Motvind Norge tar landsmøtet 2024 i Alta

- Skal ta kampen mot vindkraftplanene i Finnmark

Fra Motvind Norges landsmøte i 2023
Fra Motvind Norges landsmøte i 2023 Motvind Norge

27. og 28. april 2024 vil engasjerte vindkraftmotstandere fra hele landet samles i Alta til Motvind Norges 6. landsmøte.

«Det er på høy tid at landsmøtet vårt legges til Nord-Norge. Det er her vindkraftpresset er høyest. Regjeringen skaper kraftkrise og høye strømpriser med elektrifisering av Melkøya, og presser på med uforsvarlig hastebehandling av gigantiske vindkraftanlegg. Hele organisasjon står samlet om å ta denne kampen», sier John Fiskvik, styreleder i Motvind Norge.

Et enormt naturtap

I Finnmark alene dekker annonserte vindkraftplaner mer enn 800 km2 – tilsvarende 120 000 fotballbaner, midt i noe av den mest ville og særegnede naturen i Norge. Planene er 19 ganger større enn det årlige naturtapet i Norge, ifølge en oversikt NRK la frem nylig.

«Motstanden er stor. Finnmark har i løpet av 2023 blitt regionen med flest Motvind-medlemmer i forhold til folketallet, med god oppslutning i alle folkegrupper. Og for de hardest rammede reinbeitedistriktene som vi i Motvind samarbeider tett med, er kampen mot vindkraftanleggene blitt eksistensiell», sier leder i Motvind Finnmark, Tore-Jan Gjerpe.

Han ser frem til å være vertskap for landsmøtet:

«Landsmøtet blir spesielt viktig som en arena for å bygge ytterligere allianser mellom folkegrupper, organisasjoner og politikere som vil stanse vindkraftplanene og bevare naturen. Her trenger vi at alle gode krefter står sammen for å vinne», sier Gjerpe.

Ny Alta-sak

Valget av Alta som landsmøtested trekker også historiske linjer tilbake til Alta-aksjonen.

«Alta-aksjonen er en viktig inspirasjon til kampene som kommer fremover, selv om vi håper på å stanse mesteparten før gravemaskinene står klare», sier John Fiskvik

Foruten å samle motstand mot vindkraftutbygginger, er det viktig for Motvind Norge å fremheve bedre løsninger.

«Vi skal synliggjøre hvordan eksisterende næringsliv i Finnmark kan få kraft til fornuftige fremtidsplaner og utslippskutt, uten at uerstattelige naturområder går tapt», avslutter Fiskvik.

Fra Motvind Norges landsmøte i 2023

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Motvind Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Øyfjellet-saken: NRK bidrar til stigmatisering av reindriftssamene med sensasjonsoppslag14.6.2024 12:18:54 CEST | Pressemelding

- Nei, det er ikke penger reindriftssamene ønsker seg. I den nylige dekningen av Øyfjellet-saken, har NRK presentert en overskrift som kraftig avsporer den virkelige problemstillingen. Ved å fokusere på reindriftas krav om erstatning, bidrar overskriften til en feilaktig fortelling om at samene kun er ute etter penger. Dette er ikke bare misvisende, det er også dypt urettferdig.