Oslo lufthavn er best på punktlighet i Europa

Del

Norges hovedflyplass er igjen kåret til Europas mest punktlige lufthavn i Eurocontrols kåring.

Oslo lufthavn er kåret til Europas mest punktlige flyplass i Eurocontrols kåring.
Oslo lufthavn er kåret til Europas mest punktlige flyplass i Eurocontrols kåring. Avinor/Catchlight

Eurocontrol, Europas fellesorgan for flykontroll, har igjen plassert Oslo lufthavn på toppen av statistikken over best punktlighet på avganger. Norges hovedflyplass hadde i 2023 en punktlighet på 78 prosent, opp to prosentpoeng mot året før. Wien og Athen kommer på andre- og tredjeplass i kåringen, som omfatter flyplasser som håndterer mellom 25 og 40 millioner passasjerer årlig. For de fire største lufthavnene i Norge, er punktligheten på over 80 prosent.

- Selv om vi de siste dagene har hatt noen utfordringer med punktligheten vår i svært krevende vintervær, er Oslo lufthavn et velsmurt og effektivt maskineri. Derfor er det gledelig at vi igjen topper denne kåringen, og en stor anerkjennelse av arbeidet de tusenvis av ansatte ved lufthavnen legger ned hver eneste dag, sier lufthavndirektør på Oslo lufthavn, Stine Ramstad Westby.

Håndterer 25 millioner passasjerer

Oslo lufthavn hadde over 25 millioner reisende i 2023. Det er en økning mot 2022, men fremdeles et stykke bak toppåret 2019.

- Trafikken er ikke tilbake der vi ønsker at den skal være, men reiselysten øker, og vi har god tro på 2024. Da er det ekstra viktig at vi fortsetter det gode samarbeidet med partnerne våre, blant annet fly- og bakkeselskapene, slik at den gode kundeopplevelsen og punktligheten vår opprettholdes også når trafikken øker, sier Westby.

- Vi oppnår dette resultatet fordi vi har et veldig godt og koordinert samarbeid mellom veldig mange aktører. Det jobber 13.000 mennesker på Oslo lufthavn, og vi har et helt luftfartsnettverk med lufthavner og flysikringstjeneste for hele landet, som jobber godt koordinert sammen. Vi ønsker til enhver tid å være ledende på vinterdrift blant flyplasser i verden, og de ansatte som jobber på flyplassen fortjener en stor hyllest, fortsetter Westby.

Lufthavndirektøren trekker også frem teknologi, flysikringstjenesten, bakkemannskapene og samarbeidspartnere som avgjørende brikker i driften av flyplassen, spesielt under de siste ukenes store snøfall.

- Punktlighet i reisehverdagen betyr mye både for næringslivet og for passasjerene. Det er det imidlertid ikke alltid like lett å opprettholde, spesielt i et land som Norge, med mye vær. Da er det spesielt imponerende og svært gledelig at Norge og Oslo lufthavn utmerker seg på denne måten. Det er bare å ta av seg hatten og gratulere Avinor og de mange tusen ansatte som gjør en stor innsats i å sørge for god drift i all slags vær, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Nøkkelord

Kontakter

PressetelefonKun til bruk for journalister.

Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Fjerde kvartal 2023: Reduserte inntekter grunnet endret reisemønster12.2.2024 14:20:00 CET | Pressemelding

- Avinors hovedutfordring er reduserte inntekter som skyldes endringer i reisemønster etter pandemien. Det er langt færre forretningsreisende enn før og nordmenns reiseaktivitet innenlands har flatet ut. Lavere trafikkvolum, manglende justering av lufthavnavgiftene, samt reduserte inntekter per passasjer, mye grunnet redusert tax-free-kvote, utfordrer Avinormodellen, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye