Moelven påvirket av dataangep hos Tietoevry

Moelven er påvirket av dataangrepet hos Tietoevry, men ingen angrep har skjedd direkte mot Moelven og vi har iverksatt tiltak som sørger for at driften går tilnærmet som normalt.

- Vi har ikke funnet virus i våre systemer. Vi samarbeider tett med både Tietoevry og vår sikkerhetsleverandør. Moelven har satt beredskapsstab og vi arbeider med å minimere konsekvensene stengingen av systemet har, sier kommunikasjonsdirektør Magne Vikøren.

Tietoevry drifter ett av våre sentrale systemer. Vår datakommunikasjon opp mot leverandøren ble stengt ned da Tietoevry oppdaget angrepet.

-  Vi har funnet kortsiktige løsninger for å håndtere produksjon og leveranser, som gjør at vi får levert som normalt, sier Vikøren.

Angrepet hos Tietoevry påvirker flere av Moelvens selskaper. Unntaket er Moelven Byggmodul AS, Moelven Byggmodul AB og Moelven Modus AS.

Moelven Industrier ASA er et skandinavisk industrikonsern som produserer og leverer bærekraftige produkter og løsninger til byggebransjen. Konsernet hadde en omsetning i 2021 på rundt NOK 14,8 milliarder, og har ca. 3300 medarbeidere. Moelvens 34 produksjonsselskaper er fordelt på 41 produksjonssteder i Norge og Sverige, og er organisert i tre divisjoner: Timber, Wood og Byggsystemer.