- Kystflåtens loddefiske må lukkes
Fiskebåt gjentar at det er på høy tid at kystflåtens loddefiske lukkes. Vi forventer at dette besluttes i løpet av 2024, sier avdelingsleder i Fiskebåt, Espen Jacobsen.

Som tidligere år baseres også i 2024 kystflåtens loddefiske i Barentshavet, og hvilke fartøy som får anledning til å delta med bakgrunn i påmelding og loddtrekning. Ifølge Norges Sildesalgslag er antall påmeldte kystfartøy 144.
- Fiskebåt har over lengre tid krevd at kystflåtens loddefiske må lukkes, sist i brev datert 21. juni 2023 til Nærings- og fiskeridepartementet. Dessverre ble vårt krav til lukking av fiskeriet avslått i brev fra departementet 15. november 2023, sier Jacobsen.
Kostbart og lite forutsigbart reguleringsopplegg
Kystflåtens reguleringsopplegg for loddefiske i Barentshavet med påmelding og påfølgende loddtrekning av deltakende fartøy, gir et lite forutsigbart driftsopplegg for samtlige fartøy i kystgruppen som ønsker å delta i loddefisket.
- Til forskjell fra andre åpne fiskerier, hvor samtlige fartøy på visse vilkår får anledning til å delta i fisket, er deltakelsen i kystflåtens loddefiske i Barentshavet basert på loddtrekning hvor kun en liten andel av påmeldte fartøy får anledning til å delta i fisket. For å drive fiske etter lodde kreves det store investeringer i utstyr og redskap (nøter) for at det enkelte fartøy skal settes i stand for å kunne fiske. Disse investeringene vil med dagens ordning i mange tilfeller aldri kunne tjenes inn, hvis det aktuelle fartøyet ikke vinner den årlige «statlige loddtrekningen» deltakelse baseres på, sier Jacobsen.
Stor interesse
Rekordmange fartøy har i år som tidligere år meldt sin interesse for deltakelse i fisket, men dessverre er det kun et fåtall av de påmeldte fartøyene har til hensikt å avvikle fisket etter lodde. Påmeldingen gjøres åpenbart kun for å komme i posisjon ved en fremtidig lukking av fiskeriet. Etter Fiskebåt sitt syn er myndighetenes manglende vilje til å lukke fiskeriet et tegn på at man ikke tar næringen på alvor. Fartøy som åpenbart ikke er egnet/utstyrt, eller tar utseiling hvis de vinner «statens loddtrekning» for deltakelse, må fjernes fra listene og ikke komme i betraktning ved en fremtidig lukking hvis de ikke har en saklig grunn for ikke å ta utseiling. I år er det 144 fartøy som er påmeldt, og med årets kvotegrunnlag gir dette rom for at om lag 50 – 60 fartøy blir trukket ut for å delta i fisket.
- Ved å lukke kystflåtens loddefiske, kunne man som alternativ til strukturordning innført en rulleringsordning blant de fartøy lukkingen omfattet. Dette ville ført til større forutsigbarhet, samt at samtlige fartøy hadde fått deltatt enkelte år. Slik reguleringen er lagt opp nå er det ren bingo, sier Jacobsen.
Fiskebåt gjentar at det er på høy tid at myndighetene beslutter lukking av kystflåtens loddefiske, og det forventes at dette besluttes i løpet av 2024.
Kontakter
Espen JacobsenAvdelingsleder
Tel:+47 906 66 768espen@fiskebat.noOm Fiskebåt - havfiskeflåtens organisasjon
Fiskebåt - havfiskeflåtens organisasjon, jobber for en miljøvennlig og lønnsom fiskeflåte, som leverer sunn mat fra bærekraftige bestander i verdens reneste havområder.
Følg pressemeldinger fra Fiskebåt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fiskebåt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fiskebåt
Viderefører CO2 fritaket for fiskefartøy i utenriksfart - viktig for hele kysten29.11.2025 22:17:00 CET | Pressemelding
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt har blitt enige om et budsjettforlik som innebær at CO2 fritaket for fiskefartøy i utenriksfart blir videreført. Svært gledelig, sier Audun Maråk i Fiskebåt.
Statsbudsjettet: Skuffet over at regjeringen viderefører konkurransevridende avgiftspolitikk15.10.2025 11:36:21 CEST | Pressemelding
- Det er positivt at regjeringen øker bidraget til kompensasjonsordningen for fiskeflåten, men det er kun fritak for CO2-avgift som vil gi likeverdige konkurransevilkår med landene rundt oss. For store deler av fiskeflåten finnes det ikke alternativt drivstoff til diesel, og høye særnorske avgifter er ikke veien å gå for å få ned utslippene fra fiskeflåten, sier Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt.
- Vitenskapelig grunnlag for å fravike forskernes kvoteråd for makrell6.10.2025 09:41:35 CEST | Pressemelding
Fiskebåt mener at det er et vitenskapelig grunnlag for å fravike havforskernes råd for hvor stor makrellkvoten for 2026 bør bli. Forskerne anbefaler en kvote på 174 357 tonn, en nedgang på 70 prosent sammenlignet med kvoterådet de ga for 2025.
Fiskeri blir devaluert i ny havvindutredning3.10.2025 13:21:42 CEST | Pressemelding
Fiskebåt advarer mot store konsekvenser for norsk fiskerinæring i kampen om havarealene. -Det er flere svakheter med utredningen som gjør at Fiskebåt blir bekymret, sier rådgiver Hanna Bauge i Fiskebåt.
- Loddefisket i Barentshavet må lukkes4.9.2025 10:47:00 CEST | Pressemelding
- Det er et påtrengene behov for å lukke fisket etter lodde i Barentshavet. Fartøy og rederi trenger større forutsigbarhet og må kunne forsvare investeringer. I tillegg er det behov for et reguleringsopplegg som legger opp til et mer miljø -og klimavennlig driftsopplegg. Det sier Espen Jacobsen, avdelingsleder i Fiskebåt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom