Fornøyde brukere av Stendis BPA
Spørreundersøkelsen blant Stendi assistanses arbeidsledere for brukerstyrt personlig assistanse (BPA) viser at hele 9 av 10 er fornøyde med oss.
BPA er et likestillingsverktøy, som skal redusere samfunnsbarrierer for funksjonsnedsatte slik at de kan leve et selvstendig og likeverdig liv. Stendi leverer assistenter til mennesker med ulike funksjonsnedsettelser i over 130 kommuner i Norge.
Om undersøkelsen
Stendis avdeling for fag og kvalitet gjennomfører hvert år en spørreundersøkelse blant våre BPA-arbeidsledere. Arbeidslederne er personer med funksjonsnedsettelser som har Stendi som leverandør av sin BPA-tjeneste. Det vil si at deres personlige assistenter er ansatt av Stendi. Hensikten er å løfte brukertilfredsheten og kvaliteten på våre BPA-tjenester, basert på arbeidsledernes tilbakemeldinger. Hele 70 prosent har svart på undersøkelsen, som ble gjennomført ved utgangen av 2023.
De første spørsmålene har en skala for vurdering fra 1 til 6, der 1 er «meget fornøyd» og 6 er «meget misfornøyd». Svarene er gruppert i to:
- Fornøyd: De som har svart 1, 2 eller 3 («meget fornøyd, «fornøyd» eller «litt fornøyd»).
- Misfornøyd: De som har svart 4, 5 og 6 («litt misfornøyd, «misfornøyd» eller «meget misfornøyd»).
De første tre spørsmålene er knyttet til opplæring, oppfølging og samlet tilfredshet med Stendi assistanse.
Ny og forbedret kursplattform
Hele 86 prosent svarer at de er «fornøyde» med Stendis opplæringstilbud og kursopplegg og kurs, mens 14 prosent mener Stendi har et forbedringspotensial.
Finn Allan Mathisen er Stendis virksomhetsleder for BPA. Han kommenterer resultatene slik:
– Opplæringstilbudet er tema for evaluering hele året, og en viktig kilde for dette er denne arbeidslederundersøkelsen, sier han, og utdyper:
- I 2022-undersøkelsen fikk vi flere kommentarer på at vi må forbedre kurstilgang, og utvide kurstilbudet. Det har resultert i en ny kursplattform, samt at vi har utviklet nye arbeidsleder- og assistentkurs.
- 2023 har vært preget av overgangsfase mellom gammel og ny kursplattform. Hensikten er å kunne tilby et bredere spekter av obligatoriske kurs i tillegg til diagnoserelaterte opplæringsplaner.
– Et annet viktig element med ny kursplattform er brukervennlighet, med enkel tilgang og gjennomføring av kurs og opplæringstilbud. I tillegg har vi en universalt tilpasset plattform slik at vi ikke utelukker noen, sier Mathisen.
Oppfølging og støtte
Hele 88 prosent svarer at de er fornøyde med oppfølgingen og støtten de får fra Stendi assistanse som arbeidsledere.
– Det viktigste vi kan gi en arbeidsleder er støtte og veiledning. En arbeidsleder skal drifte en liten bedrift i sitt eget hjem, og det er ikke gitt at man har ledererfaring eller kjennskap til HMS. Da er det vår jobb å gi arbeidslederen alle de verktøy som er nødvendig for at deres hjem skal være en sunn og attraktiv arbeidsplass. Jeg blir stolt av å se resultatet av undersøkelsen på dette punktet, sier Mathisen.
Hele 92 prosent er totalt sett fornøyd med Stendi
Totalt sett, hvor fornøyd er du med Stendi assistanse?
– At over 90 prosent er fornøyd med oss som leverandør forteller meg at vi gjør mye riktig. BPA-teamet står virkelig på for at vi skal bistå arbeidsledere og assistenter på best mulig måte, slik at den enkelte vedtakseier får realisert sitt liv via sin BPA-ordning.
