Slik blir året i TMT-sektoren: Økende bruk av podkast og omsetningsrekorder innen elitesport for kvinner. Klare reguleringskrav for generativ AI vil gjøre det enklere å investere i teknologien.

I Deloittes årlige rapport, TMT Predictions identifiserer vi utviklingstrekk innenfor teknologi, media og telekommunikasjon, og ser på hvordan disse kan påvirke næringslivet.

I 2024 spår vi at flere konsumenter i hele verden vil lytte enda mer til lydunderholdning, og at det gjennomsnittlige antallet månedlig lyttere av podkast vil nå 1,7 milliarder, lydbok til 270 millioner og 750 millioner abonnenter på strømmetjenester for musikk. Vi tror inntektene i det globale markedet for lydunderholdning vil passere 75 milliarder amerikanske dollar i 2024, med en samlet årlig vekst på rundt syv prosent på tvers av de fire formatene. (Les mer her)

Drevet av nye sponsoravtaler, økt verdi på TV- og strømmerettigheter og rekordhøye publikumstall, blir 2024 også trolig året vi bryter barrieren på én milliard dollar fra elitesport for kvinner. Det forventes at inntektene blir tre ganger høyere enn i 2021 da vi sist så på markedet, og de ledende sportsgrenene vil trolig være fotball og basketball. Med flere investeringer i toppidrett for kvinner vil prestasjonene og standardene også forbedres, og vi får en positiv spiral som øker inntektene. (Les mer her

Vi tror 2024 blir et overgangsår, og spår en robust inntektsvekst for «entreprise software»-selskaper, inklusive skyleverandører av AI-prosessering, med årlig omsetning på rundt 10 milliarder dollar innen utgangen av året. (Les mer her)

2024 vil også trolig være året der vi ser en balansegang mellom innovasjon og reguleringer innen generativ AI. Klare reguleringer og retningslinjer vil gjøre det enklere for leverandører, bedriftskunder og sluttbrukere å investere i teknologi. Vi tror leverandører og myndigheter vil samarbeide for å finne en løsning som passer både konsumenter, bedrifter, leverandører og samfunnet for øvrig. (Les mer her)

Ønsker du et intervju, og vil du vite mer om rapporten?

Paul Lee, Partner og Global Head of Research for Technology, Media and Telecommunications i Deloitte kommer til Norge i forbindelse med seminaret, «TMT Predictions - spådommer for 2024». På seminaret vil Paul presentere temaene fra 2024-utgaven som er relevante det norske markedet, og dele sin kunnskap om kommende trender i teknologi- og medielandskapet.

Dato: 30. januar 2024

Tid: 09.00 - 10.30 (frokost serveres fra kl. 08.30)

Adresse: Dronning Eufemias gate 16, 0191 Oslo

Mer informasjon og påmelding.

Vil du lese hele rapporten? Trykk her.