Thai Airways gjenopptar flyruten Oslo-Bangkok

Thai Airways International har gleden av å kunngjøre at de gjenopptar flyruten mellom Bangkok (BKK) og Oslo (OSL).

Oversiktsbilde over Bangkok, Thailands hovedstad.

Etter en pause siden mars 2020, vil selskapet starte opp igjen den 1. juli 2024 med daglige avganger ved hjelp av et Boeing B777-300ER-fly. Dette er en betydelig økning sammenlignet med tidligere drift, da antall seter økes med ca. 12%.

Ankomst- og avgangstidene vil være som før pandemien, med tidlig morgenankomst i OSL, ettermiddagsavgang fra OSL og tidlig morgenankomst i BKK.

TG954 BKK-OSL, 00:55 – 07:25

TG955 OSL-BKK, 14:15 – 06:15 +1

– Det er virkelig en glede å se Thai Airways tilbake på Oslo lufthavn fra 1. juli, sier leder for trafikkutvikling for Asia og Amerika, Ulv Elbirk. – Dette er en svært populær rute, ikke bare for norske reisende som skal til Thailand og videre, men også for mange reisende fra Sørøst-Asia og Oseania, som finner Norge som et attraktivt og eksotisk reisemål.

Skal frakte passasjerer og fisk
Denne gjenopptakelsen er et viktig skritt for Oslo lufthavn (OSL) med tanke på å styrke asiatisk trafikk. Thai Airways vil betjene mange norske reisende som ønsker å besøke Thailand og andre destinasjoner i Asia og Australia. Samtidig vil det også tiltrekke seg flere gjester fra Thailand, Singapore, Indonesia og andre land i regionen.

Spesielt sjømatnæringen vil dra nytte av den økte fraktkapasiteten som Thai Airways tilbyr. Dette har vært et ønske fra næringen i flere år, og gjenopptakelsen av flyruten vil bidra til å styrke handelen mellom Norge og Asia. – I tillegg til passasjerer kommer de store mengdene med frakt, spesielt fersk sjømat, som sendes til Bangkok og videre, og denne ruten vil være et kjærkomment tilskudd til allerede etablere fraktruter, understreker Ulv Elbirk.

Thai Airways offiselle nettside

Phuket
Railey beach, Krabi
Long tail boats i Krabi
Banana beach, Phuket
Wat Chedi Luang, Chiang Mai

Tilbake til normal drift etter fiberbrudd påvirket flytrafikken i Nord-Norge26.4.2024 15:56:56 CEST | Pressemelding

Oppdatering kl. 20:30 Feilene og bruddene på fiberkablene er nå funnet og reparert. Alle systemer er testet grundig, og vi kan gå tilbake til normal drift. Vi beklager konsekvensene disse feilene har fått for de som ikke har kommet seg dit de skulle i kveld, og til alle andre som har blitt rammet av manglende flytrafikk i Nord-Norge. Det er fiberbrudd fra Bodø og Nordover. Dette påvirker teknisk utstyr og trafikkavvikling for Avinor fra Bodø og nordover. Alle tilgjengelige ressurser jobber med saken og det er satt sentral krisestab. Vi har andre systemer som uavhengig av feilen sørger for en trygg avvikling av trafikken som allerede er i luften. Vi har systemer og prosedyrer for å håndtere en slik situasjon trygt. Flysikkerheten er aldri i fare. Passasjerer bes forholde seg til informasjon fra sine flyselskap. Dette er den informasjonen vi har per nå. Vi kommer tilbake med mer informasjon.