Ren elbilportefølje skal ta Volkswagen til topps igjen
Etter mange år på topp, har Volkswagen mistet plassen som Norges mest kjøpte personbilmerke. Nå tar merket fatt på 2024 med nye priser, utelukkende elbiler i porteføljen og ambisjoner om å ta tilbake førsteplassen. – Vi har Norges beste, elektriske modellportefølje, folkelige priser og et svært kompetent forhandlernett nærme kunder over hele landet. Vi har alle forutsetninger for å ta tilbake førsteplassen, sier Ulf Tore Hekneby.
Volkswagen kan se tilbake på en stolt historie i Norge, og feiret i fjor høst 75-årsjubileum for tilstedeværelse i det norske markedet.
Det har blitt mange milepæler gjennom alle disse årene, og Volkswagen er det største merket i den norske bilparken. Dette er en tradisjon som startet med Volkswagen Boble, og som både Volkswagen Golf og Volkswagen Passat har vært sterke bidragsytere til. Felles for de alle, er at modellene har gått foran og preget forskjellige epoker i den norske bilhistorien.
Ny historisk milepæl
Nå skriver Volkswagen personbil historie på ny, når merket går foran og blir helelektrisk. Den siste nye Volkswagen personbilen i Norge med fossilmotor ble bestilt i romjulen i fjor, og fra 1. januar i år er det bare elektriske personbiler Volkswagen Norge selger. Nå kan kundene velge mellom de attraktive personbil-modellene ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 og ID. Buzz hos Volkswagens landsdekkende forhandlerapparat.
- Med ID.-familien har vi Norges beste, elektriske modellportefølje for personbiler, og med vårt brede og svært kompetente forhandlernett er vi til stede over hele landet. Det gjør at kundene får god og riktig oppfølging både når de skal kjøpe bil, og for alt de har behov for til sitt bilhold når de har gjennomført en handel, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direkte for Harald A. Møller AS, og fungerende leder for Volkswagen personbil i Norge.
Større ambisjoner
Volkswagen personbil ble Norges tredje mest kjøpte bilmerke i 2023.
- Vi samler ikke på tredjeplasser. Dette sier vi ikke for å være arrogante, men fordi vi har helt andre ambisjoner for Volkswagen i Norge, hvor det er øverste pallplass som gjelder. Vi innser imidlertid at selv om vi har flotte og attraktive modeller, har vi ikke hatt utstyrsvarianter og priser som har vært folkelige nok for å klatre helt til topps, slik vi tidligere har lyktes med. Derfor har vi tatt grep, sier Hekneby.
Nye innstegsmodeller og utstyrsvarianter
Volkswagen har lansert flere nye utstyrsvarianter for sine modeller, og tatt tilbake kjente navn som «Businessline» og «Highline», som Volkswagen-kundene kjenner fra før.
Volkswagen er leveringsdyktige, og har lansert en ny innstegsmodell av ID.3, hvor du kan få en kompaktbil fra 358.800 kroner. Om kundene tidligere skulle kjøpe en elektrisk familiebil fra Volkswagen, kunne merket frem til nå bare tilby alternativer over 500.000 kroner. Nå starter ID.4 fra 413.600 kroner, og med firehjulsdrift kan kundene kjøpe en ID.4 Pro 4Motion med firehjulstrekk fra 486.000 kroner.
Forvarming av batteri på plass
ID.4 og ID.5 har også fått oppgradert software og forbedrete ytelser, raskere ladehastighet for 4Motion-modellene og mulighet for forvarming av batteriet. Dette er en betydelig oppgradering i vinterlandet Norge, og noe som er etterspurt blant elbil-kundene.
Alle disse oppgraderingene er sammen med nye utstyrsvarianter i sum med på å gjøre modellene enda mer konkurransedyktige.
- Til stede i en mye større del av markedet
- Med flere utstyrsvarianter er vi nå til stede i en mye større del av markedet enn tidligere, og har nå en bil som passer nærmest uansett hvilken prisklasse kundene skal handle i. En mer folkelig lineup passer ekstra godt i disse tider hvor økonomien er blitt tøffere for alle. Dermed er veien kortere for mange til å bytte ut en brukt fossilbil med en ny og sikrere elbil, som har lavere driftskostnader og er mer miljøvennlig, sier Hekneby.
Volkswagen-importøren Harald A. Møller har lansert et nytt elbilmål, nå som 2025-målet snart skal kunne hukes av. Etter 2025 skal alle nye personbiler som selges i Norge være fullelektriske, og Harald A. Møller mener at neste mål må handle om å fase fossile biler ut av den norske bilparken. Nå er bare rundt hver fjerde bil på norske veier en elbil.
- Vi går foran med Volkswagen ved å gjøre personbilen til en del av løsningen, og håper å bidra til at vi når 2025-målet, og kanskje enda viktigere at vi opprettholder en rask takt i teknologiskiftet. Vi mener minst 80 prosent av den norske bilparken bør være fullelektrisk innen 2035, avslutter Hekneby.
Kontakter
Stian BlindheimKommunikasjonssjefVolkswagen Norge
Kommunikasjonssjef for Volkswagen personbil og Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS
Øyvind Rognlien SkovliDirektør for kommunikasjon og samfunnskontaktHarald A. Møller AS
Tel:+4791115986oyvind.skovli@moller.noBilder
Lenker
Volkswagen personbil - fullelektrisk i 2024
Volkswagen har biler i ulike størrelser for ulike behov, med et vidt spekter av egenskaper. Ser du Volkswagen-logoen vår på veggen, vet du at du møter ekspertisen du trenger – uansett hvor du er i verden. Volkswagen markerte nylig sitt 75-årsjubileum i det norske markedet. Volkswagens dedikerte og kompetente forhandlerapparat dekker hele landet, og representerer en stor trygghet for kundene våre.
Bærekraftig ressursbruk og utfasing av fossile energikilder er blant de største utfordringene i vår tid. Volkswagen skal være en pådriver for at verden når målene i Paris-avtalen. Derfor skal vi fortsette å kutte utslippene ved våre fabrikker, og hos våre underleverandører. I det norske nybilmarkedet ble Volkswagen personbil et fullelektrisk merke allerede fra 1. januar 2024.
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
ID.7 Pro S med over 700 kilometers rekkevidde18.6.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Volkswagen ID.7 kommer nå i Pro S-utgave med større batteri, som gir både raskere lading og over 700 kilometers rekkevidde (WLTP). – Rekkeviddeangst hører forhistorien til, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom