap slik at vi også skal ha friske krefter til å utføre feilsøk og feilretting de kommende dagene – om det skulle bli flere strømbrudd. Vi følger med på værrapportene. En del feilretting vil kanskje tidligst bli mulig når været har roet seg.

– Vi setter stor pris på om folk til å si fra dersom de ser noe som er feil. Men husk å holde god avstand til kraftnett og infrastrukturen vår.

Meld fra om feil

Kontaktinformasjon for feilmeldinger er:

Troms: 77 60 11 11 (og følge tastevalg)
Nordland: 75 54 51 10

Vårt strømstanskart oppdateres kontinuerlig. Det finner du her: Strømstans (arva.no)

Om Arva

Arva skal inspirere til effektiv energibruk og sikre stabil strømforsyning i dag og for morgendagen. Vi er landsdelens største nettselskap med mer enn en fjerdedel av Nord-Norges befolkning som våre kunder. Sammen skal vi realisere ei felles elektrisk fremtid.

Følg pressemeldinger fra Arva

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arva på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Arva