Gyldendal ASA

Svakere boksalg i julen 2022

Gyldendal hadde i fjerde kvartal en nedgang i inntektene på fire prosent sammenlignet med fjoråret. Året sett under ett vokste konsernets inntekter med seks prosent.

Foto: Bo Mathisen

I fjerde kvartal var det fortsatt økt etterspørsel etter læremidler til grunnskolen, men lavere etterspørsel etter lærebøker til høyere utdanning og i allmennbokmarkedet. I sum bidrar dette til nedgang i inntektene i fjerde kvartal. Spesielt bokhandelen ble preget av svakere salg mot slutten av året. Gyldendal omsatte i fjerde kvartal for 860 millioner kroner mot 890 millioner i samme periode i fjor.

32 prosent vekst de siste tre årene

Siden før pandemien i 2019 har Gyldendal hatt en inntektsvekst på 32 %. Veksten er drevet av økt etterspørsel etter både historier og kunnskap, og en dreining mot netthandel, lydstrømming og digitale læremidler.

I 2022 omsatte Gyldendal for 2,7 milliarder kroner, en vekst på seks prosent fra 2021. Undervisning har gjennom året hatt solid vekst, etter en vellykket satsing på nye læremidler. I allmennbokmarkedet ble året preget av det svakere julesalget både i forlagsvirksomheten og i bokhandelen. Veksten i fjor kommer delvis som følge av stengte bokhandler og lav trafikk på flyplassene i 2021.

Strammere prioriteringer

Den svake trenden ut av 2022, økt usikkerhet om etterspørselen fremover og ekstraordinær høy kostnadsvekst medfører behov for strammere prioriteringer.

– Gyldendal har de siste årene styrket sine posisjoner og kommet langt i arbeidet med å bli den ledende digitale tjenesteleverandøren i bransjen. Vi har et langsiktig perspektiv og er godt rustet til å møte endringer i kundeadferd og markeder. Endringer i våre omgivelser vil naturlig nok medføre behov for justeringer for å underbygge videre bærekraftig og lønnsom vekst for konsernet, sier konsernsjef i Gyldendal, Tørres Thuv.

Gyldendal vil presentere årsresultatet 8. mars 2023.

Foto: Bo Mathisen

Om Gyldendal ASA

Gyldendal ASA er det ledende konsernet i den norske bokbransjen, og har virksomheter i alle ledd i verdikjeden, fra forlag og innholdsproduksjon til distribusjon, handel, markedsplasser og tjenester. Selskapets hovedmål er å skape og formidle verdier innenfor kultur- og kunnskapsfeltet.

Følg pressemeldinger fra Gyldendal ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Gyldendal ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Gyldendal ASA

Gyldendalprisen 2023 til Hanne Ørstavik18.4.2024 13:25:54 CEST | Pressemelding

Vinneren av Gyldendalprisen 2023 er Hanne Ørstavik (f.1969), en av vår tids mest markante og særpregete forfattere. Ørstavik debuterte med romanen Hakk i 1994, og har utgitt til sammen fjorten romaner. Hun har mottatt en rekke litterære priser, blant andre Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen. Ørstaviks bøker er oversatt til over 30 språk.