Statens vegvesen

Statens vegvesen tester ut bilskilt av resirkulert aluminium

Del

Selv om bilskiltene ikke veier mer enn 170 gram per stykk, så blir det en anselig mengde aluminium når norske bileiere trenger 700 000 av dem hvert år.

Denne lastebilen skal kjøre et helt år med sitt nye bilskilt laget av resirkulert aluminium. Til venstre: Jørn Simonsen fra Statens vegvesen og til høyre sjåfør Oskar Arnarson fra TM Kran AS.
Denne lastebilen skal kjøre et helt år med sitt nye bilskilt laget av resirkulert aluminium. Til venstre: Jørn Simonsen fra Statens vegvesen og til høyre sjåfør Oskar Arnarson fra TM Kran AS. Frode Jørgensen/TM Kran AS

Statens vegvesen tester i disse dager ut bilskilt som er laget av resirkulert aluminium. Når de er nye er det umulig å se forskjellen på skilt som er resirkulert og skilt som er produsert på tradisjonell måte. Men hvordan tåler disse skiltene tåler det tøffe livet i fronten på en bil gjennom en norsk vinter?

- Vi ønsker å teste ut holdbarheten på disse skiltene som er laget av resirkulerte materialer. Den beste måten å gjøre det på, er å montere dem på biler i daglig bruk gjennom et helt år, og se om det er noen forskjell i slitasjen, forteller Tonje Sundland Mogensen i Statens vegvesen.

Hvis skiltene er holdbare nok, kan Statens vegvesen spare over 100 tonn ny aluminium årlig. Dette vil være et viktig bidrag i etatens bærekraftsarbeid. 

Tester på ulike kjøretøy

Det er 43 privateide personbiler over hele landet, 8 av Statens vegvesens tjenestebiler og i tillegg 8 lastebiler fra driftsentreprenører som deltar i prøveprosjektet.

- Vi ønsker å utsette skiltene for mest mulig variert belastning. I tillegg har vi noen dummyskilt som er montert i vegkanten i en testsone på E6, sier Tonje Sundland Mogensen.

Bærekraftig produksjon

I tillegg til at resirkulerte bilskilt selvfølgelig reduserer aluminiumsforbruket betydelig, så er det også en stor energigevinst.

- Produksjon av skilt med resirkulert aluminium krever kun fem prosent av energimengden som går med til å produsere skilt av ny aluminium, sier Tonje Sundland Mogensen.

Statens vegvesen skal ha kontakt med «testkaninene» gjennom året, og etterpå vil vi samle inn testskiltene for å se på hvordan de har fungert.

Gode samarbeidspartnere internt og eksternt

Statens vegvesen har møtt stor interesse for å være med i testingen av disse skiltene. 

- Det er moro å være med på et slikt prosjekt som kan gi stor miljømessig og økonomisk effekt, og som omfatter ulike miljøer i og utenfor Statens vegvesen, sier Tonje Sundland Mogensen.  

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt Trafikant og kjøretøy(Besvares mellom kl. 08 - 15.30)

* Føreropplæring
* Førerkort
* Kjøretøy
* Utekontroll
* Trafikkstasjoner
* Tilsyn med trafikkskoler, verksteder og parkeringstilbydere

Tel:940 10 401pressetk@vegvesen.no

Bilder

Tonje Sundland Mogensen
Tonje Sundland Mogensen, kontorsjef for kjøretøyregistrering i Statens vegvesen.
Hedda Vikan Seljeseth/Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye