NAF

Økende viltfare etter snøfall

Store snømengder og streng kulde mange steder i landet kan gjøre at hjortevilt trekker ned mot veier. – Viltfaren kan øke etter snøfallet, advarer Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

Colourbox

- Vinteren er allerede en tid der det er økt fare for å treffe på vilt langs veiene fordi viltet trekker mer. Med snømengdene som nå ha kommet kan viltfaren øke ytterligere. Det gjelder å passe på, sier Jan Harry Svendsen i NAF.

Følg med på skiltene

NAF anbefaler bilister til å redusere farten, følge med på skiltene og å skru ned lysintensiteten på de mange skjermene som moderne biler er utstyrt med.

- Beveg blikket og følg med på veiens sideterreng. Senker du farten med bare med ti kilometer i timen halverer du faren for en ulykke. Det er også viktig at du følger med på skiltene langs veien. Fareskilt som varsler om vilt er satt opp av en grunn, sier Svendsen.

Dette gjør du om uhellet er ute

Om du skulle være så uheldig å kjøre på et dyr er det viktig å markere stedet og varsle politiet på 02800.

- Ikke følg etter et påkjørt dyr. Dyret er med stor sannsynlighet skadet og kan gå til angrep. I tillegg gjør du jobben vanskelig for hunder som senere skal finne sporet etter dyret derom du har vært der før de kommer. Det beste du kan gjøre er å merke stedet der dyret gikk inn i skogen og ringe etter hjelp, sier Svendsen.

- Stopp på et trygt sted

NAF ber også bilistene om å være varsomme med hvor de stopper etter en påkjørsel.

- Stopp slik at du ikke er til hinder for annen trafikk, og ta på deg refleksvest. Om bilen ikke er kjørbar er det viktig at du markerer ulykkesstedet ved å sette ut en varseltrekant og at du kommer deg bort fra bilen, advarer NAF-rådgiveren.

Størst bekymring i distriktene

Hele 72 prosent av folk i distriktene er bekymret for å møte vilt på veien, viser tall fra NAFs Trafikantbarometer 2023. Mer enn 9000 hjortevilt ble påkjørt forrige vintersesong. Desidert flest påkjørsler var det av rådyr med 7273 dyr, fulgt av elg med 1162 dyr.

Utdrag fra SSBs statistikk:

2022 - 2023

Elg påkjørt av motorkjøretøy

1162

Hjort påkjørt av motorkjøretøy

851

Villrein påkjørt av motorkjøretøy

Rådyr påkjørt av motorkjøretøy

7273

Totalt

9288

Viltpåkjørsler - Tenk på dine hverdagsreiser. Er du bekymret for følgende når du ferdes i trafikken?

Sentralitet

Store byer

Mindre byer/ tettsteder

Distrikt

Nei

Vet ikke

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF