EU skroter offisiell vintertest av rekkevidden på elbiler
Fire av ti elbilister er ikke fornøyd med vinterrekkevidden på bilen sin. - En offisiell vintertest av elbiler er nå ute av planene i EU. Så offisielle tall for hvor langt bilene kjører om vinteren, kan vi se langt etter, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I 2023 kom gladnyheten om at det ble jobbet for å få på plass en offisiell vinterrekkeviddetest (WLTP) av elbiler. Testen skulle inngå i den nye Euro7-standarden. Men i Euro7-kravene som nå skal vedtas i EU, er det ikke inkludert en vinterrekkevidde-test av elbilene.
- En offisiell vinter-WLTP ville gitt forbrukerne ny og sammenlignbar informasjon om bilenes egenskaper. Rekkevidde er fortsatt viktig for bilkjøperne, og vi er opptatt av at forbrukerne skal få så god informasjon som mulig om elbilene, sier Sødal.
Han forklarer at mange bilkjøpere blir overrasket over hvor mye elbilenes rekkevidde endres vinterstid: - I de verste kuldeperiodene vi har hatt i vinter, halveres rekkevidden på elbilene. Det er ikke alle bilkjøperne som er forberedt på det, sier Sødal.
Skuffet over vinter-rekkevidden
I NAFs elbilmonitor som er gjennomført av Norstat i desember 2023, svarer fire av ti elbilister at de er skuffet over vinterrekkevidden på bilen sin. At elbiler går kortere vinterstid er velkjent blant bilkjøperne, likevel er så mange skuffet over hvor langt de kan kjøre mellom hver lading om vinteren.
- Selv om det ikke kommer en offisiell test av rekkevidde på vinteren nå, trenger forbrukerne denne informasjonen. Derfor er testene NAF gjør av vinterrekkevidde viktige, og vi ser at det er informasjon bilkjøperne etterspør. Både forbruk, lading og rekkevidde endres vinterstid, og det setter vi søkelys på i disse testene, sier Nils Sødal.
Store forskjeller i rekkeviddetap
Siden 2020 har NAF og Motor testet de aller fleste elbilmodellene som har kommet til Norge, både om sommeren og vinteren. Tallene viser at rekkeviddetapet om vinteren spriker mye fra bilmodell til bilmodell, faktisk fra 4 prosent til 36 prosent kortere rekkevidde.
-Dette er viktig informasjon når bilkjøperne skal gjøre sine valg. Testene våre har i det store og hele også vært gjennomført i vanlige norske vintertemperaturer mellom null og minus ti grader, sier NAF-rådgiveren.
Vinterens test blir gjennomført 31. januar og 1. februar. Da stiller rundt 25 elbiler til start for årets vinter-El Prix.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Blir enda mer krevende å fjerne forfallet på veiene15.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF frykter at veiforfallet vil øke på grunn av fylkenes pressede økonomi. – Fylkene trenger en solid håndsrekning fra staten. Det får de ikke i revidert budsjett. Økonomien er presset, og forfallet på veiene kan øke om fylkene ikke får tilført mer midler, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Revidert nasjonalbudsjett: Godt nytt for elbilkjøperne14.5.2024 11:22:28 CEST | Pressemelding
Den utskjelte vektavgiften på elbiler blir redusert i revidert nasjonalbudsjett. - Nå forventer vi at den reduseres ytterligere i statsbudsjettet for 2025, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
15 fine kortreist bilturer i pinsen14.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mai er en vakker måned som byr på muligheter for å bruke langhelger på turer langs norske veier. - Her er 15 fine kortreiste bilturer fra ulike deler av landet som jeg anbefaler, sier veibokredaktør Per Roger Lauritzen.
Sjekk hvor tungt du kan laste elbilen13.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I elbiler kan du i gjennomsnitt ta med 140 kilo mindre bagasje enn i dieselbiler. En test gjennomført av NAF viser at mange nye elbiler fortsatt sliter med lav lastekapasitet. – Sjekk om ekstrautstyret på bilen trekker vekten opp, og hvor mye bagasje du kan laste lovlig i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Slukking av 2G må ikke bli en ny DAB-overgang8.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Allerede i 2025 vil Norge stenge 2G-nettet. Det er tidligst i Europa. Andre land i Europa har valgt å vente til nærmere 2030. – Dette kan gå utover trafikksikkerheten, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom