Norsk Lektorlag

Etterlyser handling for ChatGPT-bruk i skolen

Del

For et år siden ba vi Kunnskapsdepartementet om bistand til håndtering av ChatGPT. - Som vi advarte mot for ett år siden, er det blitt mye juks, og elevene går glipp av viktig opplæring. Når går politikerne fra ord til handling? Spør Helle Christin Nyhuus, leder av Lektorlaget.

Lektor ber om at ny kunnskapsminister snarest ser på tiltak til blant annet håndtere utfordringene med ChatGPT.
Lektor ber om at ny kunnskapsminister snarest ser på tiltak til blant annet håndtere utfordringene med ChatGPT.

17. januar 2023 utfordret Lektorlaget tidligere kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) på hvordan skolen skulle møte digital teknologi som ChatGPT. Nå ber Lektorlaget kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun om å komme på banen.

– Våre medlemmer klarer å ta ansvar for undervisningen i klasserommene, men de etterlyser fortsatt noe noen overordnede nasjonale rammer og føringer når det gjelder denne teknologien, fordi det berører så mange ulike problemstillinger innenfor skole og undervisning, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Norsk Lektorlag.

Lektorlaget ba i fjor om noen snarlige avklaringer fra Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet.

– Svaret Lektorlaget fikk våren 2023 var at det skulle utvikles noen kompetansepakker for lærere, og at det skulle vurderes behov for ytterligere regulering av eller retningslinjer for bruk av KI i skolen, sier Nyhuus.

Nyhuus peker på at kompetansepakker kan ikke svare ut disse utfordringene. – Og nå har vel politikerne vurdert lenge nok? Spør Nyhuus.

– Nordtun må sørge for at vi går fra ord til handling. Nettopp mangel på nasjonal styring har ført til mange ulike løsninger. Noen fylker og kommuner valgte å forby kunstig intelligens, mens andre omfavnet og tilrettela for trygg bruk. Nå vet vi også at mange elever bruker ChatGPT både innenfor og utenfor lærerstyrte rammer, og at juks er blitt utbredt, sier Nyhuus.

Nyhuus mener det haster å få på plass en felles holdning til bruk, veileder og verktøy for vurderingsarbeid, samt like muligheter til å styre nettilgangen i klasserommene.

– Det er beklagelig at vi ikke har kommet lenger ett år etter. Vi ber om at ny kunnskapsminister snarest ser på tiltak til blant annet håndtere utfordringene med ChatGPT. Mulighetene ligger der, men først må vi rydde av veien for utfordringene, avslutter Nyhuus.

Kontakter

Om Norsk Lektorlag

Norsk Lektorlag er en fagforening for universitets - og høyskoleutdannede lektorer og andre akademikere med tilsvarende utdannelse. Våre medlemmer har mastergrad eller hovedfag. De fleste jobber med undervisning, kulturformidling, personalledelse eller veilednings- og informasjonsarbeid.

Følg pressemeldinger fra Norsk Lektorlag

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Lektorlag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Lektorlag

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye