Coop utbetaler rekordhøyt kjøpeutbytte til medlemmene
Coop-medlemmer har i disse dager fått utbetalt over 1,4 milliarder kroner i kjøpeutbytte. I tillegg har medlemmene fått kupong- og medlemskupprabatter som utgjør 1,4 milliarder kroner. Coop-medlemmene får dermed en rekordhøy samlet medlemsnytte på over 2,8 milliarder kroner for 2023.

– Vårt formål er å skape medlemsnytte og verdi for medlemmene. I Coop er vi stolte over å være annerledesaktøren i dagligvarebransjen, og spesielt når overskuddet i samvirkelagene skal deles og medlemmene får sitt kjøpeutbytte. Det skal lønne seg å velge Coop, sier administrerende direktør Philipp Engedal i Coop Norge.
Fordelene for de over 2,1 millioner medlemmene beløp seg til totalt 2,8 milliarder kroner i 2023, hvorav 1,4 milliarder kroner utbetales som kjøpeutbytte til den enkeltes medlemskonto. De resterende 1,4 milliarder kronene har medlemmene fått glede av i form av besparelser fra rabattkuponger og medlemskupp.
Medlemmene er de beste kundene
Coop eies av kundene selv gjennom medlemskapet i et av de 58 samvirkelagene. Medlemmene får kjøpeutbytte på minst én prosent på alt de handler i dagligvarebutikkene og byggevarehusene, i tillegg til ekstra medlemsbonuser og rabatter.
– Deling av overskuddet er jo grunntanken i kooperasjonen. Medlemmene er samvirkelagenes beste og mest lojale kunder og økende medlemshandel og gode medlemstilbud gjør at årets kjøpeutbytte nok en gang topper fjorårets utbetaling, sier Engedal.
I 2023 hadde Coop i Norge en medlemsvekst på 131 878, noe som betyr at det nå er over 2,1 millioner medlemmer i samvirkelagene. Av disse er 35 % under 30 år, og over 58 % under 40 år.
– Det er motiverende at samvirkelagene gjennom fjoråret fikk så mange nye medlemmer og vi ser at den unike eiermodellen til Coop appellerer til mange, spesielt de yngre kundene. Coop i Norge kommer til å passere godt over 2,2 millioner medlemmer i samvirkelagene i løpet av 2024.
De mest populære fordelene
Den mest brukte medlemsfordelen i antall brukere er 11 % medlemsbonus på frukt og grønt hos Extra.
– Vi jobber for at flest mulig skal spise mer frukt og grønt, i tråd med Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold som vi har signert. En sunnere handlekurv er også et av fokusområdene i Coops bærekraftstrategi. Med frukt og grønt-bonusen til Extra blir det billigere og litt enklere å få i seg fem håndfuller om dagen, sier Engedal.
I tillegg har det vært en kraftig økning i opptjent gjenbruksbonus på handlenett, som gjelder i alle Coop-butikker. Coop-medlemmene tjente opp godt over 9,6 millioner i gjenbruksbonus på handlenett i 2023, noe som er en økning på rundt 13 prosent fra året før.
– Som eneste dagligvareaktør har Coop gjenbruksbonus på handlenett, så medlemmene har lenge vært flinke til å bruke handlenett. Dette er et positivt og tydelig insentiv for medlemmene som vi får svært god respons på. Vi mener dette tiltaket bidrar til å stimulere til redusert plastposeforbruk, slik vi har forpliktet oss til å gjennom medlemskapet i Handelens Miljøfond.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noOm Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom