Avinor

Oslo lufthavn stenger for all flytrafikk

Oslo lufthavn stenges for all trafikk frem til 15.30. Dersom værsituasjonen bedrer seg kan det bli aktuelt å åpne før.

Det er tett snøvær og vind som nå gjør at Avinor stenger Oslo lufthavn for alle ankomster og avganger.

- Vi stenger nå flyplassen for ankomst og avgang. Det er tett snøvær og vind, og dette medfører at bakkelysene ikke er godt nok synlige til at det er forsvarlig å avvikle trafikk ved Oslo lufthavn. Vi holder nå flyplassen stengt for både avganger og ankomster frem til klokken 15.30, sier lufthavndirektør Stine Westby ved Oslo lufthavn.

- Dersom værsituasjonen bedrer seg kan det bli aktuelt å åpne før, sier Westby.

Vi vurderer sitasjonen fortløpende og dersom været blir bedre

Fly fra andre lufthavner i Norge og i Europa får ikke ta av mot Oslo lufthavn, og fly som allerede er på vei rutes nå om til andre lufthavner.

At flyplassen stenger skjer svært sjelden.

- Nå er det kombinasjonen av snø og sterk vind som gjør det vanskelig for bakkemannskapene å holde taksebanene åpne.

Det er 45.000 passasjerer som skal fly fra Norges hovedflyplass i dag.

- Den største trafikktoppen hadde vi i morgentimene, og det er foreløpig ikke store ansamlinger av passasjerer i avgangshallen.

Hva skjer videre utover dagen?

Den verste været er over oss nå, og det er ventet at snøværet skal lette i løpet av de nærmeste par timene. Da håper vi at vi kan åpne igjen. Men så lenge vi vurderer at vi ikke kan avvikle trafikken på en forsvarlig måte, så holder vi stengt.

- Det blir kanselleringer og forsinkelser i dag. Hvor store forsinkelsene blir vet vi ikke, men det er snakk om til dels store forsinkelser resten av dagen. Vi gjør vårt beste for å få de reisende inn i terminalen og er i tett dialog med flyselskapene rundt videre informasjon. De reisende må forholde seg til den informasjonen de får fra flyselskapene, avslutter Westby.

Så fort det blir endringer vil Avinors digitale kanaler oppdateres.

Reisende kan bruke Avinor-appen, Avinors nettside avinor.no eller følge Avinor på FB og Twitter/X

PressetelefonKun til bruk for journalister.

Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor