EU skroter offisiell vintertest av rekkevidden på elbiler
Fire av ti elbilister er ikke fornøyd med vinterrekkevidden på bilen sin. - En offisiell vintertest av elbiler er nå ute av planene i EU. Så offisielle tall for hvor langt bilene kjører om vinteren, kan vi se langt etter, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I 2023 kom gladnyheten om at det ble jobbet for å få på plass en offisiell vinterrekkeviddetest (WLTP) av elbiler. Testen skulle inngå i den nye Euro7-standarden. Men i Euro7-kravene som nå skal vedtas i EU, er det ikke inkludert en vinterrekkevidde-test av elbilene.
- En offisiell vinter-WLTP ville gitt forbrukerne ny og sammenlignbar informasjon om bilenes egenskaper. Rekkevidde er fortsatt viktig for bilkjøperne, og vi er opptatt av at forbrukerne skal få så god informasjon som mulig om elbilene, sier Sødal.
Han forklarer at mange bilkjøpere blir overrasket over hvor mye elbilenes rekkevidde endres vinterstid: - I de verste kuldeperiodene vi har hatt i vinter, halveres rekkevidden på elbilene. Det er ikke alle bilkjøperne som er forberedt på det, sier Sødal.
Skuffet over vinter-rekkevidden
I NAFs elbilmonitor som er gjennomført av Norstat i desember 2023, svarer fire av ti elbilister at de er skuffet over vinterrekkevidden på bilen sin. At elbiler går kortere vinterstid er velkjent blant bilkjøperne, likevel er så mange skuffet over hvor langt de kan kjøre mellom hver lading om vinteren.
- Selv om det ikke kommer en offisiell test av rekkevidde på vinteren nå, trenger forbrukerne denne informasjonen. Derfor er testene NAF gjør av vinterrekkevidde viktige, og vi ser at det er informasjon bilkjøperne etterspør. Både forbruk, lading og rekkevidde endres vinterstid, og det setter vi søkelys på i disse testene, sier Nils Sødal.
Store forskjeller i rekkeviddetap
Siden 2020 har NAF og Motor testet de aller fleste elbilmodellene som har kommet til Norge, både om sommeren og vinteren. Tallene viser at rekkeviddetapet om vinteren spriker mye fra bilmodell til bilmodell, faktisk fra 4 prosent til 36 prosent kortere rekkevidde.
-Dette er viktig informasjon når bilkjøperne skal gjøre sine valg. Testene våre har i det store og hele også vært gjennomført i vanlige norske vintertemperaturer mellom null og minus ti grader, sier NAF-rådgiveren.
Vinterens test blir gjennomført 31. januar og 1. februar. Da stiller rundt 25 elbiler til start for årets vinter-El Prix.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Derfor rykket bilbergerne ut i 20243.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hvert år rykker NAF ut til uheldige bilister som får stans på bilturen eller ikke får start på bilen. I 2024 var det startproblemer, punkteringer og trøbbel med startbatteriet bilbergerne oftest ble kalt ut til.
NAF: - Skiboksen er ikke et ekstra bagasjerom30.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
For tungt lastede skibokser kan utgjøre en trafikkfare, selv i lav fart, advarer NAF. - Bilens bagasjerom er ikke på taket, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen. NAF har en klar anbefaling i forkant av årets utfartsdager i julen.
NAF: - Kjør trygt til skiløypa med skiene på taket27.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Selv på kortere bilturer er det viktig å sikre ski og staver ordentlig.- Få skiene på taket og ikke la dem ligge løst inne i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I dag er den store ladedagen i juleutfarten20.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Høy trafikk på ladestasjonene i desember topper seg inn mot jula. - Tenk alternativt når du skal kjøre hjem til jul. Da unngår du både ladekø og bilkø, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbiler punkterer oftere enn fossilbiler19.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Tallenes tale fra bilbergingsstatistikken i 2024 er klar; elbiler punkterer oftere enn bensin- og dieselbiler. - Det er flere årsaker til at elbilistene opplever flate dekk oftere enn andre bilister, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom