Først i verden
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.

De nye elektriske lastebilene fra Scania skal tas i bruk av ASKO-selskap over hele landet, og de vil være viktige for at ASKO skal nå sitt mål om fossilfri transport innen utgangen av 2026.
Det er ikke første gang ASKO tar i bruk ny og miljøvennlig teknologi. Selskapet var også først ute med forrige generasjon elektriske Scania-lastebiler. De siste årene har ASKO anskaffet nærmere 80 elektriske lastebiler fra Scania. Disse bilene går i full drift og sørger for utslippsfrie leveranser til ASKO sine dagligvare- og serveringskunder over store deler av landet.
Pioner
ASKO har som ambisjon å være bærekraftig og klimanøytral og har mål om å ha fossilfri transport innen 2026. Allerede i 2024 tar selskapet sikte på å ha fossilfrie leveringer i Osloregionen. ASKO har vært pioner i det grønne skiftet i Norge og skal fortsatt være i front på å bruke ny teknologi for å kutte utslipp fra egen transport. ASKO tok tidlig i bruk elektriske lastebiler, og allerede i 2016 ble Norges første elektriske lastebil satt i drift for å høste erfaringer.
- Det er gledelig og viktig at bilteknologien kontinuerlig utvikles, slik at vi kan sette enda flere fossilfrie biler i drift. ASKO ønsker å være i front på det grønne skiftet innen lastebiltransport i Norge, og de nye bilene fra Scania bidrar sterkt til det, sier Tore Bekken, administrerende direktør i ASKO Norge.
Nye kapasiteter og muligheter
De nye Scania BEV Regional som nå skal rulle på norske veier, skal erstatte biler med fossilt drivstoff. De nye bilene er av typen Scania 45R med 450 kW (610 hestekrefter) i kontinuerlig effekt. Drivlinjen består av tre elmotorer som er bygget sammen med en sekstrinns automatisert girkasse. Batteripakken er Scanias største kombinasjon med en brutto kapasitet på 624 kWh.
Lastebilene som kommer nå i første leveranse, er bygget på normalchassis med 5,35 meter i akselavstand med styrbar boggiaksling. Disse skal trekke toakslede tilhengere som ASKO bruker med mange av sine biler. Med denne kombinasjonen oppnås en tillatt totalvekt på 44 tonn.
Det er svenske SKAB som leverer påbygget til bilene, mens Zepro leverer bakløfterne. Kjølemaskinen er det ThermoKing som leverer i samarbeid med Frigoblock.
Lange ruter
I en oppstartsfase vil ASKO sin første BEV Regional benyttes på de lengste rutene i indre Østfold som frem til nå har krevd lading underveis. På sikt skal også de lengste rutene, som er fra Vestby til Kragerø, kjøres med de nye BEV Regional lastebilene med tilhenger. Den 300 kilometer lange ruten skal kunne kjøres uten å lade under turen.
ASKO og Norsk Scania har hatt et tett samarbeid siden 2002.
- Scania er stolte og glade over å kunne levere de aller første Regionale BEV-ene i verden til ASKO. Vårt forhold har vært drivende for både Scania og ASKO i alle disse årene, sier Frode Neteland, adm.dir. i Norsk Scania.
Store vekter
Scanias nye regionale BEV kan leveres med både R- og S-hytte som gir sjåføren den beste kjørekomforten i markedet. De er også lansert i 4x2 og 6x2 akselkombinasjoner og er godkjent for 64 tonns totalvekt. Scania regional BEV kan lade med inntil 375 kW i ladehastighet.
Kontakter
Anders KorneliussenDirektørASKO ØST AS
Tel:97779233anders.korneliussen@asko.noJohn LauvstadSustainability, Marketing & Branding DirectorNorsk Scania AS
Tel:90684523john.lauvstad@scania.comBilder



Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
NorgesGruppen legger ned Dollarstore21.10.2025 14:30:00 CEST | Pressemelding
Etter en samlet vurdering har NorgesGruppen besluttet å starte en kontrollert avvikling av Dollarstore-kjeden. Kjeden har over tid hatt en negativ utvikling i kundetrafikk og omsetning, og tiltak som har vært gjennomført for å snu trenden – blant annet oppgraderinger av butikker, endringer i sortiment og justeringer i pris – har ikke gitt ønsket utvikling.
Effektiv hviletid, fulladet lastebil: ASKO åpner nytt megawatt-ladeanlegg16.10.2025 13:47:46 CEST | Pressemelding
ASKO tar et nytt, viktig steg mot en fossilfri transportsektor. Nå åpner selskapet Norges første kommersielle megawatt-ladeanlegg (MCS) i Vestby. Her kan to elektriske lastebiler lades med hele 1,2 megawatt samtidig, nok til å fylle batteriene i løpet av sjåførens lovpålagte hvilepause på 45 minutter.
NorgesGruppen styrker arbeidet med matvareberedskap: Vil opprette 100 beredskapsbutikker1.10.2025 08:35:33 CEST | Pressemelding
Som en konsekvens av den stadig mer urolige situasjonen internasjonalt, har NorgesGruppen besluttet å opprette minst 100 beredskapsbutikker.
NorgesGruppen skal gi millioner til grønnere prosjekter i matbransjen30.9.2025 09:18:07 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen etterlyser bærekraftprosjekter i verdikjeden for mat og drikke. Fondet HANDLE skal dele ut millioner i sin femte søknadsrunde.
100% Trumf-bonus på «ikke helt perfekte» grønnsaker og frukt i SPAR29.9.2025 15:10:01 CEST | Pressemelding
Nå får SPAR-kunder 100 % Trumf-bonus for å redde frukt og grønsaker som ellers hadde blitt matsvinn. Med det ønsker SPAR å gjøre det enklere for kundene å ta bærekraftige valg – og samtidig spare penger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
