Slik gjør Volkswagen Nyttekjøretøy næringslivet grønnere

I 2023 ble Volkswagen ID. Buzz Cargo landets mest kjøpte varebil under 3,5 tonn. Denne modellen ble enda mer aktuell fra nyttår, med innføringen av strengere miljøkrav ved offentlige anskaffelser. – Dette er en viktig driver for overgangen til elektrisk bilpark også for bilflåtene i næringslivet. Vi i Volkswagen Nyttekjøretøy har løsningen, sier Fredrik Matheson.

Mer enn 4.000 Volkswagen ID. Buzz Cargo er så langt levert ut i Norge, og nå kommer oppgradert utgave.

For første gang noensinne ble salgsstatistikken for varebiler toppet av et nullutslippskjøretøy i 2023.

Fra 1. januar 2024 skjerpes kravene til klima- og miljø i offentlige anskaffelser. Nå skal klima- og miljøhensyn vektes med minst 30 prosent, med mindre det stilles klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen som oppnår høyere klima- og miljøeffekt.

Målet med de skjerpede kravene er å redusere de offentlige anskaffelsenes samlede klimaavtrykk eller miljøbelastning.

- Vi er positive til dette grepet, og mener at det er en viktig driver for overgangen til elektrisk bilpark også for nyttekjøretøyene. Vi i Volkswagen Nyttekjøretøy har løsninger som kan legge til rette for at kundene våre kan omstille seg, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

Tilbyr det beste alternativet
For personbilparken i Norge har vært et bredt politisk mål å oppnå 100 prosent elektrisk nybilsalg fra 2025. Blant varebilene er denne milepælen litt lenger frem i tid, blant annet grunnet at utviklingen av nullutslipps-teknologien blant disse kjøretøyene har tatt lengre tid.

De oppdaterte lovkravene gir store muligheter for bedrifter som er fremoverlente, samtidig som det kan skape utfordringer for aktører som ikke er raske nok når det gjelder overgangen til det grønne skiftet.

- Utviklingen går i en tydelig retning som gjør at bedriftene er nødt til å ha elektriske kjøretøy i sine bilflåter for å kunne være konkurransedyktige. Vi har levert ut mer enn 4.000 Volkswagen ID. Buzz Cargo, som har fått svært god mottakelse i markedet. Dette er den elektriske varebilen som både har lengst rekkevidde og raskest ladehastighet, og som vil være et godt alternativ for bedrifter som har ambisjoner om å være med i offentlige anbud fremover, sier Matheson.

Oppgraderte modeller
I år kommer populære Volkswagen ID. Buzz Cargo i oppgradert utgave med enda bedre ytelser, firehjulsdrift og økt tilhengervekt.

- Dermed kan ID. Buzz dekke behovet for de aller fleste, sier Matheson.

- På toppen av dette kommer nye Volkswagen Transporter i 2024, med både helelektrisk drivlinje og dieselmotor. Transporter er en bil som står svært mange håndverkeres hjerter nært, og som vi gleder oss stort til å introdusere i ny utgave. Salget av nye Transporter starter i løpet av året, mens bilene kommer på norske veier fra starten av 2025, legger han til.

Kreves fortsatt drahjelp fra myndighetene
Det trengs imidlertid fortsatt drahjelp fra myndighetene for å legge enda bedre til rette for at flere kunder skal velge elektriske varebiler.

- Enkelte aktører i næringslivet har for eksempel behov for enda bedre utbygd ladenettverk enn det som tilbys i markedet i dag. Derfor er vi fortsatt avhengig av drahjelp fra myndighetene for å legge til rette for at elektriske alternativer likevel blir det foretrukne valget. Virkemidler som dette har blitt brukt med stor suksess mot private kjøpere i personbilmarkedet, og er dermed noe vi vet fungerer, avslutter Matheson.