– Jeg er samtidig glad for å få tilbakemelding om forbedringspotensiale på noen områder, noe kvalitetsteamet vil ta fatt på. Slike undersøkelser er viktig for at våre arbeidsledere får medvirke til et enda bedre BPA-tilbud, poengterer Mathisen.
Tilgjengelighet og rekruttering
I tillegg til skala-spørsmålene har undersøkelsen noen rene ja/nei-spørsmål. De dreier seg om tilgjengelighet og bistand i rekrutteringsprosesser.
Stendi assistanses tilgjengelighet
Er du fornøyd med vår tilgjengelighet på mobil og e-post?
Hele 94 prosent svarer ja på dette spørsmålet.
– Det er en fin bekreftelse å få, synes Mathisen. Vi er tilgjengelige døgnet rundt, og hensikten er å skape trygghet for våre arbeidsledere. Det er mange situasjoner som kan oppstå i en assistanseordning, hele døgnet. Vi ønsker å forebygge eller løse hendelser eller avvik ved å veilede via vår vakttelefon.
Bistand i rekrutteringsprosesser
Er du fornøyd med vår bistand, oppfølging og støtte i rekrutteringsprossesser?
– At 84 prosent svarer ja på dette spørsmålet, er jeg veldig fornøyd med. Samfunnet har tross alt bemanningsutfordringer. Rekrutteringsprosjekter er derfor noe vi har jobbet mye med, og tatt ansvar i bransjen for at flere skal få øynene opp for assistentyrket. Både ved bruk av prisvinnende stillingsannonser og BPA-match, et rekrutteringstiltak som styres av kjemifaktorer, sier Mathisen. Han har også en drøm for det nye året:
– For 2024 håper jeg at rekrutteringsutfordringene reduseres kraftig, slik at våre vedtakseiere lettere får gode assistenter til å bistå dem i hverdagen.
Nøkkelord
Kontakter
Stendis virksomhetsleder for BPA
Finn Allan Mathisen
+47 93 60 96 71
finn.allan.mathisen@stendi.no
Bilder
Om oss
Stendi er Norges største private omsorgsaktør, og leverer et rikt spekter av tjenester innen barnevern, bo- og omsorgstjenester, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og hjemmebaserte tjenester til stat og kommuner.
Følg pressemeldinger fra Stendi
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stendi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stendi
Toget kjørte fra Vegard18.10.2024 11:17:41 CEST | Pressemelding
Vegard Olsen, som jobber som BPA-rådgiver i Stendi assistanse, opplevde nylig at toget kjørte uten ham, fordi det tok for lang tid å ta ut rullestolrampen. En situasjon mange med funksjonsnedsettelser dessverre fortsatt møter når de reiser kollektivt.
Ny rekrutteringskampanje for Stendi barnevern3.9.2024 12:23:40 CEST | Pressemelding
Etter å ha vunnet flere priser for kreative og inkluderende stillingsannonser, lanserer Stendi nå en ny rekrutteringskampanje for å rekruttere flere miljøterapeuter innen barnevern.
Stendi gir avdelingsledere et skreddersydd lederprogram2.9.2024 12:10:29 CEST | Pressemelding
I høst starter 36 av Stendis medarbeidere på et seks måneders lederprogram hos VID vitenskapelige høgskole. De er det fjerde kullet som gjennomfører programmet, som gir 15 studiepoeng og økt kompetanse om ledelse innen barnevern og omsorgstjenester.
En rapport som bør legges i en skuff30.8.2024 10:54:22 CEST | Aktuelt
Avkommersialiseringsutvalgets rapport skriver ut feil medisin til vår sektor. Det siste sektoren trenger er å fase ut valgfrihet for brukere, oppdragsgivere og ansatte, i tillegg til fleksibilitet og innovasjon. Det vi trenger er mer samarbeid om de gode løsningene.
Skjermet avdeling for eldre i Sande21.8.2024 09:11:16 CEST | Pressemelding
I Sande i Holmestrand kommune har Stendi et skreddersydd tilbud for eldre som ikke helt passer inn i større institusjoner. I to eneboliger er det nå plass til syv beboere med demens og/eller psykiske utfordringer, som har behov for heldøgns omsorg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom