Røde fluorescerende brøytestikker vises best
Statens vegvesen har testet fluorescerende brøytestikker på E6 over Saltfjellet. Det viser seg at fluorescerende brøytestikker er litt mer synlige enn vanlige røde brøytestikker.

Å kjøre på fjellovergangene er krevende når snø og vind ødelegger sikten og alt blir hvitt. På Saltfjellet i Nordland har Statens vegvesen i samarbeid med Mesta testet hvor godt brøytestikker av ulike materialer og farger vises.
– Vi var spesielt interessert i å finne ut om stikker av fluorescerende materiale hadde bedre synlighet enn vanlige plaststikker, og hvilken farge som vises best. Bedre brøytestikker kan gi tryggere veger, bedre framkommelighet og økt oppetid på vinterutsatte vegstrekninger, sier sjefingeniør Øystein Larsen i Statens vegvesen.
Forsøkene ble gjennomført på E6 på Saltfjellet sist vinter. På en strekning like nord for Polarsirkelen ble det satt ut forskjellige typer brøytestikker laget av ulike materialer. Stikkene hadde forskjellige farger og ulike typer refleks.
Brøytesjåfører kartla synlighet
Gjennom vinteren gjorde brøytesjåfører og driftspersonell registreringer og vurderinger ved ulike vær- og snøforhold. Konklusjonen er at de røde fluorescerende brøytestikkene vises best når kjøreforholdene er vanskeligst.
Erling Hansen i Statens vegvesen er kontrollingeniør på Saltfjellet, og forteller om erfaringene de gjorde underveis. Han har deltatt i planlegging og gjennomføring av forsøkene, og har selv erfaring med brøyting og vanskelige siktforhold på fjellet.
– På høsten og tidlig på vinteren når det var lite snø, vistes de gule fluorescerende stikkene best, særlig mot mørk bakgrunn. Ved mer snø og dårlig sikt ble kontrasten mellom de gule stikkene og de hvite omgivelsene dårlig. Da var de røde stikkene mye bedre. Bambusstikkene var dårligst under de fleste forhold, sier Hansen.
Forskjellen mellom brøytestikker av vanlig plast og fluorescerende plast var mindre enn forventet på forhånd.
Brøyteskader og farger som falmer
Styrke og motstandsdyktighet mot brøyteskader ble samtidig testet på Bjorli flyplass i Innlandet fylke. Forsøk med belastning fra snøsprut og direkte slag fra plogvingen viste at stikker laget av polykarbonat tålte noe mer enn de vanlige stikkene av polypropylen, men stikkene av polypropylen var sterke nok for sitt formål.
Der hvor stikkene stod side ved side, så man også at de fluorescerende fargene bleknet mye i løpet av en vinter. For å få mer kunnskap om hvordan fargene svekkes over tid, har Vegvesenet satt opp noen stikker av hver type som skal stå ute flere sesonger.
Tester ulike typer reflekser
Refleksen på brøytestikkene har mest å si for synligheten i mørket. Styrken og størrelsen på refleksen er derfor viktig. Samtidig er det uheldig dersom refleksen blir for kraftig. Da kan den blende sjåføren, eller forveksles med for eksempel refleksvester og andre markeringer.
Denne vinteren blir det testing av kraftigere refleks, større refleks og refleks med forskjellige farger på den samme værutsatte strekningen på Saltfjellet. Refleksene skal også følges opp over flere sesonger.
– Vi trenger å finne ut hvor mye refleksegenskapene svekkes over tid på grunn av slitasje fra snø, skitt og sollys. Vi ønsker å vurdere om vi skal bruke sterkere eller større refleks på strekninger med ekstra vanskelige snø- og siktforhold, sier Øystein Larsen.
Kontakter
Øystein LarsenSjefingeniørStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:90066460oystein.larsen@vegvesen.noErling HansenStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:90124007erling.hansen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E14 Stjørdal-Hegramo: Winsnes AS skal bygge gang- og sykkelveg14.7.2025 12:18:12 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har signert kontrakt med Winsnes AS som entreprenør på bygging av gang- og sykkelveg på E14 Stjørdal - Hegramo.
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom