Stor tiltro til førerstøttesystemer
De fleste som har førerstøttesystemer i bilen bruker disse. Men mange opplever at dårlige veier gjør at systemene ikke fungerer optimalt. – Det er ikke tvil om at disse systemene er med på å øke sikkerheten for norske trafikanter. Bedre veistandard vil øke nytten ytterligere, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

Bare 14 prosent av de spurte i en undersøkelse NAF har utført skrur av førerstøttesystemene. De fleste lar de være aktivert både på kortere og lengre turer
– Førerstøttesystemer er laget for å ta bort noe av arbeidsbyrden til sjåføren i kritiske situasjoner. Det er liten tvil om at denne typen av systemer redder liv, sier Svendsen.
Men selv om mange har gode erfaringer med systemene opplever om lag en av fire at systemene feilbedømmer situasjoner eller har problemer med å hente informasjon fra veien og skiltene.
Forhold ved veien setter systemene ut av spill
– Når hele 23 prosent opplever at systemene ikke fungerer på grunn av forhold ved veien er det høyt. Verre er det at så mange som 17 prosent har opplevd farlige situasjoner fordi systemet har feiltolket skilting, veioppmerking eller trafikksituasjoner, sier Svendsen.
Han mener tallene understreker viktigheten av godt vintervedlikehold av veiene.
- For at systemene skal virke optimalt blir korrekt og tydelig veioppmerking og skiltplassering enda viktigere i dag enn hva det var før førerstøttesystemene ble innført for alvor, sier Svendsen.
Følg med - førerstøttesystemer er ingen sovepute
Han påpeker også at førerstøttesystemene har endret seg over tid. Flere komfortfunksjoner legges til.
- Når man ser hvor mange som opplever uønskede situasjoner er det et tydelig signal om at man som sjåfør må være våken selv om systemene er aktivert. Fortsatt er det føreren som har det fulle og hele ansvaret, det kan ikke overlates til teknologien, understreker Svendsen.
Han minner også om at flere av systemene er avhengige av veigrep for å virke og at de ikke opphever naturlovene.
– Det er ikke noe som heter antisladd. I det øyeblikket bilens stabilitetsprogram aktiveres har man allerede en skrens. For at disse systemene skal virke er man helt avhengig av friksjon mot underlaget. Derfor er et viktig at du som sjåfør ikke øker hastigheten fordi du føler deg mer trygg. Er det glatt må farten ned. Uansett om man har en bil med førerstøttesystemer eller ikke, sier han.
NAF anbefaler også de som har biler med denne typen av systemer om å være nøye med å fjerne snø fra sensorene.
- Hvor sensorene er plassert er forskjellig fra bil til bil. Men vi vet at for eksempel snø og is kan blokkere sensorene slik at systemene ikke fungerer som de skal. Derfor er det viktig, i tillegg til å holde rutene fri for snø og is, og sørge for at heller ikke sensorene er tildekket, avslutter Svendsen.
BAKGRUNN:
Pleier du å bruke aktive førerstøtte systemer i bilen når du kjører? Eksempel: Lane assist, adaptiv cruisekontroll, Tesla autopilot
Ja: 25%
Ja, på lengre kjøreturer: 26%
Nei, jeg pleier å deaktivere dem: 14%
Nei, har ikke slike systemer i min bil: 33%
Ikke relevant, kjører ikke bil: 2%
Har du opplevd at førerstøttesystemer i bilen ikke fungerer som de skal som følge av forhold ved veien?
Ja: 23%
Nei: 48%
Vet ikke: 25%
Ikke relevant, kjører ikke bil: 4%
Har du opplevd farlige situasjoner mens du kjører på grunn av at bilens førerstøttesystemer har feiltolket oppmerking, skilting
Ja: 15%
Nei: 44%
Nei, har ikke slike systemer i min bil: 24%
Vet ikke: 5%
Ikke relevant, kjører ikke bil: 12%
Kontakter
Jan Harry SvendsenRådgiver
Tel:+47 934 47 754janharry.svendsen@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
Elbilavgiftene er viktige for vanlige folks økonomi27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen stiger med høyere inntekt, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. - De med gode inntekter har nytt godt av lave avgifter på elbiler. Nå må vanlige folk få nyte godt av det samme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom